تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۲۷۳۴۷۴

از بنای تاریخی که پاتوق معتادان است تا افزایش ۸ درصدی مدعیان نزاع

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
**بنای هزار ساله‌ای که پاتوق معتادان شده است
اثر باستانی "بلادشاپور" یا شهر قدیمی دهدشت متعلق به دوران ساسانی در شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه به مکانی برای استعمال موادمخدر و چرای دام تبدیل شده است که برای حفظ این اثر با ارزش و رونق گردشگری در این منطقه باید تدابیری از سوی مسئولان امر اتخاذ شود.
بافت تاریخی دهدشت که بر اساس دست‌نوشته‌های تاریخی به دستور اردشیر بابکان و به یاد فرزندش "شاپور"، "بلاد شاپور" نام گرفت، در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت ۳۴ تا ۴۰ هکتار قرار گرفته است.
این شهر حدود ۲۰۰۰ خانه، مسجد، حمام و کاروانسرا داشت که بسیاری از این آثار هنوز برجای مانده است، بلاد شاپور در اواخر دوره صفویه به خاطر عدم امنیت در راه های بازرگانی آن صدماتی دیده و در زمان هرج و مرج دوره زندیه غارت و ویران شد.
در سندی که از عصر شاه عباس صفوی در سال ۱۰۸۶ هجری قمری به جا مانده نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان حکومت سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده است، شهری مذهبی و تجاری که در آمیختگی هنر و مذهب سبب خلق شاهکارهای شگفت‌انگیزی در آن شده است و وجود هفت امامزاده، دو مدرسه، یک کاروانسرا، چهار مسجد، بازاری بزرگ و منازل مسکونی گواه بر این مطلب است.
اما متاسفانه شهر تاریخی بلاد شاپور که قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد، اکنون محل گردهمایی معتادان این شهر شده است که با گذری به این منطقه تاریخی شاهد معتادان پرخطری می شویم که یا آنجا خواب هستند و یا مشغول استعمال مواد مخدر. مکانی که می توانست با جذب گردشگران داخلی و خارجی صنعت توریسم این شهر را رونق بخشد و به افزایش سطح درآمد مردم کمک کند، اکنون به مکانی امن و بی خطر برای معتادان پر خطر و نقطه ای کور و هراس انگیز برای شهروندانی تبدیل شده که شاید آرزو کنند هرگز این میراث کهن و نشان تمدن را نداشتند که اینک به دلیل بی توجهی مسئولان به جای هویت بخشی بستری برای هویت سوزی و زوال جوانان این شهر شده است.
شاید آن روز که شاپور ساسانی بنای این شهر را نهاد تا آبادانی را به مردمانش هدیه دهد، هیچگاه گمان نمی برد که روزی به جای زندگی، مرگ در آن سکنی گزیند و بوی تلخ نیستی در کوچه پس کوچه های آن به مشام برسد.
بوی تلخی که به کوچه های شهر جدید دهدشت نیز می رسد تا باز خبر دهد که زیر سقف بناهای ۱۰۰۰ساله بلاد شاپور، جوانی دیگر از مصرف افیونهای دنیای مدرن مرده است، مرگ سردی که تن بلادشاپور را همچون مردمان این دیار می لرزاند.
شکرالله علیزاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت در این خصوص گفت: آغاز پایه گذاری شهر دهدشت مساوی شد با تخریب بلادشاپور.
وی یکی از عوامل اصلی تخریب دهدشت قدیم را مهاجرت روستاییان به شهر دانست و بیان کرد: به دلیل اینکه روستاییان توان مالی نداشتند با حاشیه نشینی در کنار این بافت تخریب آن افزایش پیدا کرد.
علیزاده خانه های داخل بافت را بیش از ۱۰۰ باب عنوان و تصریح کرد: حدود ۲۲درصد از این خانه ها تاکنون خریداری شده است.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک مالک در بافت وجود داشته باشد توان انجام هیچ کاری وجود ندارد.
