تاریخ انتشار
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۲۶۹۷۸۲

منتخبان شوراها کام مردم را تلخ نکنند/لزوم اصلاح و بازنگری قوانین شوراهای شهر و روستا

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید ولی موسوی
شوراها بر اساس اصل یک‌صدم قانون اساسی باهدف تسریع در انجام برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... از طریق مشارکت و همکاری مردم جهت اداره امور در نقاط مختلف شهر و روستا تشکیل می‌شوند که خوشبختانه امروز شاهد فعالیت گسترده این نهاد مردمی در کل کشور هستیم به‌طوری‌که تاکنون پنج دوره شهروندان منتخبان خود را در شوراهای شهر و روستا انتخاب کرده‌اند.
 
جایگاه شوراها به‌عنوان پارلمان محلی در هندسه فکری معمار کبیر انقلاب اسلامی فوق‌العاده ارزشمند بوده و این نهاد مردمی از اولین تشکل‌هایی بود که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بر تشکیل آن تأکید داشتند. شوراهای شهر و روستا که از اصول مصرح قانون اساسی است بیانگر حاکمیت مردم بر سرنوشت خود بوده و به همین دلیل اهمیت و جایگاه والایی دارد.
 
نهادینه کردن دموکراسی در جامعه و واگذاری و سپردن امور به مردم در حوزه‌های مختلف از نکات مهم و برجسته پیام امام راحل دراین‌باره بود که اگر تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی را ورق بزنیم هر جا که کارها به مردم سپرده‌شده به بهترین نحو انجام‌شده زیرا احساس مسئولیت به‌نظام، انقلاب، کشور و منطقه خود را به‌خوبی درک نموده و این از خصایص و مشخصه‌ای بارز این مردم است.
 
هدف از تشکیل شوراهای اسلامی که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی بوده و اکنون شوراها به‌عنوان یک‌نهاد تأثیرگذار درزمینه قانون‌گذاری و نظارتی در امور محلی نقش‌آفرینی می‌نماید.
 
امروز شوراهای اسلامی شهر و روستاها نقش بسیار مهمی در ساختار مدیریتی در ایران اسلامی دارند که با چالش‌ها و مشکلات اساسی فراوانی مواجه‌اند اگر به‌تدریج برطرف نشوند نمی‌توانند نقش خود را درروند توسعه شهرها و روستاها به‌خوبی ایفا کنند.
 
شفافیت بیشتر شورای شهر به‌منظور افزایش اعتماد شهروندان و درنهایت ارتقاء سرمایه اجتماعی که این هدف نیز جز از طریق افزایش مشارکت شهروندان و مسئولیت‌پذیری آن‌ها در سایه شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری حاصل نخواهد شد.
 
گذار از مدیریت سنتی به سمت مدیریت یکپارچه در شهرها و روستاها در قالب سلسله‌مراتب شوراهای اسلامی از روستا تا شهر و شورای عالی استان‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه و عمران شهرها و روستاها را بیش از هر زمان دیگری فراهم نماید.
 
به نظر می‌رسد قوانین شوراها دچار خلأهای قانونی فراوانی است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید قبل از اتمام دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا با استفاده از آسیب‌شناسی و تجربیات ادوار مختلف شوراها با بهره‌گیری نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس و کمسیون امور شوراها از نخبگان و صاحب‌نظران امور شهری و روستایی نسبت به اصلاح و بازنگری همه فرآیند آن اقدام نمایند.
 
میزان اختیارات شورای اسلامی شهرها و روستاها و شهردارها در ابعاد مختلف مدیریتی، هماهنگی بین سازمانی، تصمیم‌گیری، نظارت، ضمانت اجرایی مصوبات آنان و از همه مهم‌تر تعیین شاخصه‌هایی برای داوطلبین شوراها در هنگام ثبت‌نام از موارد دیگری است که در اصلاح و بازنگری قوانین شوراهای شهر و روستا باید موردتوجه قرار بگیرد تا به ارتقاء جایگاه مدیریت شهری و روستایی در تحقق توسعه پایدار کمک کند.
 
شورای اسلامی شهر طبق قانون دو وظیفه اصلی و مهم در پارلمان شهری تحت عنوان بررسی لوایح شهرداری و تصویب آن‌ها و نظارت بر عملکرد شهرداری از را بر عهده دارد که باید در حیطه وظایف و اختیارات قانونی خود حرکت نمایند.
 
به نظر می‌رسد با توجه به توسعه شهرنشینی و رشد روزافزون جمعیت شهری، شهرها با مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روبرو هستند و برای اداره امور شهر نیاز به یک سیستم مدیریت یکپارچه شهری هستیم که بتواند با برنامه‌ریزی مدون و اصولی با همکاری تمامی نهادهای ذی‌ربط جهت رفع نیازمندی‌های شهر گام بردارند. شوراهای اسلامی به‌عنوان یکی از نهادهای تصمیم‌گیرنده و نظارت‌کننده بر امور شهری می‌توانند تأثیرگذاری مثبتی در ایجاد زیرساخت‌های شهری و توسعه حقوق شهروندی در ابعاد گوناگون داشته باشد.
 
از طرفی شوراها که در کانون اجتماع هستند به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و انتقال‌دهنده نیازمندی‌ها، مشکلات و نارسایی‌های آنان به مسئولان می‌باشند که به‌عنوان یک‌نهاد مردمی متولی امور محلی، می‌توانند با تلاش و جدیت در جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی و با استفاده از توانایی‌های مالی و فکری آنان گام‌های مثبتی درزمینه‌ی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی در توسعه عمران شهری ایفا نمایند.
 
انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاهای در دوره پنجم حیات خویش با حفظ وحدت و همبستگی جوری عمل نمایند که هیچ‌گونه خللی در شتاب خدمت‌رسانی به مردم ایجاد نشود تا شاهد توسعه رفاه خدمات شهری به شهروندان فهیم این دیار باشیم.
 
چنانچه اعضای منتخب شوراها از تجربیات وعدم انسجام برخی اعضای شوراهای اول تا چهارم بهره نگیرند هرگز توفیقی در انجام وظایف خویش نخواهند داشت و شاید دامن زدن اختلافات به انحلال شوراها در برخی شهرها منجر شود که نه‌تنها خرسندی مردم را در پی ندارد بلکه کام مردم را که با شور شوق به‌پای صندوق‌های رأی رفتند تلخ خواهند نمود.
 
ایجاد وحدت و تعامل بین اعضای منتخب شورای شهر نه‌تنها موجب تسریع در امر خدمت‌رسانی به مردم می‌شود بلکه همکاری دیگر نهادهای حاکمیتی را با این پارلمان محلی به دنبال خواهد داشت.
 
در جلسات وقتی مردم مشاهده می‌کنند اعضای شورا باانگیزه نیازهای منطقه خود را به مسئولان منتقل می‌کنند نشان می‌دهد با درد و نیاز مردم آشنا بوده و نسبت به توسعه مناطق خود احساس مسئولیت می‌کنند که نمونه آن انجام کارهای بزرگی بوده که در سایه همدلی اعضای محترم شورای شهر در اقصی نقاط ایران عزیز انجام‌شده است.
 
تقویت شورای شهر موجب تقویت شهر، استان و کشور و امیدواری بیش‌ازپیش مردم به کارآمدی نظام اسلامی خواهد شد تا خدمت به مردم شتاب بیشتری بگیرد.
 
آنچه در این دوره باید موردتوجه منتخبین شوراها قرار گیرد شهر و شهروندان هستند. روزمرگی، مسائل حاشیه‌ای و بوروکراسی اداری هرگز نباید منتخبین را از رسالت اصلی خود که خدمت به مردم و احیای شهر در حوزه کالبدی است، غافل نماید که این موضوع فلسفه وجودی شهرداری و شورای شهر است و در فراز و نشیب اختلافات بوروکراسی اداری نباید از این امر مهم غفلت نمایند.
 
مدیریت‌های شهری در استان زیبا و چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد باید تحت حمایت و نظر شورای اسلامی شهر با تکیه‌بر کار تخصصی، علمی، کارشناسی و به‌دوراز حاشیه‌سازی و جریانات سیاسی جوری حرکت نمایند که در کشور جز شوراهای موفق و پیشرو باشند.
 
تأثیرگذاری شوراها در امر توسعه، عمران و آبادانی شهرها و روستاها چشمگیر و انکارناپذیر است و با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اعضای شورای اسلامی شهر در شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به تحقق این شعار مهم بیش از هرزمان دیگری تلاش نمایند.
 
آنچه در روز تحلیف شورای پنجم شهر یاسوج مردم شاهد آن بودند اتفاق خوشایندی نبود. شایسته و زیبنده مردم این خطه غیور و دلاور خیز نیست که منتخبین این دوره که با بارقه‌ای از امید، مردم آن‌ها را روانه شورای شهر نمودند در ابتدای فعالیت خویش با تقسیم‌بندی اقلیت و اکثریت کام مردم را تلخ کنند و دلسردی مردم از آنان را در پی داشته باشد.
 
حرکت بر محور و مدار قانون، پرهیز از نگاه بخشی، سلیقه‌ای، طایفه‌ای، پاسخگویی به شهروندان و توجه به توسعه زیرساخت‌های شهری جهت رفاه حال شهروندان مهم‌ترین مطالبه مردم از منتخبین شوراهای دوره پنجم است.
 
حرکت شورای اسلامی شهر مادوان شهرستان بویراحمد در تعیین هیئت‌رئیسه و ابقای شهردار حاوی پیام ارزشمندی است که نشان می‌دهد منتخبین عزم خویش را برای مسیر خدمت‌رسانی به مردم جزم کرده‌اند. انتظار می‌رود دیگر شوراهای شهری استان جوری گام بردارند که در اوج محبت و همدلی خدمت‌رسانی به مردم شتاب بیشتری بگیرد و الگو و شورایی نمونه برای دیگر نقاط ایران عزیز باشند.
 
شوراها به‌عنوان بهترین نماد مودت بین شهروندان و مسئولین شهری هستند و این پارلمان محلی جزء مؤثرترین حلقه‌های خدمتگزاری می‌باشد که با توجه به نام‌گذاری شعارهای ساله‌ای اخیر توسط رهبر فرزانه انقلاب امید می‌رود شوراهای شهر روستا در این دوره با همدلی و تعامل بیشتر تلاش شایسته‌ای داشته باشند تا شاهد رفع مشکلات مردم، تحول در جامعه شهری و روستایی و از همه مهم‌تر رضایت‌مندی مردم از خدمات شهری در این دیار پرگهر بیش از هر زمان دیگری باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوج
Iran, Islamic Republic of
حضرت عباسی خودت هم میدونی چی نوشتی . باشه میدونیم تو هم هستی
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر مهندس موسوی که زیبا وعالمانه قلم زدی و به منتخبین شوراها گوشزد کردی که جز با وحدت وانسجام نمی توان در خدمت به مردم موفق بود . قلمت را می ستایم . درود بر شما
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1