تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۲۷۲۶۱۰

اثر تاریخی که سطل زباله شد!

۱
۰
کبنا ؛
استانی در روستای شوش از توابع شهرستان باشت رها شده و مردم به عنوان زباله‌دان از آن استفاده می‌کنند و اینگونه میراث فرهنگی و هویت تاریخی مردم این استان در سایه بی‌توجهی و سکوت مسئولان نابود می‌شود.
به گزارش کبنا، مردم روستای شوش از توابع شهرستان باشت از سنگ باستانی یک متری که در حریم امامزاده این روستا قرار دارد و در سایه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی به عنوان زباله دان استفاده می‌کنند درحالی که این سنگ مربوط به دوره های تاریخی و دارای قدمت است و باید میراث فرهنگی از این سرمایه ملی با تدابیر ویژه محافظت کند.

این سنگ باستانی به ارتفاع یک متر مربوط به دوره ساسانیان به عنوان سطل زباله امامزاده ای واقع در روستای شوش از توابع شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
" مسعود شفیعی"، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: قدمت این اثر تاریخی سنگی مربوط به حدود دوره قاجار است. دور این سطل سنگی آهن کشی شده که برای مرمت آن مشکلی ایجاد نشود و حفاظت شده است.

شفیعی بیان کرد: ما نمی توانیم برای این سطل قدیمی و تاریخی نگهبان بگیریم و متعلق به امامزاده است و نمی توانیم از لحاظ قانونی و محلی، آن را جابجا کنیم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سطل تاریخی، در جایی که گذاشته شده مناسب است اما متاسفانه مردم از آن بعنوان سطل زباله استفاده می کنند که نباید این کار صورت گیرد و نیاز به فرهنگ سازی دارد. البته باید با در نظر گرفتن قانون و معارضات مردمی، فکری برای حفاظت و نگهداری این اثر تاریخی صورت گیرد.
 
 











بیش از ۲۶۰۰ اثر تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون بیش از ۶۵۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
----------------------------
گزارش از عیسی فتحی
-----------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

باران1
Iran, Islamic Republic of
باعث تاسف !!!! خب میذاشتید وسط یکی از میدانهای..ه میسازید
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1