وی میزان اعتبار برای تملک این خانه ها را ۳۰ میلیارد تومان دانست و اظهارکرد: منابع شهرستان محدود است و آنقدر محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد است که اولویت ها به جاهای دیگر اختصاص می یابد.
علیزاده محصور نبودن بافت تاریخی را باعث ورود افراد معتاد و محل چرای دام ها عنوان و اضافه کرد: قسمت جنوبی و شرقی این بافت چون آزاد و متروکه است به محیطی امن برای معتادان تبدیل شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت افزود: مشکل تنها وجود معتادان نیست بلکه متاسفانه اینحا به محل زباله دانی نیز تبدیل شده است.
علیزاده با بیان اینکه در این خصوص اعتقادی به فرهنگ سازی ندارم عنوان کرد: تا زمانی که یک موضوعی در حد شعار است فایده ندارد، آیا در دیگر زمینه ها که فرهنگ سازی شده نتیجه داده؟ فرهنگ سازی تنها در حد شعار است و نه تنها نتیجه مثبت نداده بلکه نتیجه معکوس در بردارد.
وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰متر از بافت را محصور کرده ایم، بیان کرد: در صورت تامین اعتبار در اولین فرصت نسبت به محصور کردن مابقی بافت اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه افراد توزیع کننده مواد مخدر در بافت وجود دارند، گفت: از ۱۰۰هکتار این میراث گرانبها در سال ۴۲، تنها ۲۵ هکتار آن باقی مانده است.
همچنین علی پوزش، فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: تنها راه برای رفع این مشکل محصور کردن بافت است.
وی با بیان اینکه تاکنون مکاتبات زیادی در این خصوص انجام گرفته است، افزود: در صورت دریافت اعتبار، باید اول خانه های داخل بافت را به تملک درآوریم و بعد از آن محصور شود.
فرماندار کهگیلویه عنوان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان مکاتبه ای دادیم که آن نامه به میراث فرهنگی کشور ارجاع داده شد و منتظر هستیم ببینیم نتیجه چه خواهد شد.
پوزش اعتبار لازم برای تملک خانه های درون بافت را ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
محصور نبودن این بافت تاریخی به مکانی مناسب برای استعمال انواع مواد مخدر معتادان نیز تبدیل شده است و حضور معتادان در این مکان علاوه بر تخریب این اثر باستانی، آن را تبدیل به زباله دانی از وسایل تزریق مواد مخدر کرده است که بوی تعفن از آن بلند می شود و هم اکنون هیچ توریستی به خاطر نبود امنیت از این مکان تاریخی دیدن نمی کند نیاز است متولیان امر با جدیت نگذارند نشان‌های هویت و فرهنگ این دیار به نابودی و فراموشی سپرده شود.
بازگشت اعتبارات بهسازی مسکن روستایی کهگیلویه در صورت همکاری نکردن بانک ها
معاون بهسازی و بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ضعیف بودن همکاری بانک های کهگیلویه جهت جذب تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی گفت: اگر این اعتبارات جذب نشوند، برگشت می خورند.
سهراب اصالت زاده در جلسه کمیته امور بانکی شهرستان کهگیلویه، تسهیلات بنیاد مسکن را دو حوزه بهسازی و بازسازی عنوان و افزود: قریب به ۲۰هزار واحد فرسوده در استان داریم که با کوچکترین زلزله از بین می روند.
وی بیان کرد: شهرستان کهگیلویه از لحاظ آمار واحد فرسوده دومین شهرستان در استان است.
معاون بهسازی و بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی را ۱۸ میلیون تومانی عنوان و تصریح کرد: سهم شهرستان کهگیلویه از طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ۲۵۰ واحد بود که ۴۵ واحد جذب شده است.
اصالت زاده خاطرنشان کرد: ۱۲ نفر سهمیه بانک ملت داشتیم و معرفی شد که متاسفانه از این تعداد ۲ واحد موفق به انعقاد قرارداد شدند.
