تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۲۷۵۷۶۱

یاسوج و جایزه صلح نوبل

۱
۰
کبنا ؛سعید کرمی
دوپشته دشتروم، طبیعت بکر، محیطی خوش آب و هوا با قابلیت‌های متعددی بود که سالهاست زباله‌دان پایتخت طبیعت ایران! شده است و اکنون به عنوان یک عضو گندیده و متعفن از جسم یاسوج، با اشاعه آلودگی‌های خود به سایر اعضا و جوارح این شهر، یاسوج را به احتضاری قریب الوقوع فرا می‌خواند.
از نگاه گردشگری یک خانواده خوزستانی و یا بوشهری که برای مسافرت آخر هفته و رهایی از گرما و ریزگرد و آلودگی‌ها راهی یاسوج می‌شوند، از ورودی دشتروم تا خروجی سرابتاوه ناچار خواهند بود دود غلیظ و بوی تعفن گازهای ناشی از سوختن زباله‌های یاسوج را تنفس نمایند و این خوش آمدگویی چندش آور فارغ از مخاطرات بهداشتی، به هیچ وجه تعریف قابل دفاع و تصویر زیبایی از پایتخت طبیعت ایران ارائه و ترسیم نخواهد کرد و بگذریم از اینکه کمی جلوتر، ترافیک نجف آباد تا پل بشار و پس از آن سد معبرها و ترافیک نامنظم و نفس‌گیر اغلب خیابان‌های شهر و ... نیز خاطره خوبی را در ذهن ایشان رقم نخواهد زد و گویای ضعف‌ها و نقدهایی است که فی الحال قصد ورود به آن‌ها را نداریم.
و البته بماند که شیرابه‌های این زباله‌دانی که در بالادست منابع و چاه‌های تأمین آب شرب شهر و حومه یاسوج واقع شده است، دیر یا زود خود را به شیرهای آب و سفره‌های مردم خواهند رسانید و نه تنها دستگاه تنفس، که سیستم گوارشی نیز با دستاوردهای دوپشته دست به گریبان خواهد شد و آن روز با بحرانی مواجه خواهیم بود که مهار مخاطراتش قریب به محال است و یقیناً مسئولیت آن گردن هیچ مسئولی را نخواهد گرفت.
به هر حال آنچه مسلم است اگر وضعیت فعلی یاسوج در موضوع مطروحه و بسیاری موارد مشابه حل و فصل نشود و معضلات موجود مرتفع نگردند، اعطای لقب وزین پایتخت طبیعت ایران به شهر یاسوج همان ذهنیت و مفهومی را تداعی می‌کند که اهدای جایزه صلح نوبل به آنگ سان سوچی میانماری، و به همان اندازه طبیعت و پایتخت را به سخریه می‌گیرد که تعریف صلح و جایزه آن را.

فلذا امید می‌رود همزمان با جلوس استاندار و شهردار جدید، چاره اندیشی پیرامون دفع زباله و جانمایی مناسب این مهم به عنوان یک امر حیاتی و آنی در دستور کار یکایک مسئولین ذیربط قرار گرفته و خصوصاً شورای محترم شهر که به استناد ایام تبلیغات، خود را خدایگان خدمت و تخصص شهری و خبرگان حقوق شهروندی و سینه چاکان توسعه و ترقی و منتقدان وضعیت فعلی معرفی می‌کردند با تمرکز بر این موضوع، درون مایه ادعایی خود را اثبات نموده و صد البته بر پایتخت طبیعت ایران بودن یاسوج صحه مستند و عملی بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
همین نام پایتخت طبیعت ما را بدبخت کرد با ورود مسافران فقط شاهد زباله و ترافیک و مزاحمت بوده ایم والا سودی برا شهر مان ندارن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1