تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۲۷۰۳۴۰

آقای روحانی، مطالبات بسیار است

۰
کبنا ؛ولی‌الله شجاع‌ پوریان
دوم تا هشتم شهریور در تقویم رسمی کشور به عنوان هفته دولت شناخته می‌شود که در پاسداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر «رجایی و باهنر»، رییس‌جمهور و نخست‌وزیر فقید جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است، دولتمردانی که از نام و مرام،منش و سلوک آنها به نیکی یاد می شود و مورد احترام ایرانیان هستند.از سویی هفته دولت فرصت مناسبی برای ارزیابی و سنجش دولت و عملکرد مجموعه دولتمردان به شمار می‌آید. دولت دوازدهم در ابتدای فعالیت خود قرار دارد و پیش از این هفت رییس جمهوری در طی ۱۱ دوره مختلف ریاست قوه اجرایی کشور را تجربه کرده‌اند و هرکدام با رویکرد خود خدمات و عملکردهای متفاوتی داشته‌اند.دکتر روحانی به عنوان هفتمین رییس جمهور،اینک چندیست دوره دوم فعالیت خودرا آغاز کرده است. با توجه به اینکه دولت دوازدهم در آغاز راه خود قرار دارد و کابینه جدید چهار سال فرصت دیگر برای برنامه‌ریزی و اجرا در اختیار دارد، در این مقال به بررسی مطالبات و چالش‌های اصلی دولت دوازدهم پرداخته می‌شود:
۱- گرچه پرونده هسته‌ای ایران با همت دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی منتج به اجرای برجام شد و کشور از شرایط مخاطره‌آمیز پیشابرجام عبور کرد، اما با حضور ترامپ در کاخ سفید به نظر می‌رسد توجه به اجرای صحیح برجام هنوز نیز باید در صدر اولویت‌های دولت دوازدهم قرار گیرد، البته به طور حتم تمرکز اصلی دولت برخلاف گذشته بر برجام نخواهد بود، اما حفظ و صیانت از برجام یکی از چالش‌های اصلی دولت در این دوره نیز خواهد بود.
۲- بدیهی است رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی از قبیل مهار تورم، اشتغال، افزایش تولید و ... در صدر مطالبات عموم مردم قرار دارد که خوشبختانه دولت یازدهم در این زمینه عملکرد مطلوبی از خود برجای گذاشت، اما انتظارات از دولت دوازدهم بسیار فراتر از قبل است. شرایط پسابرجام و بهبود جایگاه ایران در نظام بین‌الملل این امکان را در اختیار دولت دوازدهم می‌گذارد که برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بهبود تراز تجاری به منظور رشد و توسعه اقتصادی اقدام کند. برون‌رفت از مشکلات اقتصادی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح دولت در کنار همکاری و همراهی سایر نهادهای حاکمیتی است که شرایط موجود ،چشم‌اندازی روشن را برای تحقق آن ایجاد کرده
است.
۳- در کنار دغدغه‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی بخش زیادی از سبد رای‌دهندگان دکتر روحانی، مطالباتی اجتماعی، سیاسی و مدنی داشتند. گشایش فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه، رفع فساد اقتصادی، اختلاس و ارتشاء در سیستم اداری، حضور بانوان در اماکن ورزشی، تسهیل در برگزاری کنسرت‌های موسیقی، جلوگیری از توقیف فیلم، روزنامه، تئاتر و ...، رفع محدودیت‌های تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی، سیاسی و ...، افزایش مشارکت و حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی، حذف برخوردهای سلبی و خشن با مقوله حجاب- اگر خواسته و مطالبه عموم مردم نباشد- و ...لااقل بخش زیادی از رای‌دهندگان و افکار عمومی به دنبال تحقق آن در چهار سال آینده هستند که دولت دوازدهم نباید از آنها غافل شود. تمرکز دولت یازدهم بر مسئله سیاست خارجی باعث شده بود که بسیاری از این مطالبات در دوره قبل در حاشیه باشد، اما در دولت دوازدهم به صورت جدی‌تری باید این مطالبات پیگیری و محقق شوند.
۴- در کنار مطالبات مردم از دولت روحانی که در حیطه وظایف قانونی قوه مجریه قرار دارند، برخی مطالبات مهم نیز از دکتر روحانی در سطح جامعه به ویژه پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان وجود دارد. وقایع سال ۸۸ و دوران هشت ساله دولت نهم و دهم محدودیت‌ها و شرایط سختی را برای برخی از شخصیت‌ها و چهره‌های اصلاح طلب به وجود آورده که دکتر روحانی رفع این محدودیت‌ها را به عنوان یکی از وعده‌های اصلی خود در ایام انتخابات مطرح کرد. حال که انتخابات با حضور و حمایت اصلاح‌طلبان و موفقیت دکتر روحانی به فرجام رسید، فرصت مغتنمی برای عبور از این محدودیت‌ها ایجاد شده که قطعا با پیگیری دکتر روحانی این مطالبه عمومی نیز محقق خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1