وی در ادامه سهمیه دیگر بانک های شهرستان را یادآور شد و گفت: متاسفانه آنچنان که انتظار می رفت بانک ها همکاری لازم را نداشتند و مقدار کمی جذب شدند.
اصالت زاده خواستار همکاری بانک ها جهت جذب تسهیلات شد و اظهار کرد: اگر اینها جذب نشوند همه اعتبارات برگشت خواهند خورد.
وی با توجه به سخت گیری بانک ها در خصوص بدهی و چک برگشتی گفت: در قانون پرداخت تسهیلات در این زمینه، چک برگشتی، سن بالا و بدهی ملاک نیست و باید تسهیلات به متقاضی پرداخت شود.
علی پوزش، فرماندار کهگیلویه نیز خواستار ارسال یک رونوشت از بنیاد مسکن استان و اعلام به همه شعبه های بانکی در شهرستان شد.
فرماندار شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: سهم شهرستان باید جذب شود، اینکه بانک ها به بهانه های مختلف افراد را سرگردان کنند کار درستی نیست.
وی بیان کرد: اینگونه وام ها با بهره کم هستند و شرایط مردم شهرستان هم خوب نیست لذا روسای بانک ها با پرداخت این تسهیلات کمک کار مردم باشند.
همچنین مهرداد متقی، رئیس اداره بنیاد مسکن کهگیلویه با بیان اینکه بانک ها شرایط وام گرفتن برای مردم سخت کرده اند گفت: ضعیف ترین شهرستان در باب جذب تسهیلات شهرستان کهگیلویه است.
 
**با ایستادن مقابل ربای بانک‌ها امر به معروف و نهی از منکر اجرا می‌شود
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر حوزه علمیه قم گفت: اگر می‌خواهیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم باید در مقابل تفکر سکولاری حاکم بر نظام اداری، ربای بانک‌ها و اختلاس‌ها بایستیم.
حجت‌الاسلام عبدالصالح شمس‌الهی در راهپیمایی آمران به معروف و ناهیان از منکر شهر یاسوج که از میدان شهدای نیروی انتظامی تا میدان هفتم تیر این شهر برگزار شد، افزود: قرآن کریم آیات متعددی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بیان کرده که در یکی از این آیات آمده کسانی که در زمین به جایگاه، قدرت و حکومت رسیدند یکی از وظایف آنها امر به معروف و نهی از منکر است .
وی معطوف شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر به یک یا دو مسأله را از آفات این فریضه واجب عنوان و بیان کرد: از وظایف حاکمان و سردمداران انجام این فریضه در همه منکرات و معروفات است .
این عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وقتی صحبت از امر به معروف و نهی از منکر می‌شود بحث حجاب مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که نوشته شد سعی کردند به همه مسائل و منکرات بپردازند اما باز موضوع حجاب در این قانون بیشتر به چشم می‌خورد .
شمس‌الهی تصریح کرد: بی‌حجابی و بدحجابی یکی از منکرات جامعه است اما بی‌حجابی معلول یک سری از منکرات در جامعه است و کسانی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند، بدانند در جامعه منکراتی وجود دارد که بسیار بزرگتر و بالاتر از بدحجابی و بی‌حجابی است و که اگر این منکرات حل شود مسأله حجاب و عفت اجتماعی نیز حل خواهد شد .
وی ربا را بزرگترین معضل و منکراتی که خداوند در قرآن وعده جنگ داده دانست و ادامه داد: هر کسی ربا می‌گیرد با خدا اعلام جنگ کرده است، اما وقتی صحبتی از نهی از منکر می‌شود کسی به سراغ بانک‌ها نمی‌رود .
این عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر حوزه علمیه قم عنوان کرد: وقتی صحبت از نهی از منکر می‌شود ذهنمان به جوانانی که به اشتباه و خطا گرفتار بی‌حجابی و بی‌عفتی شدند معطوف می‌شود در حالی که ربا منکر بزرگی است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ "یک درهم ربا برابر است با ۷۰ بار زنا با محارم در خانه کعبه" .
شمس الهی تاکید کرد: وقتی جامعه را ربا گرفته و بانک‌ها وام ربوی می‌دهند و جریمه تاخیر از مردم گرفته می‌شود نمی‌توان توقع داشته باشید جامعه عفیف داشته باشیم .
وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید از مسائل کلان مملکت شروع شود و اگر می‌خواهیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم باید در مقابل تفکر سکولاری حاکم بر نظام اداری، ربای بانک‌ها و اختلاس‌ها بایستیم .
این عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر حوزه علمیه قم خطاب به مسئولان گفت: مطمئن باشید اگر اسلام را در ابعاد گوناگون پیاده کنیم جوانان‌ها با اسلام زاویه‌ای ندارند .
شمس الهی بیان کرد: مشکل ما در ریشه‌هایی است که رها کردیم و به معلول‌ها پرداختیم بنابراین کسانی که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دارند و کسانی که در حوزه سیاسی، نظامی و اداری هستند، موظفند در مقابل منکرات بزرگ جامعه بایستند .
وی اضافه کرد: بی‌حجابی و بی‌عفتی گناه بزرگ و سنگینی است اما ربا گناهی بزرگتر و سنگین تر است که امیدواریم همه ما بتوانیم آنطور که خداوند راضی شوند به انجام این فریضه واجب بپردازیم.
 
**افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک در دهدشت
مرکز مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج با حضور مدیر کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد، معاونین این اداره، رییس بهزیستی کهگیلویه و جمعی از مسئولان این شهرستان در دهدشت افتتاح شد.
علیرضا موسوی امجد مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این افتتاحیه در جمع خبرنگاران افزود: بهزیستی ۱۸۰ ریز فعالیت دارد که یکی از اینها سلامت افراد جامعه است و در همین راستا مرکز مشاوره ژنتیک در دهدشت افتتاح شد.
وی با توجه به اهمیت سلامت و پیشگری از معلولیت گفت: بهزیستی تنها نهاد حمایتی نیست بلکه کارهای فراتر از جمله سلامت را در دستور کار خود قرار داده است.
موسوی امجد ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه علوم پزشکی و سازمان ثبت و اسناد جهت افتتاح این مرکز، خواستار اطلاع رسانی از رسانه ها و همه تریبون به دستان در این راستا شد.
در ادامه جهانگیر افشانده ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم افزود: هدف از اجرای این طرح پیشگری از معلولیت ها و بیماری های ناشی از عوامل ارثی و ژنتیکی است.
وی بیان کرد: شروع این طرح در کهگیلویه نیمه دوم آذرماه سال گذشته بود و تاکنون بیش از ۱۳۳۰ مورد پذیرش داشته ایم.
رییس بهزیستی کهگیلویه عنوان کرد: به دلیل نبود مرکز مشاوره در دهدشت موارد یاد شده را به یاسوج و شیراز معرفی می کردیم.
افشانده مجری این طرح را سازمان بهزیستی با تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان ثبت و اسناد عنوان و تصریح کرد: همه مزدوجین(در آستانه ازدواج) ملزم به مراجعه به بهزیستی جهت انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج توسط کارشناس ژنتیک هستند.
وی اظهار کرد: پس از انجام مشاوره ژنتیک در صورت تشخیص وجود ناقل بیماری یا معلولیت ارثی و ژنتیکی، افراد به مرکز مشاوره ژنتیک پزشکی ارجاع داده می شوند.
رییس بهزیستی کهگیلویه اضافه کرد: موارد خاصی مثل وجود چند معلولیتی در خانواده و یا نیازمند آزمایشات دقیق تر با امکانات پیشرفته تر به مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور ارجاع داده خواهند شد.
