تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۲۷۶۱۳۴

وقتی مسوولان فرهنگی، مانع توسعه فرهنگی شوند / غربت آثار دفاع مقدس در کهگیلویه و بویراحمد

۱۱
۰
کبنا ؛نویسنده کتاب «بهایی برای مقاومت» گفت: مسوولان کهگیلویه و بویراحمد توجه چندانی به چاپ آثار دفاع مقدس ندارند.
منوچهر نیکان‌اصل در گفت‌وگو با کبنا در یاسوج با بیان اینکه کتاب «بهایی برای مقاومت» داستان یک جوان ایرانی است، اظهار کرد: جوان این کتاب که در شرایط جنگ قرار می‌گیرد، و شجاعت، دلیری و هوشمندی‌اش در این زمینه کارساز است، و کارهایی را انجام می‌دهد که هرکسی نمی‌تواند، انجام دهد.
نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی گفت: کتاب «بهایی برای مقاومت»  را سه سال گذشته در نخستین روزهایی که داعش در اوج قدرت خود در عراق به سر می‌برد، و یک موج گسترده‌ای در منطقه خاورمیانه ایجاد شده بود، با رصد رویدادهای سیاسی، جهان و فرقه‌های اسلامی این کتاب را نوشتم. در واقع این کتاب را برای دهه شصتی‌ها و دهه‌های پس‌از آن که جنگ را لمس نکرد‌ه‌اند، و از واقعیت جنگ بی‌اطلاع هستند، چاپ کرده‌ام.
نیکان‌اصل تصریح کرد: در این کتاب خرده‌گیری‌هایی را به آثار هشت سال دفاع مقدس ازجمله قهرمان‌پروری‌هایی که فراتر از باور و خیال هستند، وجود دارد. برخی از آثار دفاع مقدس، حریف را بسیار پوچ و کوچک جلوه می‌دهد که برای شنونده و بیننده این سؤال پیش می‌آید که اگر این داستان‌ها واقعیت دارد، پس ایران در هشت سال با چه کسی جنگ کرد؟ آیا مانور و رزمایش بوده؟ به‌راستی این نقطه‌ضعف شایسته هشت سال جنگ تحمیلی نیست، و برای مخاطب هم بسیار زننده است.
ضعف‌هایی که در کتاب‌های دفاع مقدس وجود دارد در کتاب «بهایی برای مقاومت» نیست
وی افزود: در این کتاب سعی کردم، ضعف‌های که در آثار دفاع مقدس وجود دارد، برطرف شود؛ و قهرمان هشت سال دفاع مقدس را در اوج مظلومیت نشان دهم. قهرمان جنگ تحمیلی، قهرمان رؤیایی نیست بلکه قهرمانی بر پایه آرمان‌های واقعی میهن است که مخاطب این داستان از یکدلی و اتحاد ملت ایران و قومیت‌های مختلف بسیار لذت می‌برد.
نویسنده کتاب «بهایی برای مقاومت» گفت: در بسیاری از آثار دفاع مقدس از گزینه‌ای همچون عراقی‌ها استفاده می‌شود، که این گزینه درستی نیست. هنگامی‌که به شرایط روزهای جنگ عراق برگردیم، می‌بینیم که اقلیت بر اکثریت مخالف خود در عراق حکومت می‌کردند، و بنا بر این شایسته نیست که در آثار دفاع مقدس به‌جای گزینه بعثی‌ها از واژه عراقی‌ها استفاده کنیم؛ و حتی در خاطرات اسارت‌ها هم می‌خوانیم که چه اندازه مردم عراق ناچار به تن دادن به جنگ بودند، و افرادی به خاطر پافشاری، زیر شکنجه‌‌های سخت رژیم عراق اعدام می‌شدند.
نیکان‌اصل افزود: این اثر را به آزادگان و خانواده‌های ایشان تقدیم می‌کنم، هنگامی‌که سخن از جنگ تحمیلی می‌شود تنها یک رزمنده، جانباز و شهید در ذهن مخاطب تجسم می‌شود. این در حالی است که آزاده‌های هشت سال دفاع مقدس عاشورایی‌وار زیر شکنجه‌ در اسارتگاه بعثی‌ها درد، رنج و تحقیر را تحمل کردند و مادران این آزاده‌ها سال‌ها از اندوه دوری فرزندان خود چه خون‌دل‌هایی خوردند. در آثار آزادگان هم آمده، هنگامی‌که دست بعثی‌ها به آزادگان ایرانی لمس می‌شد، بعثی‌ها دست‌های خود را غسل می‌دادنند و باور داشتند که ایرانی‌ها نجس و کثیف هستند.

