تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۲۶۸۸۴۹

«کوه خامی» فقط به همکاری مسوولان نیاز دارد

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛مهران گرجی نیا
اول باید تکلیف روشن شود که آیا خامی باید خاموش شود یا نه کلیه درختان در ارتفاعات و دامنه‌های آن باید بسوزد تا خودبه‌خود خاموش شود.
اگر نباید خاموش شود که ای‌دادبیداد ولی اگر که باید خاموش شود همه باید کمک کنیم.
برای مهار آتش در کوه خامی ما به تعداد سی نفر نیروی انسانی نیاز داریم که فکر می‌کنم ما در استانمان تعداد بسیار بیشتری نیرو علاقه‌مند به محیط‌زیست، کوهنورد، امدادگر، نیروی بسیج مردمی و منابع طبیعی داریم.
آیا تعداد این افراد همه باهم سی نفر نمی‌شوند؟ یعنی می‌فرمایید، این‌همه نیرو در این ادارات وظیفه کاغذبازی دارند؟ و هیچ نیروی عملیاتی در کار نیست. بله البته برخی از کارکنان منابع طبیعی وظیفه‌اش دستگیری تعدادی زغال‌فروش است.
درباره اداره محیط‌زیست که هر چی بگویم کم گفتیم. همین بس که در مدت طولانی که خامی افتخار حضور به من و تعداد زیادی از هم نوردانم به خود را داده، حتی یک‌بار هم مأمور محیط‌زیست در آن مشاهده نکردیم. ولی برعکس تا دلتان بخواهد شکارچی دیدیم که مشغول درآوردن غذا انسان‌های قدیم بودند و درعین‌حال خامی یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده استان است.

خلاصه از اصل مطلب جدا نشویم ما تعدادی کلنگ، تبر، اره، بیل، ماسک، کوله‌پشتی، پتوی انفرادی، پتوی نجات، جعبه کمک‌های اولیه، بی‌سیم، کپسول اکسیژن سیار، کپسول اطفاء حریق، وسایل جدید مهار آتش ازجمله آب‌پاش و پمپ باد کولی نیز نیاز داریم.
مقدار زیادی آب، نان و تنقلات و پشتیبانی هوایی برای رساندن آذوقه رفت‌وآمد نیروها توسط هلیکوپتر اورژانس و شرکت نفت که در این مدت خیلی زحمت کشیدن و بسیار از این عزیزان متشکریم. شاید در عملیات موفق نشویم ولی حداقل می‌توانیم مسیر آتش را به سمت موردنظرمان عوض کنیم. هلیکوپتر آبپاش هم کمک می‌کند. ای‌کاش دو هلیکوپتر آبپاش داشتیم. اگر در فردا و پس‌فردا این آتش مهار نشود زبانه‌های آن به کوه‌های گناوه لری، نارک، منطقه زیر قله سوهرون و خرسر می‌رسد که این بخش از کوه ازلحاظ پوشش گیاهی بسیار متراکم است و دارایی درختان کمیاب (وول) است که عمر آن‌ها چند صدسال است.
تعداد این درختان بسیار زیاد است. من می‌دانم که هوا گرم است و سختی زیادی در پیش است ولی یادمان نرود که خدا در این مدت و در کلیه لحظه‌ها همراه همه ماست.
مردم و کوهنوردان و دوستداران محیط‌زیستی که من در این شهر می‌شناختم این‌هایی که می‌بینم نیستید. تعجب می‌کنم که چه چیزی باعث این تغییر ناگهانی شده است.
به‌هرحال من دوباره خواهش می‌کنم که به‌اندازه یک روز از وقت طلایی زندگی خود را به طبیعت اختصاص دهید. از کوهنوردان استان‌های هم‌جوار نیز خواهشمندیم به کمک ما بیایند و در نجات این نگین کم‌نظیر جنوب همکاری کنند.
به نیروی انسانی و ابزاری گفته‌شده برای مهار این آتش‌سوزی نیاز داریم تا امیدوار باشیم که آتش خسارت کمتری به محیط‌زیست وارد کند.
نجات یک درختچه از انجام هزاران کار روزانه باارزش‌تر است. لطفاً دست از این‌همه بی‌تفاوتی بکشید چون همه ما از محیط‌زیست استفاده می‌کنیم.
تلفن جهت هماهنگی ۰۹۳۰۳۸۰۸۵۶۳
 
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
باید این متن در کانالهای حامی محیط زیست نشر بشه
Iran, Islamic Republic of
ممنون. همیشه یکی هست که میبینه
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1