تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۹
کد مطلب : ۲۶۸۰۷۱
پاسخی به مطلب دهبزرگ در گذرگاه تاریخ (به بهانه سالگرد انفجار روستای ده بزرگ)
۰
کبنا ؛ علیرضا محمدپور ده بزرگ
ن والقلم و ما یسطرون
در ابتدا از طرف خود و مردم روستای ده بزرگ از نگارنده متن آقای علی حسین پور که در راستای معرفی روستا و سوء مدیریت منجر به واقعه جانگداز روستا در ۲۸ مرداد ۵۹ مطالبی ر امرقوم نموده و از مقوله جانبازی و ایثارگری تجلیل نمودهاند تشکر مینمایم، اما ناگفته هایی در نوشتههایشان وجود دارد که به برخی از آنها اشاره مینمایم
۱-جناب آقای حسین پور عنوان و برخی از مطالب مکتوب شده متن شما با یکدیگر همخوانی ندارند شما به جای پرداختن به متن به نسب شناسی افراد خاصی پرداختهاید، اگر منظور دیگری داشتهاید بهتر بود عنوانی غیر از این باشد، بر اساس آیات قرآنی میان انسانها تفاوتی از نظر نژاد، قبیله و طایفه وجود ندارد و ملاک برتری تنها تقواست و در این مورد کلام وحی میفرماید ان اکرمکم عندالله اتقاکم.
۲-عنوان متن اقتضای آن را داشت از مقام ایثارگری و تقوای جانباختگان فاجعه تجلیل نمایید شما این تجلیل را با قهرمان سازی از افراد مشخص انجام داده و با طرح مطالب حاشیه ای و نادیده گرفتن سایرین باعث رنجش عده زیادی گردیدهاید..
۳-از آنچایی که تقوا و دینداری از شاخصهای برجسته و عمومی مردم این روستاست و مردم این روستا با دینداری و تقوا و در میان منطقه اشتهار دارند اگر قرار بود نامی از آنان بیاورید بهتر بود از از مرحومین مشهدی شنبه ده بزرگی و میرزا جمعه ده بزرگی و....... که صلوات، اذان و نماز وقرآن آنان زبانزد اهالی منطقه است نیز نام میبردید.
۴-با توجه به عنوان مطلب «ده بزرگ در گذرگاه تاریخ» جا داشت که از مورخ و تاریخ دان بزرگ روستای ده بزرگ مرحوم میرزامحمدعلی گرامی نیز نام میبردید، فردی که اطلاعات او در مورد تاریخ منطقه آنچنان وسیع بود که در طی دیداری با حاج محمد موحد نماینده اسبق گچساران و کهگیلویه توانست با نام بردن از هفت نسل از ابا و اجداد ایشان و برخی حاضرین در جلسه موجب توجه خاص حاضرین در جلسه گردد.
۵- شما در مطالبتان به تعدادی از شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی اشاره نموده ولی در مورد جانبازان و ایثارگران حادثه ده بزرگ تنها به اعداد و ارقام اشاره نمودهاید و اسمی از آنها نبردید حتی از میان شهدای بعد از حادثه از وحید محمدی ده بزرگی نبر نام نبردهاید.
۶-شما به بزرگداشت و تکریم در گذشتگان روستا توچه نمودید ولی خالی از لطف نبود که از فرهنگی فرهیخته و پدر شهید مرحوم خدابخش محمدی ده بزرگ وهمچنین مرحومین سید تاج الدین بلادی نژاد ازمتدینین روستا و سید عبدالکریم عذالت منش که زندگی در روستای ده بزرگ را بر زندگی کنار فامیل خود ترجیح دادند نیز نام میبردید
۷-شما به سوابق مبارزاتی مردم روستا اشاره داشتید اما یکی از رخدادهای مبارزاتی مهم مردم این روستا را که به دعوت حاج بهرام تاجگردون مبارز انقلابی و نماینده اسبق شهرستانهای گچساران و کهگیلویه جهت مبارزه با رژیم ستم شاهی صورت گرفته بود را فراموش نمودهاید. در این دعوت نامه جهت مبارزه با رژیم طاغوت و دفاع از مردم منطقه همانند سایر مناطق ازاین روستا افرادی مانند حاج ضرغام محمدپور، حاج ذوالفقار نوری، جاج طوفانی نوری، سید عبدالغفار شفیعی پور، مرحوم سید منان بلادی و مرحوم سید جمال خاتم نسب و برخی افراد دیگر همراه با سلاح جنگی به عنوان مجاهدین انقلاب اسلامی در جهت مقابله با رژیم طاغوت دعوت به عمل آمد.
۸-شما به سوابق مدیریتی، علمی، اجتماعی و مذهبی... برخی افراد روستا اشاره نموده، اما از مدیران و چهرههای علمی و اجتماعی خانوادههای محمد پور، گرامی، محمدی، بلادی، موسوی که متجاوز از پنجاه نفر هستند نامی نبردهاید.
۹-مطالب ارسالی شما چنان دور از انصاف بود که حاج سید قدرت الله حسینی نماینده اسبق شهرستان نسبت به آن انتقاداتی ارسال نمودند هر چند انتقاد ایشان به متن فوق همه جانبه نبود و بهتر بود وسیعتر به موضوع نگاه میکردند.
البته مطالب دیگری وجود دارد که ترجیح میدهم نانوشته باقی بماند لکن نحوه نگارش شما مرا وادار نمود به ذکر نام برخی افراد بپردازم ولی مصلحت بهتر آن بود که از افراد بهطور گسترده نام برده نشود و تنها روستا و منطقه بهطور کلی توصیف گردد. در پایان آرززوی سر افرازی و سربلندی برای عموم مردم منطقه و شهرستان و کلیه فامیل و اقارب را خواستارم.
