تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۲۷۰۲۳۶

نیاز به راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در گچساران/ صیدالی: دیگر قادر به جذب نیرو در شرکت نفت نیستیم/ گچساران پیشرفت ندارد (+تصاویر)

۰
کبنا ؛ 
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت  در نشست گردهمایی ضرورت تشکیل اکوسیستم پژوهش و فناوری نفت و گاز و پتروشیمی در استان که با حضور مسئولان کشوری، استانی و مدیرعامل شرکت‌ بهره‌برداری نفت و گاز، روسای دانشگاه‌ها در سالن آموزش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد، با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پارک علم و فناوری و شرکت دانش بنیان اظهار کرد: احداث منطقه ویژه علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای استان و شهرستان گچساران نیاز ضروری است.
غلامرضا تاجگردون با بیان اینکه جامعه بدون پژوهش و علم و فناوری یک جامعه مُرده است، افزود: شهرستان گچساران با وجود تولید ۶۳۵ هزار بشکه نفت در روز به پارک علم فناوری و شرکت دانش بنیان نیاز دارد.
تاجگردون با اشاره به افزایش تولید بیش از ۲۰هزار بشکه نفت در گچساران در چند وقت اخیر گفت: این افزایش تولید می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت شهرستان و استان داشته باشد.
تاجگردون با بیان اینکه شهرستان گچساران به دلیل دارا بودن منابع نفتی می‌تواند به عنوان یک مرکز علم و فناوری در استان باشد، اظهار کرد: شهرستان گچساران به عنوان مرکز علم و فناوری در استان معرفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری در افزایش درآمد و اشتغال تاثیری بسزا در جامعه خواهد داشت، بیان کرد: افزایش یک درصدی ناشی از علم و فناوری یک درآمد ۳۰۰میلیارد دلاری را می‌تواند داشته باشد.
تاجگردون با بیان اینکه  مبلغ هزار میلیارد تومان بودجه جاری شرکت نفت گچساران است، خاطرنشان کرد: از این مبلغ ۴۵ میلیارد تومان خریدی است که می‌تواند در تولید نقش بسزایی داشته باشد.
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به دیگر اقدامات در زمینه ایجاد اشتغال در کشور گفت: بازسازی تاسیسات نفتی می‌تواند زمینه اشتغال یک میلیون نفر را مهیا کند.
وی با بیان اینکه بازسازی تاسیسات نفتی نیازمند آموزش و پژوهش است، بیان کرد: احداث پارک علم و فناوری و مراکز دانش بنیان یک نیاز ضروری برای ایجاد اشتغال و تولید است.
تاجگردون افزود: تاسیسات نفت و گاز کشور دارای قدمتی بیش از ۵۰ تا ۷۰ سال است که نیاز به بازسازی دارد.
وی در ادامه با اشاره به تاسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: میادین داخلی این شرکت به دلیل فرسایش بالا دیگر نمی‌توان مرحله بعدی برداشت نفت را انجام دهند.
نماینده مردم گچساران و باشت با بیان اینکه باید در بازسازی تاسیسات نفتی هزینه کرد، ابراز کرد: با بازسازی تاسیسات نفتی می‌توان به افزایش تولید کمک کرد.
تاجگردون در ادامه با بیان اینکه اولین دوره تخصصی نفت در دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد، ابراز کرد: دانشگاه نفت در زمینه تشکیل هیئت علمی نفت باید نخبه‌ترین افراد نفتی را جذب کند.
نماینده مردم گچساران و باشت با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های خارجی به نحوه احسن استفاده کنیم، عنوان کرد: حدود بیش از ۲ تا ۳هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه در این زمینه پرداخت شده که استان کهگیلویه و بویراحمد به  دلیل نداشتن پارک علم و فناوری این مبلغ به این استان تخصیص داده نشد.
گفتنی است: در این همایش دستاوردهای صنعت نفت گچساران به نمایش گذاشته شد.
 