افشانده بیان کرد: به غیر از موارد ازدواجی، تمامی افرادی که طبق تشخیص متخصصین نیاز به مشاوره و آزمایشات ژنتیک پیشرفته دارند به مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور ارجاع می شوند.
وی افراد ارجاع داده به یاسوج و جنوب کشور را به ترتیب ۱۸۰ و ۹۴ مورد عنوان و افزود: هزینه های افراد یاد شده و کسانی که مشکل ژنتیکی دارند به عهده بهزیستی است.
 
**برگزاری کلاس‌های آموزشی داوران و مربیان ژیمناستیک در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس هیأت ژیمناستیک کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری کلاس‌های آموزش برای مربیان و داوران این رشته در جهت ارتقای سطح دانش مربیان و داوران ژیمناستیک استان خبر داد.
آرش محمدی رئیس هیأت ژیمناستیک استان از برگزاری کلاس‌های آموزش برای مربیان و داوران این رشته در جهت ارتقای سطح دانش مربیان و داوران ژیمناستیک استان خبر داد.
رئیس هیأت ژیمناستیک استان از برگزاری کارگاه دانش افزایی مربیان با حضور شاهرخ نور مدرس فدراسیون، برگزاری کلاس مربیگری درجه ۳ هنری بانوان با حضور مدرس فدراسیون سرکار خانم یزدانی، برگزاری کلاس مربیگری درجه ۳ آقایان با مدرسی شاهرخ نور و کارگاه ارتقای درجه ۳ به ۲ با مدرسی خانم مهرگستر از مهمترین برنامه انجام شده این هیأت در شش ماهه نخست امسال برشمرد و از حمایت‌های علوی مدیرکل ورزش و جوانان و فدراسیون تقدیر کرد.
محمدی برگزاری کارگاه استعدادیابی با حضور مدرسین فدراسیون ژیمناستیک کشور، مجوز برگزاری ۹ کلاس آموزشی داوری برای آقایان، برگزاری کلاس مربیگری درجه ۲ هنری آقایان و برگزاری کلاس درجه ۲ مربیگری بانوان از برنامه‌های پیش بینی شده در این هیأت برشمرد و از حضور سرمربی اسبق تیم ملی ژیمناستیک برای دانش‌افزایی مربیان این استان خبر داد.
 
**احداث ۲ مجتمع فرهنگی و هنری در گچساران
معاون فرماندار گچساران از احداث دو مجتمع فرهنگی و هنری در گچساران خبر داد.
سید مرتضی سجادپور امروز در مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی که با حضور مسوولان استانی، شهرستانی و داوران که در سالن مهرگان برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه ماه مهر ماهی که آغاز آن با هفته دفاع مقدس که یادآور رشادت‌ها و دلیری‌های شهیدان و رزمندگان، دهه امر به معروف و نهی از منکر و ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر متقارن گشته است را گرامی می‌داریم.
معاون فرماندار گچساران در ادامه با اشاره به عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران گفت: در چهار سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر در شهرستان گچساران صورت گرفته است.
سجادپور با اشاره به احداث دو مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان گچساران اذعان کرد: مجتمع هنری و فرهنگی کوی آفتابگردان شهر دوگنبدان پس از گذشت ۱۰ سال در چند سال اخیر اعتبارات خوبی برای تکمیل این مجتمع اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه امسال مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل این مجتمع فرهنگی و هنری اختصاص داده شده، ابراز کرد: این مجتمع تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون فرماندار گچساران در ادامه به مجتمع پردیس هنری در این شهرستان اشاره و عنوان کرد: این طرح در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۱۵۰ متر مربع و زیربنای ۶ هزار و ۳۰۰ متر مربع در دو ساختمان ۲ و ۳ طبقه احداث می‌شود.
