تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب : ۲۷۲۵۴۲

توضیحات دهبانی‌ در باره زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان

۰
کبنا ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بابیان جزئیات جدید یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد در یاسوج به تشریح زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر در شهرستان‌های این استان پرداخت.
رضا دهبانی پور گفت: در رابطه با زیرساخت‌های حوزه فرهنگ در استان، اگر دستگاهی با اهداف فرهنگی، هنری و آگاهی بخشی به جامعه کار کند یک اسباب و عواملی نیاز دارد به عبارتی باید زیرساخت‌هایی باشد که با استفاده از آن‌ها رسالت اصلی و مسئولیت که به دوش آن نهاد گذاشته‌اند به منصه ظهور برساند.
وی بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌خصوص در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بیشتر دستگاه بهره‌برداری هستیم و مجری نیستیم ولی به دلیل اینکه ما سرانجام باید از این زیرساخت‌ها بهره ببریم نمی‌توانیم در این موضوع ساکت بوده و پیگیر نباشیم.
دهبانی پور اظهار کرد: شاید یکی از موضوعاتی که این چند سال دنبال کردم و درجاهایی هم به نتیجه رسیدم همین بحث زیرساخت‌ها است و در حوزه زیرساخت‌ها معتقدم که استان ظرفیت زیادی دارد و باید کار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در دولت‌های مختلف گام‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی برداشته‌شده است، گفت: اگر بخواهیم وارد مصداق‌ها شویم به‌عنوان‌مثال در شهرستان بویراحمد و در شهر یاسوج تالار مرکزی که به‌عنوان یک پروژه ملی از گذشته شروع‌شده و در حال حاضر درروند ساخت آن ادامه می‌یابد و بودجه آن از کشور دریافت می‌گردد.
وی افزود: خوشبختانه برای تزریق اعتبار به این پروژه در سال گذشته از سفر رئیس‌جمهور توانستیم ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم.
دهبانی پور ادامه داد: البته در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان استان، استاندار و نماینده معاونت رئیس‌جمهور، بودجه مصوب شده ۱۰ میلیارد تومان بود ولی چند روز بعد با دعوت معاونت عمرانی و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جلسه‌ای ۱۰ میلیارد دیگر به آن اضافه و درنهایت اعتبار آن به ۲۰ میلیارد تومان رسید.
وی ابراز داشت: به بنا بر آخرین اطلاعاتی که از پیمانکار تالار بزرگ فرهنگی و هنری یاسوج داریم حدود ۱۴ میلیارد تومان آن را تخصیص گرفته‌اند که در قالب اوراق مشارکت از بانک ملی دریافت کرد که البته ۲۰ دی‌ماه این اوراق نقد خواهد شد.
 
دهبانی پور بابیان اینکه این تالار یا مجتمع فرهنگی هنری یکی از بزرگ‌ترین تالارهای کشور است، گفت: به گفته مقام وزارت، هیچ تالاری را با مساحت ۱۴ هزار مترمربع بیشتر نداریم و تالارهای قم، گیلان و یاسوج با یک تیپ نقشه و شرایط خاص شروع‌شده‌اند که تالار یاسوج به دلایلی ۲۲ هزار مترمربع شد.
 
وی به مشخصات تالار فرهنگی و هنری یاسوج نیز اشاره کرد و افزود: از حیث فضاهایی همچون سالن‌های سینمایی ۵۰۰ نفره، سالن‌های نمایش ۵۰۰ نفره، سالن‌های موسیقی ۷۰۰ نفره، سالن‌های همایش کلاس‌های آموزشی در این تالار تعبیه‌شده است که می‌تواند مختص به استان کهگیلویه و بویراحمد نباشد و در منطقه فارس و خوزستان یکی از بهترین تالارها است.
 
