تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۶۷۱۱۵

در وصف حال و روز خیابان بلادیان گچساران

۱۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛خدیجه مظاهرپور

تقریباً همه ما این جمله معروف افلاطون را شنیده‌ایم که می‌گوید: یا حاکم باید حکیم باشد، یا حکیم باید حاکم باشد (یا پادشاه باید فیلسوف باشد، یا فیلسوف باید پادشاه باشد) و حکیم یا فیلسوف کسی است که احاطه کلی به مسایل دارد و جزییات را به دست متخصین امر می‌سپارد.
تا کنون بارها و بارها این جمله را در کتاب‌های درسی‌مان خوانده بودم ولی هیچ وقت به عمق معنای آن فکر نکرده بودم، ولی این چند روزه کاملاً به عمق معنای موضوع پی‌بردم. به اطرافم که نگاه می‌کردم، افرادی را می‌دیدم که در رشته‌های مختلف تحصیل کرده بودند و احتمالاً در رشته خود تخصص داشتند و البته بعضی از آن‌ها به طرق مختلف فارغ التحصیل شده بودند که در این صورت دیگر تخصص لازم را هم نداشتند. چنین افرادی را در منصب‌های مختلف می‌دیدم و البته در راس امور نیز حکیم یا همان فیلسوف قرار نداشت.
همانطورکه گفتم این چند روزه به عمق معنای موضوع پی بردم. از چند وقت پیش ماجرای سنگفرش کردن خیابان بلادیان و مخالفت کسبه و بسیاری از مردم را شنیده بودم ولی از آنجایی که به خیال خود تصور می‌کردم این موضوع ارتباطی به من ندارد و البته واقعاً به دلیل مشغله زیاد فرصت پیگیری این مساله را نداشتم، تا اینکه چند بار که می‌خواستیم با ماشین به یک مقصد بسیار نزدیک به خیابان بلادیان که البته به دلیل گرمای هوا نمی‌شد پیاده رفت، برویم و گفتند خیابان یک طرفه است و باید از مسیر دیگری بروید. حال ما باید برای رسیدن به مقصدی که با ما چند متر بیشتر فاصله نداشت، باید یک دور کامل در کل شهر می‌زدیم تا به مقصدی که چند متر آنطرف ترمان بود، برسیم و آن موقع بود که فهمیدم آرام و بی صدا چه بلایی بر سرمان آمده است و در صورت سنگفرش خیابان بلادیان باید کل خیابان را پیاده برویم. آیا کسی در آن لحظات که این افکار را در ذهن می‌پروراند به فکر پیرمردها و پیرزن‌ها و بچه‌های کوچک بود که قدرت این همه پیاده روی را ندارند.
و این موقع بود که به جمله حاکم باید حکیم باشد رسیدم، چرا که این اشتباه بزرگ از سوی برخی صورت گرفته بود که در رشته خود متخصص، ولی احاطه جامع به کل مسایل نداشتند و گر نه باید می‌دانستند که سنگفرش خیابان نه تنها به حال مردم مفید نیست، بلکه کاملاً به ضرر کل اهالی شهر است. وقتی علت را از ایده پردازان و طراحان این طرح می‌پرسم، تنها به جنبه زیباسازی شهر اشاره می‌کنند.
آیا در حال حاضر تمام مشکلات شهر حل شده و فقط زیباسازی خیابان بلادیان از قلم افتاده بود؟ این شهر پزشک و امکانات پزشکی ندارد، آب شرب سالم ندارد، حتی یک کتابخانه مجهز ندارد. و مسوولین که در یک جنبه از موضوعات عالم و یک رشته تخصص دارند، زیباسازی خیابان بلادیان برایشان مهم‌ترین موضوع شده. آیا در آن لحظات که به فکر زیبا سازی خیابان بلادیان بودند، به فکر مردم محله لبنان و کیامرثی که بر روی ارتفاع چند کیلومتری زندگی می‌کنند هم بودند یا آیا می‌دانستند که بسیاری از مردم گچساران به واسطه آب ناسالم، بیماری سنگ کلیه دارند و تنها یک پزشک کلیه در این شهر وجود دارد، آن هم در درمانگاه والفجر که ساعت‌ها باید در صف نوبت و انتظار بود تا بعد از ساعت‌ها انتظار پزشک در عرض چند لحظه بیمار مفلوک را ویزیت کند و به واسطه شلوغی کار و سر در گمی، نسخه‌هایی بپچید که به حال بیمار زبان بسته بکار نیاید و مهندسین عزیز در این شرایط به فکر زیباسازی خیابان بلادیان هستند، چرا که تخصصشان در مورد عمران ومعماری و…است و تنها هم و غمشان این مسایل است و احاطه کلی به کل موضوعات و مشکلات شهر ندارند و تنها همان یک جنبه تخصص خودشان را می‌بینند و همان را مهم‌ترین موضوع و مشکل شهر قلمداد می‌کنند. آیا همان مهندسین بلوار ولی عصر و هزار و یک مشکل آن و البته جنبه زیبایی این خیابان که محل عبور و مرور تمام مردم ایران است و زیبایی آن هزاران بار اهمیتش بیشتر از خیابان بلادیان که یک خیابان فرعی است را ندیدند؟! و هزاران مشکل اساسی دیگر این شهر که حالا باید صرف زیبا سازی خیابان بلادیان که در کوتاه‌ترین مدت عوارض آن را همه باچشم خود خواهند دید و احتمالاً نگرانی‌های را متوجه باعث و بانی این امر خواهند کرد، را همه مردم خواهند دید.
این جا بود که به این اصل اساسی رسیدم که یا حاکم باید حکیم باشد یا حکیم باید حاکم باشد و هر کسی را بهر کاری ساختند.