سجادپور با بیان اینکه برای ساخت پردیس هنری گچساران ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه می‌شود، اذعان کرد: عملیات اجرایی و خاک برداری این مجتمع آغاز شده و تا ۱۸ ماه آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: مجتمع فرهنگی و هنری پردیس هنری دارای ۸ سالن موسیقی، سینما، تئاتر، همایش، گالری، کنفرانس، نگارخانه، موزه، سینما تکس و سالن‌های ۱۵۰ و ۴۰۰ نفری است.
 
 
**سیاست دولت حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سیاست دولت حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد است.
محمود باقری در بازدید از مراکز و رستوران‌های بین راهی و مجتمع‌های خدمات-رفاهی منطقه کوشک محور یاسوج-بابامیدان اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد از آب و هوای مناسب، طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است لذا ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی در محورهای ارتباطی زمینه توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال را فراهم خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ایجاد مکان‌های سنتی مانند سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجب جذب گردشگران می‌شود که از سرمایه‌گذاران در این حوزه حمایت می‌شود.
وی با اشاره به گردشگر پذیر بودن منطقه کوشک افزود: سالانه تعداد زیادی از گردشگران از جنوب کشور به این منطقه زیبا سفر می‌کنند، ضمن اینکه سیاست‌های دولت در استان گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه بیشتر این حوزه است.
این مسؤول تصریح کرد: در چهار سال گذشته با حمایت‌های صورت گرفته و همچنین اختصاص اعتبار لازم توانستیم در کنار مراکز خدماتی زیرساخت‌های گردشگری از جمله سرویس‌های بهداشتی، سکوی نشیمن و سایر زیرساخت‌های حوزه گردشگری را فراهم کنیم.
 
**افزایش ۸ درصدی مدعیان نزاع به پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل پزشک قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: معاینات مراجعه کنندگان مدعی نزاع به پزشکی قانونی این استان در پنج ماه ابتدایی سال جاری هشت درصد افزایش داشته است.
کامروز امینی اظهار داشت: ۲ هزار و ۶۰۴ نفر با ادعای نزاع برای معاینه به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کرده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۹ نفر مرد و ۴۷۵ نفر زن بوده‌اند.
وی بیان کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۸ نفر با ادعای نزاع برای معاینه مراجعه کرده بودند.
امینی تعداد مراجعه کنندگان مدعی نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان در بویراحمد را یک هزار و ۶۳۵ نفر، کهگیلویه ۴۷۵ نفر، گچساران ۳۷۶ نفر، بهمئی ۷۷ نفر و دنا را ۴۱ نفر اعلام کرد.
وی گفت که بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ در رتبه دوم میزان معاینات نزاع برحسب جمعیت به ازای هر صد هزار نفر قرار گرفت.
 
 
**۳۴ هزار کهگیلویه و بویراحمدی سواد خواندن و نوشتن ندارند
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۴ هزار و ۱۰۶ نفر ۱۰ تا ۴۹ سال در این استان سواد خواندن و نوشتن ندارند.
هادی زارع‌پوراظهار داشت: هم اکنون در این استان ۳۴ هزار و ۱۰۶ نفر سواد خواندن و نوشتن ندارند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۹۰۱ نفر زن و ۹ هزار و ۲۰۵ نفر مرد هستند.
وی با بیان اینکه ۹۲٫۷ درصد جمعیت هدف سواد آموزی در استان سواد دارند، ابراز کرد: از جمعیت ۴۷۱ هزار و ۱۵۲ نفر ۱۰ تا ۴۹ سال که جمعیت هدف نهضت سوادآموزی بوده، ۴۳۷ هزار و ۴۶ نفر معادل ۹۲٫۷ درصد با سواد هستند.