پیشرفت ۴۰ تا ۵۰ درصدی فاز نخست تالار فرهنگی و هنری یاسوج
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال حاضر یک رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی را در فاز A و B تالار فرهنگی هنری یاسوج داریم و پیمانکار قول داده است که اگر اعتبار این کار مهیا شود در سال ۹۶ بتوانند عمده کار را تحویل دهند و قطعاً اوایل سال ۹۷ با توجه به اراده‌ای که در پیمانکار وجود دارد، تحویل داده می‌شود.
گفتنی است کلنگ پروژه تالار بزرگ فرهنگی و هنری یاسوج که قرار بود در سال ۸۲ به زمین زده شود به سال ۸۴ موکول شد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان در سال ۸۷ این تالار بزرگ فرهنگی کشور در مجاورت شهربازی یاسوج و در زمینی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع کلنگ زنی شد.
احداث یک پردیس هنری در گچساران
دهبانی پور ابراز داشت: در گچساران که یک شهر فرهنگی است با نبود مجتمع که ضعف‌هایی همچون نبود سالن، پلاتو و... مواجه بودیم و در مجتمع پردیس هنری که اخیراً کد گرفته است هم باهمت نماینده شهر گچساران، هم سازمان برنامه و پیگیری‌های فرمانداری گچساران همین‌الان ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات نفتی بودجه دادند که یک پردیس هنری را در گچساران در یک زمین قابل‌توجهی بهره‌برداری کنند جدای از اینکه این شهر یک مجتمع دیگری را هم از قبل داشته است.
تشریح وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در ۸ شهرستان استان
وی بیان کرد: در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان بهمئی از قبل کارهایی انجام‌شده و یک مجتمع هنری قابل‌توجهی در این شهر وجود دارد که می‌توان گفت به سبک مجتمع‌های روز است و برای آن منطقه می‌تواند یک فرصت خوب باشد که البته در حوزه تجهیزات این مجتمع با مشکل روبرو هستیم.
دهبانی پور بابیان اینکه شهرستان دنا نیز چنین مجتمعی را دارد و برای شهرستان کهگیلویه هم این مجتمع نیاز هست گفت: برای تجهیز این مجتمع‌ها در سفر معاون وزیر به استان ۳۰۰ میلیون تومان گرفتیم که ۱۵۰ میلیون تومان آن متعلق به بهمئی است و این به مناقصه گذاشته‌شده است و به‌زودی کارشناسان برای کارهای لازم به مناطق می‌آیند.
وی افزود: احداث معمولاً در دست دستگاه مجری است و تجهیز معمولاً در اختیار دستگاه بهره‌بردار است که تلاش بر این است که تجهیزات نیز به آن‌ها داده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در کهگیلویه هم از قبل دو تا سه مجتمع فرهنگی هنری خوب داشتیم که بازهم در بحث تجهیزات با یک سری مشکلات روبرو هستیم.
دهبانی پور تصریح کرد: در لنده زمین احداث یک مجتمع را شهرداری تحویل داده‌اند و کد برای این پروژه تعریف شده است که سال گذشته با اختصاص اعتبارکمی در حد طراحی به بسیج سازندگی تحویل دادیم.
وی ادامه داد: امسال حدود ۱۷۰ میلیون تومان برای این پروژه اعتبار پیش بینی شده که البته برای پروژه ای که چند سال کار خودش را شروع کرده بسیار کم است و از مسئولین تقاضا داریم که واقعاً این شهرستان را مورد توجه ویژه قرار دهند.
دهبانی پور ابراز داشت: در شهرستان چرام با نبود مجتمع فرهنگی هنری روبرو هستیم که البته تلاش‌هایی انجام می‌شود ولی با محدودیت‌هایی که دربحث تعریف پروژه‌های جدید هست روبرو هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در شهرستان باشت نیز مشکل نبود مجتمع فرهنگی و هنری وجود دارد که باید برای راه اندازی این پروژه‌ها تلاش شود.
وی در پایان گفت: هدف ما این است که این مجتمع‌ها اختصاص به مراکز شهرستان‌ها نداشته باشند و در همین راستا ما برای اجرای برنامه فرهنگی به دیشموک و قلعه رییسی رفتیم که ابتدای کار احساس می‌کردیم که درعین فضای پرشور مردم، فضای فرهنگی وجود ندارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1