تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۲۷۳۰۸۷

پروژه‌های عشایری که بدون استفاده رها شده‌اند / کمبود آب در مناطق عشایری / تدوین نقشه راه برای جامعه عشایری

۰
کبنا ؛ 
نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد با حضور سازمان امور عشایر کشور و به ریاست استاندار برگزار شد.
به گزارش کبنا، جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: برخی پروژه‌های عمرانی احداث شده در مناطق عشایری در حوزه آب هنوز بدون استفاده مانده است.
گوهرگانی ظهار داشت: امروزه به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر در مناطق مختلف این استان با کمبود و نبود آب روبه‌رو هستیم که این مشکل در مناطق عشایری ملموس‌تر است.
وی با گلایه از بلا استفاده مانده برخی پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: به کمک دولت پروژه‌های عام المنفعه‌ متعددی در مناطق عشایری این استان احداث شده ولی بنا به هر دلیلی بدون استفاده مانده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به احداث سد بتنی با حجم ۲٫۵ میلیون متر مکعب در منطقه عشایری دالون بویراحمد توسط دولت، تصریح کرد: این سد با وجود افتتاح هنوز هیچ استفاده‌ای از آن نشده و اما عشایر مشکل آب دارد و باید با تانکر به طور سیار آبرسانی شوند.
گوهرگانی خواستار تاسیس تشکلی توسط امور عشایر برای بهره‌برداری مطلوب از سد دالون شد و افزود: در صورت پیش امدن هرگونه مشکل از جمله غرق شدگی در این سد مقصر اصلی دستگاه بهره‌بردار بوده و باید پاسخگو باشد.
وی ابراز کرد: انتظار می‌رود اداره امور عشایر نیز در زمینه استفاده مطلوب از پمپاژ آب منطقه عشایری آجم نهایت بهره را ببرند زیرا در این صورت به طور حنم شاهد رضایت بیش از پیش جامعه عشایری در این منطقه هستیم.
گوهرگانی ابراز کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده پروژه آبیاری ۵۸۰ هکتار از زمین‌‌های منطقه عشایری باباکلان شهرستان گچساران بزودی اجرایی می‌شود.

مشکل کمبود آب در جامعه عشایری محسوس است
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به خشکسالی، مشکل کمبود آب در جامعه عشایری محسوس است.
جعفر گوهرگانی افزود: خشکسالی موضوع مهمی است و علاوه بر نیازهای دیگر به آب، بعضی از جامعه عشایری ما به نیز به زراعت می پردازند، که مشکل کمبود آب در جامعه عشایری محسوس است.
گوهرگانی گفت: دولت یازدهم توجه ویژه ای برای تخصیص آب به استان داشته است و مجوز تخصیص آب برای مناطق مستعد گرفته شد، که جامعه عشایری سهم مناسبی در این تقسیمات خواهند داشت و تخصیص سهم ویژه از اعتبارات برای عشایر استان در رابطه با توسعه حوزه آب لازم است.
رئیس جهاد کشاورزی استان بیان داشت: در منطقه کاکان بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه شده است که پوشش عشایری نیز در آن منطقه وجود دارد.
وی بیان داشت: در جلسه ای مقرر شد استفاده بهینه از سد بتنی دالون برای پوشش جمعیت عشایری نیز داده شود و لازم است بازدیدی از این منطقه انجام شود و کاهش آبرسانی سیار به جمعیت تحت پوشش عشایری با استفاده و بهره برداری از این سد را داشته باشیم.
گوهرگانی از ایجاد چندین ایستگاه پمپاژ آب خبر داد و گفت: استفاده مناسب برای جمعیت عشایری از این ظرفیت ها ضروری است.
وی اظهار کرد: آمادگی لازم وجود دارد که در مناطقی که تخصیص گرفته ایم، با همکاری دستگاه ها پروژه تعریف کنیم و نگرانی ها و کمبود ها برطرف شود و از کوچ عشایر جلوگیری شود.
گوهرگانی تصریح کرد: محرویت عشایر در استان ما نسبت به عشایر سایر استان ها دوچندان است و به مراتب از تمام استان های کشور بیشتر است.
 

نصب ۷۰ نیروگاه خورشیدی در مناطق عشایری
مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا پایاین امسال ۷۰۰ خانوار عشایری این استان از طریق پنل‌های خورشیدی قابل حمل برق‌دار می‌شود.
داود راهزادی اظهار داشت: طبق موافقت‌نامه مبادله شده با توانیر برق‌رسانی به خانوارهای عشایری از طریق واگذاری پنل‌های خورشیدی در دستور کار قرار گرفت که به دلیل استاندارد نبودن پنل‌ها این مصوبه ناقص ماند و اجرایی نشد.
وی عنوان کرد: پنل‌های خورشیدی توسط سازمان‌های نظارتی به دلیل اشکالات فنی و استاندار نبودن غیر استاندار تشخیص داده شد و به همین دلیل سال گذشته نتوانستیم پنل‌های خورشیدی را به خانوارهای عشایری واگذار کنیم.
راهزادی با تاکید بر اینکه هم اکنون سازنده‌ها به سمت استاندارد شدن پنل‌ها رفتند، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال ۷۰ نیروگاه خورشیدی ثابت یک کیلو واتی در مناطق عشایری و سخت‌گذر استان نصب کردیم.
وی با بیان اینکه امسال سهمیه واگذاری ۷۰۰ پنل خورشیدی قابل حمل به خانوارهای عشایری را داریم، افزود: برای تحقق این مهم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و امیدواریم این مهم تا پایان سال اجرایی شود.
راهزادی با بیان اینکه برق‌رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار جزو اولویت‌های شرکت توزیع نیروی برق است، اظهار داشت: در کنار برق‌رسانی به این روستاها توجه خاصی به مناطق عشایری برای برق‌رسانی از طریق پنل‌های خورشیدی قابل حمل را داریم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد افزود:۵۷۴ خانوار در مناطق سخت‌گذر و عشایری این استان با اجرای شبکه برق و انرژی‌های نو و نیروگاه‌های خورشیدی از نعمت برق برخودار شدند.
 
 
لزوم تدوین نقشه راه توسعه خدمات به جامعه عشایری استان
نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: تدوین نقشه راه مناسب با هدف پوشش نیاز های جامعه عشایری و جلوگیری از گرایش عشایر به زندگی شهری لازم است.
عدل هاشمی پور  افزود: در گذشته و دولت فعلی خدمات ارزشمندی به عشایر داده شده است، اما عمق محرومیت در همه جای استان بخصوص عشایر بالا است و نباید تنها به منابع دولتی اکتفا کرد و استفاده از سایر ظرفیت ها نیز لازم است.
هاشمی پور گفت: اگر بخواهیم از حاشیه نشینی جلوگیری شود، باید به عشایر خدمات داده شود و همچنین تاکید ما بر استفاده از تمام ظرفیت ها است.
هاشمی پور اظهار داشت: باید در جادهای ارتباطی که فرسایشی شده است اقدام شود و جاده عشایری موجود است که ۱۲ سال است یک بولدوزر در آن کار می کند.
وی افزود: افزایش مدارس سیار کانکسی نیاز است و توسط یک خیر ۶ مدرسه اختصاص داده شد.
نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس خاطر نشان کرد: اشتغال عشایر، ایجاد کارگاه های زود بازده و توجه به حوزه آموزش و حمایت از نخبگانی که در حوزه عشایر به دلیل عدم توانایی مالی بی بهره مانده اند ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1