تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۲۷۱۰۶۳

هفته دولت فرصتی برای تمرکز بر قانون مداری

۲
۰
کبنا ؛سید داریوش حسینی
هفته دولت هر ساله یادآور شهادت مظلومانه و اثرگذار شهید رجائی و شهید باهنر است. آن دو بزرگوار نمونه مردان طراز جمهوری اسلامی بودند که در همان دوره کوتاه مسئولیت پذیری در سطح ریاست جمهوری و نخست وزیری، الگوی برجسته و تمام عیاری برای مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی از خود به یادگار گذاشتند.
به راستی در عملکرد، رفتار و نحوه تعامل آن دو شهید بزرگوار، چه نکاتی به ذهن مخاطبان می‌آمدکه راه و رسم آن‌ها را تا این اندازه محبوبیت بخشید و جاودانه کرد؟ واقعیت این است که رفتار آن شهدای گرانقدر، قبل از تصدی ریاست جمهوری و نخست وزیری و بعد از آن تفاوتی نداشت و آن‌ها خود را خادم مردم و مردم را ولی نعمت خود می‌دانستند.
صداقت، ساده زیستی، پرهیز از فریبکاری و دروغ، مسئولیت پذیری و تلاش برای تعامل باسایر قوا در بالاترین سطوح ممکن، جزو اصلی‌ترین سرفصل‌های اخلاق مدیریتی این عزیزان بود. خضوع در برابر مردم و تلاش برای حضور هرچه بیشتر در میان اقشار محروم جامعه به آن‌ها جاذبه‌ای مردمی بخشید و به محرومان جامعه نشان داد که آن‌ها درد و رنج و محرومیت را چشیده‌اند و لاجرم درد و رنج محرومان و مستضعفین را درک می‌کنند.
اگرچه بعدها هم کسانی ادعا کردند که از جنس مردم‌اند و حتی خواستند با خودنمائی، خود را یاور محرومان و دلسوز طبقات کم درآمد جامعه جا بزنند ولی کارنامه غیرقابل دفاع آن‌ها نشان داد که فقدان صداقت و اخلاق و بالاتر از آن توسل به فریبکاری و دروغ نمی‌تواند برای همیشه آحاد مردم را به آن‌ها نزدیک و امیدوار سازد.
در هفته دولت قرار بر این نیست که برخی خاطرات تلخ و تأسف بار گذشته را در ذهن‌ها دوباره زنده کنیم ولی عبرت گرفتن از گذشته، به امید بهبود شرایط جامعه، بسیار پسندیده و خردمندانه است و در نتیجه لازم است که به تمامی دست اندرکاران دولت‌ها برای همیشه گفته شود که از گذشته‌ها و سرنوشت دیگران درس بگیرند و بکوشند که از خطاها، امتیازات، نقاط قوت و یا قابل بهبود خود و دیگران غافل نشوند و مطمئن باشند که اهرم‌های قدرت برای همیشه دردست آن‌ها نخواهد ماند، کما اینکه دردست پیشینیان هم چندان دوامی نیاورد.
این نکته از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بسیاری از عناصر کنونی در نظام اجرائی کشور، عمدتاً حاصل چینش و گزینش نیروها در آن دوره هشت ساله هستند و لازم است یکبار هم به آن‌ها هشدار روشنی داده شود که عملکرد آن‌ها در زیر ذره بین جامعه قرار دارد و مردم با هشیاری، همین رفتارها را رصد می‌کنند. همانطور که مردم با دقت نظر و ارزیابی شرایط به این جمع بندی صریح و قاطع رسیدند که نباید بگذارند انقلاب و نظام و کشور از ادامه سیاست‌های نامتوازن و سلیقه‌ای بیش از این صدمه ببیند و راه بازگشت به مسیر تعادل و تعقل با مشکلات فزاینده‌ای روبرو شود، همانطور که مردم به این ارزیابی هوشمندانه رسیدند که نباید بگذارند هزینه‌های نظام را به طرز روزافزونی افزایش دهند.
هفته دولت، فرصتی ارزشمند برای ارزیابی شرایط گذشته و حال است که چگونه دیروز با سوءمدیریت و برخوردهای سلیقه‌ای کسانی که خود را عاشقان سینه چاک انقلاب و نظام جا می‌زدند، کشور در معرض شش قطعنامه شورای امنیت قرار گرفت که ایران عزیز را مخل نظم و امنیت بین‌المللی قلمداد کرده و کشور را در ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار می‌داد.
این نکته لازم است برای آحاد جامعه به خوبی تشریح گردد که در سال‌های گذشته، چه تهدیدات و مخاطراتی متوجه کشور بود ولی به یمن انتخاب صحیح و دقیق مردم، آن مخاطرات مهار گردید و به برکت استقامت مثال زدنی ملت، عبور از آن عقبه‌های سخت و سرنوشت ساز، میسر گردید.
هفته دولت، فرصتی برای تقدیر و حمایت از تمامی دلسوزانی است که بی‌هیچ ادعا و مطالبه‌ای توانستند مسیر تعادل و تعامل را در پیش گیرند و کشور را از بسیاری مخاطراتی که دشمن را برای انتقام جوئی علیه ایران وسوسه می‌کرد، نجات دهد.
ما هنوز هم در منطقه‌ای بحران زده و حتی جنگ زده به سر می‌بریم و هوشیاری آحاد ملت در بالاترین سطوح ممکن، همچنان الزام آور است و نباید کسانی تصور کنند که با دامن زدن به مسائل فرعی و حاشیه‌ای و بالا بردن سطح توقعات جامعه می‌توانند محبوبیت و جاذبه‌ای برای خود و طیف همفکران خود ایجاد کنند. ناگفته پیداست که دولتمردان هم باید مرتباً بر تلاش و کوشش خود بیفزایند تا بسیاری از مسائل و مشکلاتی که مغفول مانده و یا در حد نیاز و انتظار، با توجه و تمرکز امکانات مواجه نگردیده، در فهرست اولویت‌ها قرار گیرد و در مسیر حل و فصل، به مردم اطمینان داده شود که مسائل آن‌ها مد نظر قرار گرفته است.
جای تأسف است که در آن دوره تاریک هشت ساله با آن همه درآمد عظیم نفتی و فرصت‌های تاریخی برای بازسازی کشور و ایجاد اشتغال، کشور با یک دوره رکود کمرشکن مواجه گردید و به جای رشد اقتصادی هشت درصدی، رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم. همان افرادی که دکل‌های نفتی را در روز روشن فروختند و گفتند طعمه‌ی کوسه ماهی‌ها شده در حالی که کشور به بهشت واردات مبدل گردید. که تحت هیچ شرایطی، چنان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای دستیابی به سطح اشتغالی را انجام ندادند که توقع نتایجی خوبی را داشته باشند.
هفته دولت فرصتی برای تمرکز بر حساسیت‌های جدی در یک جامعه قانون مدار و تشنه پیشرفت و آرامش است. طبعاً لازم است جامعه به تدریج از مسائل کاذب و هیجانی فاصله بگیرد و بیشتر برروی مسائلی متمرکز شود که تضمین‌کننده منافع ملی و مصالح جامعه باشد تا آنکه توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور، به درستی و دقت، ارزیابی شود.
اجراکم عندالله
 

*فعال اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد دشتروم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
درود بر جنابعالی چهره ی جوان و ممتاز علمی استان برایت اروزی پیشرفت داریم درود بر اصلاحات.....
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1