تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۲۷۲۴۷۲

نگاهی بر مشکلات زیست محیطی شهر دهدشت / بحران در حال شکل‌گیری/ سلامت مردم در خطر است

۱
۰
کبنا ؛ 
یکی از شهروندان دهدشتی نوشت: تصفیه فاضلاب و پساب بیمارستان امام خمینی (ره) از نظر علمی صحیح نبوده و مسئولین تنها برای رفع تکلیف تا یک نقطه خاص تصفیه را انجام می‌دهند و اغلب پساب‌های بیمارستان که اتفاقاً جزء خطرناک‌ترین نوع فاضلاب هستند پشت ایستگاه هواشناسی به زمین‌های کشاورزی منطقه سمغان وارد می‌شوند و مزارع کشاورزی و محصولات کشاورزی را آلوده می‌نمایند.
به گزارش کبنا، این شهروند اینگونه نوشته است؛
«...هُوَ أَنشَأکُم مِّنَ الأرضِ وَ استَعمَرکُم فی‌ها...»؛ (هود، ۶۱) ((خداوند شما را از زمین خلق کرد و شما را مأمور آبادانی آن نمود))
دربیشتر کشورهای درحال توسعه شهرها با مسائل ومشکلات زیست محیطی فراوانی مواجه هستند. نبود روش‌های صحیح جمع آوری و دفع زباله، مشکل تامین آب آشامیدنی سالم، شبکه‌ی جمع آوری وتصفیه فاضلاب‌ها، استقرار نابجای فعالیت‌های مزاحم، آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه و ... نمونه‌هایی از رایج‌ترین مشکلات زیست محیطی شهرها بشمار می‌آیند که هر یک به تنهایی می‌توانند سلامت شهروندان رابه خطر بیاندازند. رها کردن فاضلاب‌های خانگی در خیابان‌های شهر دهدشت بزرگ‌ترین خطر زیست محیطی برای شهروندان به شمار می‌رود. شهر دهدشت  متاسفانه از نظر بررسی شاخص‌های زیست محیطی در وضعیت تاسف آوری قرار دارد.
در شهر دهدشت سیستم فاضلاب شهری وجود ندارد و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به‌صورت روان جاری هستند و منجر به شیوع بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های گوارشی می‌گردند بطوریکه بخش اعظمی از محله‌های شهر با این مشکلات روبه رو هستند. وجود کانال‌های بزرگ که انتقال دهنده فاضلاب روان شهری می‌باشد هر چند در جاهایی توسط شهرداری قبلاً سرپوشیده شده و اتفاقاً در برخی محله‌ها از فضای سرپوسیده برای ایجاد فضای سبز استفاده گردید که جای قدردانی دارد اما ساکنین محله‌های ۱۸۰ دستگاه، کوی آزادگان و پست قدیم به شدت تحت تاثیر بوی بد فاضلاب شهری قرار دارند و این مشکلات استخر شنای شهر دهدشت، سالن‌های ورزشی تختی و ترمینال و چمن شماره ۲ و چمن مصنوعی  را نیز شامل می‌گردد. همچنین تصفیه فاضلاب و پساب بیمارستان امام خمینی (ره) از نظر علمی صحیح نبوده و مسئولین تنها برای رفع تکلیف تا یک نقطه خاص تصفیه را انجام می‌دهند و اغلب پساب‌های بیمارستان که اتفاقاً جزء خطرناک‌ترین نوع فاضلاب هستند پشت ایستگاه هواشناسی به زمین‌های کشاورزی منطقه سمغان وارد می‌شوند و مزارع کشاورزی و محصولات کشاورزی را آلوده می‌نمایند.
در خصوص نحوه انتقال زباله‌های شهری متاسفانه مشکلات متعددی نیز وجود دارد اولاً باید زباله‌ها تفکیک گردند و آن دسته از زباله‌هایی که قابل بازیافت هستند با راه اندازی ایستگاه‌های خرید زباله‌های بازیافتی از قبیل کاغذ، لاستیک و فلزات همچون سایر شهرها از زحمات کارگران زحمت کش شهرداری کاسته شود، ثانیاً جایگاهی که در حال حاضر زباله‌ها دفن می‌گردند مناسب نبوده و مشکلات متعددی را برای زمین‌های کشاورزی اطراف به وجود می‌آورد، وضعیت زیست محیطی موجودات آبزی دره سور را تحت تاثیر قرار داده و جانوران وحشی که در منطقه قرق قسمت شرقی دهدشت زندگی می‌کنند ممکن است سلامتشان تحت تاثیر قرار بگیرد.
به همراه فاضلاب شهری متاسفانه میکروارگانیسم‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی منتقل می‌گردند که این امر سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده، لذا لازم است مسئولین ذی ربط بخصوص ریاست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه، شهرداری و اداره آب و فاضلاب شهری برای رفع این مشکل تلاش نمایند.
هر چند پروژه فاضلاب شهری چند سالی است شروع شده ولی تامین بودجه آن به‌خوبی صورت نگرفته که این امر نیازمند توجه نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی می‌باشد.
---------------------------------
گزارش ارسالی از عدالت پناه
نام شما

آدرس ايميل شما

دیار دهدشت
Iran, Islamic Republic of
پس محیط زیست اونجا چکاره است حداقل نمیتونه نظارت خالی داشته باشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1