* دانشجوی دکترای فلسفه دانشگاه تهران
 
نام شما

آدرس ايميل شما

گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام.با عملی کردن سیستم پارک هوشمند در اطراف خیابان شهید بلادیان توسط شهرداری در آینده ای نزدیک مشکل ترافیک حل گچساران حل میشود...✅❤????ز
مظاهری نارگ موسی
Iran, Islamic Republic of
متن شما خانم محترم تخریبی ست و جنبه ی سیاسی دارد و متاسنفم برای شما و افکارتان.
شما تا حال یازار وکیل شیراز رفتیه اید!؟
شما تا به حال بازارچه ی مروی تهران رفته اید!؟
شما تا به تا به حال بازار امام رضا مشهد رفته اید!؟
شما تا به حال به ارومیه و تبریز رفته اید!؟
بهداشت و درمان گچساران بنظرتان با بیمارستان های بی بی حکمیه و نرگسی و درجه ی ۱کردن بیمارستان شهید رجایی نتحول نشده است!؟
چند متخصص داخلی و فوق گوارش در این شهر داریم!؟
پنچ پزشک متخصص زنان ،چهار پزشک متخصص بیهوشی و چندین ارتوپد و چندین جراح عمومی چندین چشم پزشک چندین متخصص گوش حلق و بینی چندین متخصص قلب و عروق چندین پزشک اطفال چندین متخصص عفونی و... در این چند سال ۹۲به بعد به گچساران کوچ کردند.خیلی بی انصافی ست اینگونه حرف از درمان و بهداشت و زیبایی و معماری می زنی که در هیچ کدام اطلاعات نداری خانم محترم!؟
اینگونه تخریب کردن به دور از شان یک مسلمان ست.
شما را به وجدانتان ارجاع می دهم خانم محترم!؟
Iran, Islamic Republic of
بله خیلی مشکلات حل میشوداماعاملین نفاق بین مردم دردومریضیشون حل نمیشه
گچساران
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم مظاهرپور آیا شما به شهرهای بزرگ مانند تبریز- کاشان -اصفهان ( بازارهای سرپوشیده ) که حدود ۳ کیلومتر راه می باشد سفر کرده اید.
علی
این چیه که ما یادگرفتی تا یه کاری میاخواد انجام بشه هزارمشکل دیگه رو ردیف می کنیم که چرا اینو انجام میدیم اونو انجام نمیدیم درسته مشکل زیاده ولی دلیل نمیشه که این انجام نشه .بریدشهرهای دیگه روببینیدچه هزینه هایی برای عمران وزیبایی انجام میشه .گچساران که الان قیافه یه روستا راداره
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
به خاطر اینکه شما نمی توانید ۲۰۰ متر پیاده بروید باید جلو
زیبا سازی وپیشرفت شهر گرفته شود ؟؟؟؟؟
روستای دیل
Iran, Islamic Republic of
کاش خانم مظاهرپور فقط یک بار ، فقط یک بار از نزدیک بازار بزرگ تهران را مورد بازدید خودش قرار میداد در این مدت دانشجویی خودش، راحت حساب کار دستش میامد.
یورد خالی
سرکار خانم مظاهری حال که مدرک غلط اندازی داری لطف کنید نوشته ای صادقانه از خدمت و........ دیلیها طی سالها حاکم برسرنوشت این مردم بنویسد بهترین خدمت به این شهر سکوت شماهاست تاجگردون جاودان و اماده خدمت بی منت خواهد ماند
حسن زاده
Iran, Islamic Republic of
باز هم دانشجوی دکترای فلسفه را به رخ کشید. شما که میگی جمله منتسب به افلاطون را بارها و بارها در کتاب های درسی خوانده ایم!!!! میشه بفرمایی در کدام کتاب درسی این جمله نقل شده است؟!
با همین آغاز غیر مستندت، متن نوشته ات هم مخدوش هست. فلسفه بافتی خانم
گچساران
United States
همه برای ما شدن مهندس عمران شهرسازی بزارین متخصیصین عمران و شهرساز نظر بدن نه بازاری ها یا هر رشته ای دیگه پس لطفا این کار کارشناسی شده رو زیر سوال نبرین چون کسایی که تو این زمینه فتوا صادر میکنن که سواد ندارن
م
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به گچساران :
حداقل اول برید یه کم تحقیق کنید بعد حرف بزنید، خانم مظاهرپور در حال حاضر ساکن شهر تهران هستند، قبلا هم اصفهان زندگی کردن
ضیایی
Iran, Islamic Republic of
بازهم گزارشی طویل اما بی محتوا. حیف وقت مردم. کاش این نویسنده اندکی دامنه دانش و معلومات خود را افزایش می داد و همه چیز را به زلف سیاسی بازی گره نمی زد... خواهرم با نوشتن مطالبی از این دست در پی پست و جایگاه نباش. خودت متنت را بخونی به بی محتوا و سیاسی بازی آن پی میبری. در ضمن شان و حرمت دانشجو بودنت را حفظ کن.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1