زارع‌پور با بیان اینکه هنگام صدور فرمان تاریخی امام خمینی در سال ۵۸ مبنی بر ریشه کنی بی سوادی جمعیت با سواد استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۱ درصد بود که بیش از ۶۲ درصد رشد داشته است، ادامه داد: شهرستان گچساران با ۹۶٫۶ درصد بیشترین و کهگیلویه با ۸۸٫۲ درصد کمترین میزان باسودای استان را دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال ۴ هزار و ۶۰۰ نفر شامل ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، یک هزار و ۱۰۰ نفر در دوره انتقال و یک هزار نفر در دوره تحکیم زیر پوشش فعالیت‌های سوادآموزی استان قرار می‌گیرند.
زارع‌پور با تاکید بر اینکه ریشه کنی بی سوادی نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی است، بیان کرد: سامانه ثبت فراگیران سواد برای شناسایی و آموزش بی‌سوادان در استان به‌عنوان بانک اطلاعاتی راه‌اندازی شده است.
وی تاکید کرد: عدم استقبال بی سوادان به کلاس‌های سوادآموزی، عدم انسداد کامل ورودی بی سوادی از طرف آموزش وپرورش، جلوگیری نکردن از ترک تحصیل دانش آموزان درسطح استان برخی از چالش های سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد هستند.
 
 
**بیش از ۱۴۰ عرصه و خانه مسکونی در بافت تاریخی شهرستان دهدشت تملک شد
مدیر پایگاه میراث فرهنگی در شهر تاریخی دهدشت از تملک بیش از ۱۴۰ خانه مسکونی و عرصه در بافت تاریخی دهدشت خبر داد.
شکرالله علیزاده  اظهار داشت: از خردادماه امسال تاکنون با راه‌اندازی پایگاه پژوهشی بافت تاریخی دهدشت بیش از یک میلیارد ریال برای دیوارکشی، مرمت، بوته‌کنی و پاکسازی این بافت تاریخی هزینه شده است.
وی افزود: شهر تاریخی دهدشت یا «بلادشاپور» واقع در شهرستان کهگیلویه مهم‌ترین اثر تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد است که سالانه مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.
مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی دهدشت با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای حفظ و نگهداری این بافت صورت گرفته، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا با کار کارشناسی و جذب اعتبارات ملی این میراث به جا مانده از گذشتگان را حفظ، نگهداری و مرمت کنیم.
علیزاده از تملک بیش از ۱۴۰ عرصه و خانه مسکونی در بافت تاریخی دهدشت خبر داد و گفت: مهم‌ترین مشکل این بافت، تملک برخی دیگر از عرصه‌های تاریخی و خانه‌های مسکونی نوساز است که برای این کار بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی ابراز کرد: بافت تاریخی شهر دهدشت یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های تاریخی کشور به جا مانده از عصر صفویه بوده که در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت ۳۴ تا ۴۰ هکتار قرار گرفته است.
 
بیش از ۴۰۰ زندانی جرائم غیر عمد در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند کمک خیرین و طلبکاران
مدیرکل زندانهای کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۴۳ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد استان کهگیلویه و بویراحمد با کمک و مساعدت خیرین در برنامه ماه عسل و کمکهای ستاد دیه کشور با مبلغ بدهی ۷۶۰ میلیون تومان آزاد شدند.
"اسماعیل جمیاری" در آیین آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از ابتدای سالجاری تا قبل از این برنامه ۶۰ زندانی جرائم غیر عمد دیگر استان نیز آزاد شدند.
وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ زندانی جرائم غیر عمد در زندانهای استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای آزادی این زندانیان نیازمند کمک خیرین و طلبکاران هستیم.
مدیرکل زندانهای کهگیلویه وبویراحمد اضافه کرد: بیشترین زندانیان جرائم غیرعمد استان محکومیت های مالی از جمله چک بلامحل غیر از کلاهبرداری است که شهرهای یاسوج و دهدشت بیشترین زندانی را دارند.
در پایان این آیین ۴۳ زندانی جرائم غیرعمد استان با کمک خیرین آزاد شدند. همچنین از خیرین و خبرنگاران در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد بعنوان خیرین رسانه ای تجلیل بعمل آمد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1