تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۶۶۹۷۰

سنگ‌اندازی در اجرای یک طرح بزرگ و حاشیه‌ساز در دیشموک

۰
کبنا ؛
طرح آبیاری ۲۳۰ هکتاری در بخش دیشموک با ممانعت مردم مواجه شده و با وجود هزینه‌های میلیاردی بر سر دو راهی اجرا یا توقف قرار گرفته است.



طرح پمپاژ ۲۳۰ هکتار از اراضی مستعد در مناطق گرده‌پی و پاتاوه آجم در بخش دیشموک یکی از مهمترین طرح‌های اجرایی و البته هزینه‌بر دولت است که قرار است در صورت همکاری مردم و رفع معارضات حداکثر تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

این طرح با احداث ۲ ایستگاه پمپاژ در آجم و گرده‌پی در صورت راه‌اندازی ۲۳۰ هکتار از اراضی منطقه را زیر کشت درختانی از قبیل سیب، بادام شیرین و گردو می‌برد، سهم دولت در هزینه طرح ۸۵ درصد و مشارکت مردم ۱۵ درصدی است، کارشناسان کشاورزی می‌گویند این طرح تحول عظیمی در اقتصاد منطقه، اشتغال و تولید محصولات کشاورزی به وجود می‌آورد به همین خاطر خواستار اجرای آن هستند.

اما مشکلات و موانعی سر راه اجرای طرح قرار گرفته که تاکنون آنطور که باید اجازه پیشرفت به آن نداده و با وجود برگزاری نشست‌های چندگانه مسؤولان و متولیان هنوز وارد مرحله جدی عملیات نشده است.

به همین خاطر و به منظور بررسی و رسیدگی موانع امروز هم نشستی با حضور فرماندار، مسؤولان جهاد کشاورزی، پیمانکار و نمایندگان مردم آجم و گرده‌پی در فرمانداری برگزار شد.

با وجود توضیحات کارشناسی فرماندار، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی استان، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان و پیمانکار و توصیه بر ادامه اجرای طرح اما یکی از اهالی منطقه که به زعم خود به نمایندگی از مردم آن حوزه حضور یافته بود اما به گفته دیگران مورد مقبول مردم نیست، همچنان بر مانع تراشی و ممانعت از اجرای طرح تأکید داشت.


علیمراد آفتابی که به نظر می‌رسید دلخوشی از اجرای طرح ندارد سعی داشت به هر طریقی که شده از ادامه طرح ممانعت به عمل آورد و تا دقایق پایانی نشست ۲ ساعته همچنان بر طبل مخالفت می‌کوبید.

آفتابی در ابتدای سخنانش از ناتوانی مالی مردم در پرداخت هزینه خودیاری گفت و پس از آن پیمانکار، مجری طرح و بازرسان جهاد کشاورزی را به باد انتقاد گرفت.

وی، که به نظر می‌رسید از روند عملیات پروژه‌های پیمانکاری بی‌اطلاع است بدون توجه به نا تمام بودن طرح، بیان کرد: ادعای مسؤولان در ۲۳۰ هکتار بودن طرح آبیاری در حالی است که فقط ۳۵ هکتار اجرا شده و البته گفت که لوله‌ها به خوبی کار گذاشته نشده و به راحتی جابجا می‌شوند.

آفتابی که سر ناسازگاری با طرح داشت، با وجود توضیحات همه جانبه مسؤولان توجیه نشد و همکاری خود را مشروط به حضور کارشناسان و مهندسان غیر بومی کشاورزی و تأیید روند اجرای طرح دانست و گفت: اگر تأئید کردند اجازه ادامه کار می‌دهم.

«کریم حبیبی‌نیا» از نبود امنیت به مشکل اساسی در اجرای پروژه نام برد و گفت: لوله‌های ما را قلع و قمع می‌کنند، حتی با پرتاب سنگ مانع از اجرای کار می‌شوند.

پیمانکار طرح آبیاری ۲۳۰ هکتاری آجم و گرده‌پی، افزود: اهالی منطقه خواستار اجرای طرح خارج از نقشه جهاد کشاورزی هستند و برای کار مانع‌ می‌تراشند.


وی، با بیان اینکه از ۱۱۷ نفر بهره‌بردار،سه نفر مخالف اجرای طرح بوده و دائم ممانعت می‌کنند، گفت: اگر لوله عیب و نقص دارد ناظر، کارشناس و مسؤول پروژه باید نظر بدهد نه مردم.

پیمانکار طرح خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیون تومان به تجهیزات و تأسیسات ما ضرر وارد کرده‌اند، لوله‌های اجرا شده را برمی‌دارند و بی‌احترامی می‌کنند.

وی افزود: مسؤولان جهاد کشاورزی همکاری خوبی دارند اما مردم پشتیبانی نمی‌کنند.

سید عمران تقوی مشکلات پروژه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه همکاری و همیاری کشاورزان با مسؤولان برای رفع این مشکلات ضروری است، افزود: در صورت رفع موانع پروژه دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه، گفت: پمپاژ ۲۳۰ هکتاری دیشموک ۱۱۷ بهره‌بردار خواهد داشت و تاکنون سه و نیم میلیارد تومان برای پمپاژها هزینه شده است.

حسن امیریان هم راه‌اندازی این طرح را باعث مهاجرت معکوس و رونق اقتصادی منطقه دانست و گفت: کسانی که سال‌های دور منطقه را ترک کرده‌اند به واسطه این طرح باز می‌گردند.

