تاریخ انتشار
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۲۶۹۵۲۶

انتخاب «سید ضیا»، نوید روزهای خوش برای وزارت علوم

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سعید ولایتی فر
تقریباً ۱۷ سال می‌شود که جایگاه آموزش عالی کشور را بانام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌شناسیم.
چند روز پیش وقتی اسامی وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌ها از تریبون مجلس شورای اسلامی خوانده شد، لیست وزرا  یک اسم کم داشت، درحالی‌که در واپسین روزهای مانده به معرفی کابینه اسامی زیادی برای تصدی وزارت علوم مطرح می‌شد عدم معرفی وزیر علوم علامت سؤال بزرگی در ذهن همه ایجاد کرد.
مشابه اتفاقاتی که در دولت یازدهم نیز رخ داد و استیضاح و عدم رأی اعتماد به فرجی دانا پس از معرفی چندین گزینه وعدم اعتماد مجلس به آن‌ها این وزارتخانه مدتی با سرپرست اداره شد و درنهایت محمد فرهادی برای ۳ سال سکان این وزارتخانه را به دست گرفت.
 
وزیری که حتی میان دانشگاهیان هم مخالفانی داشت هرچند خداحافظی ناعادلانه فرجی دانا و اتفاقات خوب دوره کوتاه حضور او عامل مهمی در این نارضایتی بود بااین‌وجود تجربه فرهادی و حضور معاونین مورد اعتماد فرجی دانا در وزارت علوم جامعه دانشگاهی را به اصلاح امور و رفع کاستی امیدوار نگه داشت.
 
علیرغم وجود برخی کاستی‌ها، گام‌های مهم و اثرگذاری که در این چهار سال در وزارت علوم برداشته شد سبب دلگرمی جامعه دانشگاهی و نقش مهم آن‌ها در پیروزی دکتر روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.
 
اکنون از مهم‌ترین دغدغه‌های  دانشگاهیان می‌توان به بیکاری در حال افزایش دانش‌آموختگان یا اشتغال غیر مؤثر آن‌ها، ضعف دانشگاه در ارتباط دانشگاه با صنعت و نیازهای جامعه، رفع مشکلات صنفی، تعیین تکلیف تشکل‌های ناکام، دقت نظر در جذب اساتید و اعتماد به اساتید جوان، پاسخگو نبودن محتوای دروس برخی رشته‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی نیمه‌تمام، افرایش سهم بودجه پژوهشی و توجه به کیفیت و عدم گسترش کمی مراکز آموزش عالی اشاره کرد که حساسیت دانشگاهیان را نسبت به متصدیان این وزارتخانه دوچندان می‌کند.
 
در این میان مطالبات دانشجویان به‌عنوان صف مقدم  حامیان رئیس‌جمهور و نقش مهم دانشجویان و جنبش دانشجویی در حراست از ارزش‌ها و مطالبه گری آن‌ها توجهی بیش‌ازپیش را می‌طلبد که اگر بنا به هر دلیلی نادیده گرفته شوند یاس و دلسردی جامعه را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به نظاره خواهیم نشست.
 
وضعیت مبهم مجوز برخی تشکل‌ها و پیگیری مجوز اتحادیه‌های اصلاح‌طلب و تداوم مقابله با ایجاد جو امنیتی در دانشگاه و دخالت برخی نهادهای بیرون از دانشگاه از مهم‌ترین مطالبات قشر دانشجو می‌باشد.
حضور وزیری شجاع، اگر با انتخاب معاونت فرهنگی کارآمد و بااراده همراه شود بی‌شک دانشجویان را امیدوار به پیگیری مطالبات به‌حق خود می‌کند.
با انتصاب سید ضیا هاشمی به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط  دکتر روحانی بارقه‌ای از امید در چشمان اهالی دانشگاه ایجادشده است این در حالی بود که پس از استیضاح فرجی دانا و عدم کسب رأی اعتماد وزرای پیشنهادی بعد از وی در سال ۹۳ خیل عظیمی از دانشجویان امیدوار به معرفی سید ضیا هاشمی به مجلس برای ادامه راه فرجی دانا بودند که درنهایت این مهم میسر نشد.
رشد کمی و کیفی انجمن‌های علمی، نشریات دانشگاهی، کانون‌های فرهنگی و هنری، اعظای مجوز به ۱۲۰ تشکل اصلاح‌طلب و کسب مجوز اولین  اتحادیه دانشجویی اصلاح‌طلب حاصل تلاش‌های ایشان در کسوت معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم بوده است.
مدیریت تحول گرایانه بر پایه قانون و شجاعت و جسارت سید ضیا هاشمی که از جنس دانشگاه هم هست اهالی دانشگاه را نوید روزهای خوب برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌دهد.
به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی از رئیس‌جمهور محترم تقاضا دارم در معرفی دکتر هاشمی برای تصدی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی کوشا باشد تا حضور سرپرست روند رشد علمی ایجادشده را دچار افت سرعت نکند.
حضور دکتر هاشمی یا هر وزیر دیگری  هرقدر هم توانمند باشند ناجی تمام مشکلات حوزه آموزش عالی نیست اما می‌تواند با برگرداندن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به جایگاه واقعی علم‌آموزی، ثروت آفرینی از علم و حرکت در مرزهای دانش و فناوری تا حدودی لبخند رضایت را بر لبان استادان و دانشجویان بنشاند،  از خروج نخبگان جلوگیری کند و به پویایی دانشجویان کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1