ن والقلم و ما یسطرون
در ابتدا از طرف خود و مردم روستای ده بزرگ از نگارنده متن آقای علی حسین پور که در راستای معرفی روستا و سوء مدیریت منجر به واقعه جانگداز روستا در ۲۸ مرداد ۵۹ مطالبی ر امرقوم نموده و از مقوله جانبازی و ایثارگری تجلیل نمودهاند تشکر مینمایم، اما ناگفته هایی در نوشتههایشان وجود دارد که به برخی از آنها اشاره مینمایم
۱-جناب آقای حسین پور عنوان و برخی از مطالب مکتوب شده متن شما با یکدیگر همخوانی ندارند شما به جای پرداختن به متن به نسب شناسی افراد خاصی پرداختهاید، اگر منظور دیگری داشتهاید بهتر بود عنوانی غیر از این باشد، بر اساس آیات قرآنی میان انسانها تفاوتی از نظر نژاد، قبیله و طایفه وجود ندارد و ملاک برتری تنها تقواست و در این مورد کلام وحی میفرماید ان اکرمکم عندالله اتقاکم.
۲-عنوان متن اقتضای آن را داشت از مقام ایثارگری و تقوای جانباختگان فاجعه تجلیل نمایید شما این تجلیل را با قهرمان سازی از افراد مشخص انجام داده و با طرح مطالب حاشیه ای و نادیده گرفتن سایرین باعث رنجش عده زیادی گردیدهاید..
۳-از آنچایی که تقوا و دینداری از شاخصهای برجسته و عمومی مردم این روستاست و مردم این روستا با دینداری و تقوا و در میان منطقه اشتهار دارند اگر قرار بود نامی از آنان بیاورید بهتر بود از از مرحومین مشهدی شنبه ده بزرگی و میرزا جمعه ده بزرگی و....... که صلوات، اذان و نماز وقرآن آنان زبانزد اهالی منطقه است نیز نام میبردید.
۴-با توجه به عنوان مطلب «ده بزرگ در گذرگاه تاریخ» جا داشت که از مورخ و تاریخ دان بزرگ روستای ده بزرگ مرحوم میرزامحمدعلی گرامی نیز نام میبردید، فردی که اطلاعات او در مورد تاریخ منطقه آنچنان وسیع بود که در طی دیداری با حاج محمد موحد نماینده اسبق گچساران و کهگیلویه توانست با نام بردن از هفت نسل از ابا و اجداد ایشان و برخی حاضرین در جلسه موجب توجه خاص حاضرین در جلسه گردد.
۵- شما در مطالبتان به تعدادی از شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی اشاره نموده ولی در مورد جانبازان و ایثارگران حادثه ده بزرگ تنها به اعداد و ارقام اشاره نمودهاید و اسمی از آنها نبردید حتی از میان شهدای بعد از حادثه از وحید محمدی ده بزرگی نبر نام نبردهاید.
۶-شما به بزرگداشت و تکریم در گذشتگان روستا توچه نمودید ولی خالی از لطف نبود که از فرهنگی فرهیخته و پدر شهید مرحوم خدابخش محمدی ده بزرگ وهمچنین مرحومین سید تاج الدین بلادی نژاد ازمتدینین روستا و سید عبدالکریم عذالت منش که زندگی در روستای ده بزرگ را بر زندگی کنار فامیل خود ترجیح دادند نیز نام میبردید
۷-شما به سوابق مبارزاتی مردم روستا اشاره داشتید اما یکی از رخدادهای مبارزاتی مهم مردم این روستا را که به دعوت حاج بهرام تاجگردون مبارز انقلابی و نماینده اسبق شهرستانهای گچساران و کهگیلویه جهت مبارزه با رژیم ستم شاهی صورت گرفته بود را فراموش نمودهاید. در این دعوت نامه جهت مبارزه با رژیم طاغوت و دفاع از مردم منطقه همانند سایر مناطق ازاین روستا افرادی مانند حاج ضرغام محمدپور، حاج ذوالفقار نوری، جاج طوفانی نوری، سید عبدالغفار شفیعی پور، مرحوم سید منان بلادی و مرحوم سید جمال خاتم نسب و برخی افراد دیگر همراه با سلاح جنگی به عنوان مجاهدین انقلاب اسلامی در جهت مقابله با رژیم طاغوت دعوت به عمل آمد.
۸-شما به سوابق مدیریتی، علمی، اجتماعی و مذهبی... برخی افراد روستا اشاره نموده، اما از مدیران و چهرههای علمی و اجتماعی خانوادههای محمد پور، گرامی، محمدی، بلادی، موسوی که متجاوز از پنجاه نفر هستند نامی نبردهاید.
۹-مطالب ارسالی شما چنان دور از انصاف بود که حاج سید قدرت الله حسینی نماینده اسبق شهرستان نسبت به آن انتقاداتی ارسال نمودند هر چند انتقاد ایشان به متن فوق همه جانبه نبود و بهتر بود وسیعتر به موضوع نگاه میکردند.
البته مطالب دیگری وجود دارد که ترجیح میدهم نانوشته باقی بماند لکن نحوه نگارش شما مرا وادار نمود به ذکر نام برخی افراد بپردازم ولی مصلحت بهتر آن بود که از افراد بهطور گسترده نام برده نشود و تنها روستا و منطقه بهطور کلی توصیف گردد. در پایان آرززوی سر افرازی و سربلندی برای عموم مردم منطقه و شهرستان و کلیه فامیل و اقارب را خواستارم.