مسوولان کهگیلویه و بویراحمد توجهی به آثار دفاع مقدس ندارند
وی در ادامه با گلایه از برخی مسوولان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: متأسفانه مسئولین استانی هیچ‌گونه توجهی به چاپ آثار دفاع مقدس ندارند، و اگر جوانی بخواهد در این حیطه فعالیت کند موجب دلسردی قرار می‌گیرد.
این نویسنده ادامه داد: برای چاپ این کتاب سه سال در مرزهای کشور و شرکت‌های مختلف کار ‌کردم، تا بتوانم این اثر را به چاپ برسانم. درنهایت خرسندم که توانستم این کتاب را چاپ کنم. و البته این را وظیفه خود می‌دانستم و میدانم. برای چاپ این آثار به بسیاری از مراکز و سازمان‌ها مراجعه کردم، که متأسفانه مسئولین فرهنگی حتی زحمت مطالعه این اثر را به خود نمی‌دادند.
وی اضافه کرد: مشکل جوانان ما این است که مسئولان فرهنگی، خود بزرگ‌ترین مانع توسعه فرهنگ جوانان هستند. خواستارم از مسئولین این است که جوانان را برای پیشرفت و آبادانی کشور و برای حفظ آثار دفاع مقدس حمایت کنند.
نیکان‌اصل گفت: از پدر و مادرم پوزش می‌طلبم که باوجود همه دشواری‌ها در زندگی عشایری، برای انتشار این کتاب یاری‌ام کردند؛ و به‌خصوص از خواهرم که همچون یک برادر کنارم ایستاد، و باوجود همه‌ی دلسردی‌ها از سوی برخی از افراد که اعتقاد داشتند نویسندگی در جامعه جایگاهی ندارد، حمایتم کردند.
پاس‌کاری نویسنده در بین دستگاه‌های دولتی
نویسنده کتاب «بهایی برای مقاومت» بیان کرد: از منطقه عشایری تا مسیر اصلی جاده حدود کیلومترها پیاده‌رویی می‌کردم و با ماشینی به شهر می‌آمدم، که متاسفانه برخی از مسئولین برای مجوز انتشار این کتاب، به دستگاه‌های دیگر پاس‌کاری می‌کردند. اداره کل ارشاد استان و رییس ارشاد دهدشت حمایتم کردند.

نیکان‌اصل اضافه کرد: منطقه‌ایران در شرایط بحرانی قرار دارد، و به‌خصوص دشمن از همان روشی که در جنگ‌های صلیبی و اسلام علیه اسلام استفاده می‌کرد، امروز ایرانی علیه ایرانی استفاده می‌کند. امروزه جنگ‌های باستانی و دین در کشور رونق گرفته است. به همین منظور چاپ این کتاب را وظیفه خود ‌دانستم که مردم را به این موضوع آگاه کنم.
وی ادمه داد: برای بزرگ‌تر کردن آرمان‌های خود و دیده شدن در جهان، نباید قهرمان و آرمان‌های دیگر مناطق را تخریب کنیم. بهتر است جلوه زیبایی را به آرمان‌های کشور ارائه دهیم. امیدوارم ایران و ایرانی روزی به این اختلافات پی ببرد.
این نویسنده بیان کرد: واژه مقدس همان اقلیت‌های ایران‌زمین است، که با تفاوت سلیقه‌ و سبک زندگی مردم ایران همیشه دوش‌به‌دوش هم و در کنارهم در جنگ‌های منطقه‌ای و حادثه‌های طبیعی پشت‌هم بودند. امیدوارم به این تعصب‌های غلط که رسانه‌ها را هم به سمت و سوی خود کشانده آگاه شویم، و قطعاً اگر مردم بدانند که پشت این مسائل چه واقعیتی پنهان است، هیچ‌وقت به این مسائل تن نمی‌دهند. امیدوارم که به‌جای برتری تعصب و احساس، عقلانیت را بر کارهایمان حکم کنیم و در مورد کسی قضاوت نکنیم.
چاپ اول کتاب «بهایی برای مقاومت» با یک‌هزار نسخه چاپ شد.
.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

امید
Iran, Islamic Republic of
واقعا به چنین جوانانی باید افتخار کرد
میلاد
Europe
متن نظر شما. خدا میدونه این جوون عزیز وطن پرست چه بدبختی هایی برای انتشار این کتاب کشید. خیلی در حقش بی انصافی شد... من شناخت کاملی از ایشون دارم. امیدوارم با حمایت از چنین جوانان شریفی عرصه پیشرفت بقیه هم فراهم بشه...
محمد
Iran, Islamic Republic of
واقعآ باعث افتخاره کاش مسولان کمی بفکر نخبه های این استان باشن
ساناز
Norway
متن نظر شمازنده باد جوانان این سرزمین که با وجود محدودیت ها و محرومیت ها وارد چنین عرصه هایی میشوند
سامان
Iran, Islamic Republic of
عالی امیدوارم همیشه موفق باشی❤?
دانش
Europe
متن نظر شما واقعآ دیوونه میکنه آدمو
دوستان حتمآ بخونید. بهترین کتابی بود که تا حالا خوندم.
دو صفحش رو که بخونی دیگه ول کن نیستی تا تمومش نکنی!!!
آرش
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی.خسته نباشی
دانش
Europe
درود
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
زنده باشی پهلوان تو خیلی مردی مهربان
رضا خان
Romania
خیلی زود دلسرد میشی آقای نیاکان بهت قول میدم
اینجا هیچ هنرمندی رشد نکرد که تو دومیش باشی
حالا هر چقدر هم که قدر باشی باید به یه شاخه ای وصل باشی
سیما
Iran, Islamic Republic of
به امید موفقیت های بیشتر
شما نخبه خوش فکر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1