 
نبود پارک علم و فناوری مشکلی بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد است
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود پارک علم و فناوری مشکلی بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد است.
مجید محنایی دولت اظهار کرد: متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد در بیشتر زمینه‌ها دچار عقب افتادگی‌هایی است.
وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های لازم در این استان وجود ندارد، بیان کرد: در حالی که در استان‌های کشور پارک علم و فناوری وجود دارد اما متاسفانه در استان ما این مرکز احداث نشده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در معاونت فناوری تعداد ۱۸ ستاد در بخش تخصصی کشور وجود دارد که یکی از این ستادها بخش نفت و گاز است.
محنایی با اشاره به ستادها اذعان کرد: هر ستاد باید نمایندگی و کانون‌هایشان را در استان احداث کند تا هماهنگی لازم با ستادها برقرار شود.
این مسوول با بیان این که اعتبارات در بخش پژوهشی در بخش صنعت نفت داریم، عنوان کرد: حدود ۱۰ سال است که پیگیر این اعتبارات هستیم لیکن به دلیل نداشتن پارک علم و فناوری این اعتبارات اختصاص داده نشد.
محنایی با اشاره به عدم همکاری دانشگاه‌ها با شرکت‌های دانش بنیان گفت: با توجه به مصوبه کار گروه فناوری استان همه دانشگاه‌ها موظف شدند یک شرکت دانش بنیان را فراهم کنند.
این مسوول خاطرنشان کرد: کانون علم و فناوری به عنوان یک ستاد در خصوص تولید، علم و تجاری سازی و همچنین تولید انبوه مورد توجه قرار بگیرد.
گچساران با همه منابعش پیشرفتی نکرده
جانشین دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز و ذغال سنگ در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از مهمترین راهکارهای توسعه در بخش فناوری تقویت بخش خصوصی است که می‌توان تاثیر بسزایی در بخش اقتصادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم متکی به بودجه دولتی باشیم هیچ گونه پیشرفتی در حوزه فناوری نخواهیم داشت، ابراز کرد: مهمترین مشکل ما نبود پارک علم و فناوری و نبود شهرکها نیست بلکه مشکل ما نگاه و تفکر دولتی است.
مروی در ادامه با بیان این که با اتکا به اعتبارات دولتی نمی‌توان مشکلات در زمینه فناوری و توسعه را برطرف کرد، عنوان کرد: باید فضای کسب و کار در جامعه در زمینه توسعه فناوری به وجود بیاید.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تعداد ۱۴ نوع صندوق در کشور وجود دارد که در زمینه پژوهش همکاری دارند، خاطرنشان کرد: بخش خصوص در زمینه توسعه فناوری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی می‌تواند کمک بسزایی داشته باشد.
مروی با اشاره به شهرستان گچساران و امکاناتی که در این شهرستان از نظر منابع وجود دارد، تصریح کرد: گچساران علی‌رغم تمام استعدادها و منابعی که در آن وجود دارد هنوز پیشرفتی نکرده است.
این مسوول با اشاره به معضل بیکاری در جامعه گفت: بهبود وضع کار و توسعه بازار مهمترین راه رفع معضل بیکاری است.
مروی با بیان اینکه قانون برای پژوهش اعتباراتی در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه نبود زیرساخت‌های پژوهشی در کشور موجب به وجود آمدن مشکلاتی در این حوزه شده است.
 
شرکت نفت گچساران ظرفیتش پر شد
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: شرکت نفت گچساران دیگر قادر به جذب نیروی کار نیست.
هوشنگ صیدالی اظهار کرد: تولید صیانت از مخازن نفت و گاز، راهبری و حفظ منابع و تاسیسات، نگهداری و بهنیه‌سازی و تعمیر کلیه تاسیسات، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در زمینه نگه داشت اولیه و پشتیبانی و تولید، ایمن سازی خطوط لوله، اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای ،جلوگیری از آلودگی محیط زیست و افزایش بهره‌وری از مهمترین اهداف این شرکت است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران افزود: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران دارای چشم‌اندازی در زمینه افزایش کیفیت و کمیت محصولات، دستیابی به فناوری پیشرفته، مدیریت علمی مخازن، بکارگیری استانداردهای مختلف و به حداقل رساندن گازهای سوزانده شده در میدان نفتی است.
وی ادامه داد: این شرکت دارای زیر ساخت های پروژه‌ای از جمله ۸ آزمایشگاه شیمیایی،۶هزار و ۹۶۴ کیلومتر انواع خطوط لوله،۶ کارخانجات آبرسانی،۷۷۶ نقلیه سبک و سنگین، یک مرکز تلفن اصلی ،۷۰ سیستم رادیویی میکرو یو ایی، تعداد۷۹۰ حلقه چاه نفت و گاز است.
صیدالی با بیان این که شهرستان گچساران دارای بیش از ۲۵ مخزن در حوزه نفت و گاز است، اذعان کرد: از این تعداد، ۱۶ مخزن در مدار تولید و تعداد هفت مخزن که هنوز وارد مدار تولید نشده است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به دیگر امکانات این شرکت گفت: این شرکت نیز سه نیروگاه برق دارد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه پروژه‌های زیادی در این استان افتتاح و کلنگ‌زنی شده، ابراز کرد: بخشی از این پروژه از مسوولیت‌های اجتماعی نفت در منطقه و نفت به خود می‌بالد که پرچمدار مسوولیت‌های اجتماعی در کشور است.
وی با بیان این که روزانه ۶۳۵ هزار بشکه نفت در شهرستان گچساران تولید می‌شود، گفت: برای افزایش تولید در این منطقه نیاز به تکنولوژی‌های جدید داریم.
صیدالی با بیان اینکه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با وجود تولید ۶۳۵ هزار بشکه نفت در گچساران، اذعان کرد: این شهرستان هنوز دارای یک شهرک صنعتی فعال نیست.
وی بیان کرد: سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه از سوی شرکت نفت هزینه می‌شود که این خود تاکنون هیچ تاثیری در بر نداشته است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران خاطرنشان کرد: کشور ما یک کشور تک محصولی است که این خود موجب مشکلاتی در نفت شده است.
وی با اشاره به اینکه در صورت افزایش تولید در نفت، عنوان کرد: با افزایش تولید و احداث صنایع پایین دستی در این شهرستان، گچساران به عنوان یک منطقه خاورمیانه تاثیرگذار خواهد بود.
صیدالی در ادامه با اشاره به آمار بیکاری در این شهرستان ابراز کرد: با وجود منابع نفت و گاز در این شهرستان گچساران دارای آمار بیکاری بالایی است که امیدواریم دولت برای این زمینه برنامه‌ریزی کند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان یک حلقه گمشده در منطقه هستند، ابراز کرد: با وجود شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به رشد و توسعه و اشتغال استان کمک بسزایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه این شرکت دیگر قادر به جذب نیروی کار ندارد، اظهار کرد: برای رفع مشکل نیاز به صنایع پایین دستی دارد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران افزود: در صورت منطقه ویژه شدن این شهرستان همچنین شهرستان‌های همجوار نیز از خدمات این منطقه بهره‌مند خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1