بخشدار دیشموک ادامه داد: این طرح با جسارت و تلاش بیشتری می‌توانست سال گذشته به بهره‌برداری برسد اما بخشی از موانع از جمله معارضات اجتماعی روند کار را کند کرده است.

عبدالعلی بهاء‌الدینی با بیان اینکه پروژه مشاور، ناظر شهرستانی و استانی دارد و همه اقدامات از فیلتر خاصی می‌گذرند، بیان کرد: مردم به جای همکاری سنگ‌اندازی می‌کنند.

مدیر آب و خاک و امور فنی، مهندسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چهار میلیارد تومان در منطقه هزینه شده و مردم باید قدردان باشند این نوع رفتارها و ممانعت از اجرای طرح به نوعی نمک ناشناسی است.

«بهاء‌الدینی»، افزود: با توجه به مخالفت مردم اگر تمایل ندارند جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است دستگاه‌ها و تجهیزات را جمع‌آوری کنیم تا بیش از این ضرر نبینند.

وی، با اشاره به ادعاهای آفتابی بیان کرد: متأسفانه مردم به نتیجه کار اطلاع ندارند و اظهارنظر غیر کارشناسی می‌دهند به جای همکاری در رفع معارضات، سنگ‌اندازی می‌کنند.

این مسؤول با بیان اینکه پیمانکار یک و نیم میلیارد تومان از ما طلب دارد و هر جا عیب و ایرادی در کارش دیدیم تا زمان رفع نقص تحویل نمی‌گیریم، گفت: ما هم نواقصات را می‌پذیریم و برطرف می‌کنیم.

وی همچنین بیان کرد: معارضات رفع و هر جایی که آبیاری تحت فشار صورت گرفته به بهره‌بردار تحویل داده شود تا استفاده کند.

علی دشتیان اجرای این طرح را مهم خواند و تصریح کرد: باید قدردان باشیم در منطقه‌ای که ۲۰۰ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد دولت برای رفاه حال مردم خدمات‌رسانی می‌کند اما مردم نمک شناس نیستند.


جانشین فرمانده انتظامی کهگیلویه افزود: برای رفع مشکلات لازم است نوع درخت با همفکری مردم صورت گیرد و درختی که مردم مایل به کاشت آن نیستند تحمیل نشود.

دشتیان نسبت به سنگ‌اندازی مخالفان اجرای طرح هشدار داد و گفت: هر کسی بخواهد ممانعت کند برخورد جدی قانونی خواهیم داشت.

وی، افزود: اگر خواهان اجرای طرح هستید مشکلات را منطقی عنوان کنید ولی تهدید و سنگ‌اندازی را از سر بیرون کنید.

علی پوزش هم با بیان اینکه تاکنون گزارش مکتوبی از مشکلات اجرای طرح از سوی مردم ارائه نشده است، تصریح کرد: اگر مردم در ادامه کار همکاری نکنند قطعاً نیروی انتظامی برخورد قانونی خواهد داشت.

فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه دولت برای مردم پروژه اجرا و هزینه می‌کند، بیان کرد: کسانی که مانع اجرای پروژه دولت شوند قانون این اجازه را داده برخورد قاطع صورت گیرد.

پوزش تصریح کرد: دولت در حالی در منطقه محروم و صعب‌العبور دیشموک هزینه کلان می‌کند و با عدم همکاری مردم مواجه است که چنانچه این طرح با این هزینه در هر جای دیگری اجرا می‌شد با استقبال مردم ان منطقه روبرو می‌شد.

رئیس شورای کشاورزی کهگیلویه تصریح کرد: یکی از عیب‌های این استان دخالت غیر کارشناسی مردم است، این طور هم نیست دولت این همه بدبخت باشد کسی شاخ و شانه بکشد و مانع اجرای پروژه شود.

پوزش افزود: تاکنون نیت بر همکاری مردم بود اگر از امروز گزارشی از ممانعت مردم ارائه شود برخورد جدی صورت خواهد گرفت.


وی با بیان اینکه نفع به سرانجام رسیدن پروژه برای مردم است و ما مسؤولان خوشحال می‌شویم، گفت: عدم همکاری، سرقت لوله‌ها، بریدن لوله‌های کار شده و دیگر سنگ‌اندازی‌ها چندین بار شفاهی گزارش شده و نشست‌های متعددی برای رفع این مشکلات و موانع برگزار کردیم.

فرماندار کهگیلویه خواستار برقراری امنیت از سوی نیروی انتظامی شد و گفت: اهالی منطقه اجازه دهند طرح بر اساس نقشه پیش برود هر جا ایراد و نقصی داشت به ناظر و بازرسان گزارش دهند و مردم از تصمیم‌گیری خودسرانه خودداری کنند.

وی همچنین اعلام کرد در صورتی که تا بهمن ماه طرح تکمیل و راه‌اندازی نشود نسبت به جمع‌اوری تجهیزات اقدام تا حداقل از خرابی وسایل جلوگیری شود.

حال باید منتظر ماند و دید دولت تا چه اندازه بر اجرای کامل این طرح مصمم است،آیا مانع‌تراشی آفتابی و آفتابی‌ها خاتمه پیدا خواهد کرد و همراهی مردم این طرح را به لیست پروژه‌های دهه فجر می‌رساند یا نه.

--------------------------------------------

گزارش از طیبه‌سادات سعادتی‌نیک
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1