تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۲۶۶۵۳۵

بازی برخی مغازه‌های فروش «لبنیات محلی» بلهزار یاسوج با جان مردم / بی‌توجهی امور صنفی به سلامت مردم / لزوم ورود آقای «دکتر ایلامی»

۳
۰
کبنا ؛برخی از مغازه‌های فروش «لبنیات محلی» شهر و منطقه بلهزار یاسوج بدون رعایت اصول بهداشتی و داشتن زیرساخت‌های لازم اقدام به فروش این محصولات دامی می‌کنند.
به گزارش کبنا، هنگامی که همه مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد و وزارت بهداشت هشدارهای لازم را از طریق رسانه‌های جمعی (مکتوب و مجازی و تصویری) در خصوص بیماری مشترک انسان و دام داده‌اند اما مثل اینکه سلامت و بهداشت انسان‌ها برای برخی‌ها مهم نیست و بدون توجه به توصیه‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند.

عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی و ۷۵ درصد بروز بیماری‌های نو ظهور ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.
وی با بیان اینکه  ویروس، باکتری، قارچ و انگل مهم‌ترین عامل بروز و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، می‌گوید: تا کنون بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است که بیشتر این بیماری‌ها عفونی است. بیماری‌های تب مالت، تب کریمه کنگو، سل و هاری از جمله شایع‌ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است.
بهمنش رعایت اصول بهداشتی، واکسیناسیون و سمپاشی به موقع دام، طیور و محل نگهداری دام‌ها، خریدمواد پروتئینی و گوشتی از مراکز عرضه مجاز، جوشانیدن شیر در دمای کافی و معدوم کردن دام و طیوری که به بیماری دچار است از مهم‌ترین راهکارهای مناسب برای پیشگیری از دچار شدن به بیماری‌های مشترک انسان و دام عنوان می‌کند.
اصناف بازرسی دقیق انجام بدهند
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با مسئولان شبکه دامپزشکی استان گفت: مسئولان بایستی دغدغه حل مشکلات را داشته باشند زیرا شغل و کارشان امانتی است که به آن‌ها سپرده شده است.
حجت الاسلام و المسلمین مزارعی اظهار کرد: شعب ویژ‌های برای بررسی تخلفات گوشت مورد نیاز شهروندان اختصاص داده‌ایم و امیدواریم که سلامتی و امنیت مردم در حد مطلوب تأمین شود.
وی افزود: دراین شعب به تخلفات کسانی که به نوعی بهداشت و امنیت عمومی را مورد تهدید قرار دهند، خارج از نوبت رسیدگی و حکم صادره در کمترین زمان ممکن اجرایی می‌شود.
مقام ارشد قضایی استان حساسیت به سلامت بهداشت جامعه را وظیفه‌ی همه‌ی مسئولان بیان کرد و گفت: لازم است سایر متولیان بهداشتی جامعه در کنار اداره کل دامپزشکی نسبن به سلامت و امنیت بهداشتی جامعه حساسیت لازم را به خرج دهند تا موجبات سلامتی فرد و جامعه را فراهم آورند. بنابراین هرجایی که به حضور دستگاه قضایی استان نیاز باشد بدون اغماص حاضر می‌شویم.
مزارعی گفت: تب کنگو وآنفولانزای پرندگان همچنان یک تهدید جدی است. اصناف و شبکه بهداشت بایستی ضمن همکاری با اداره کل دامپزشکی استان، با بازرسی‌ها و سرکشی سرزده نظارت‌های دقیق را انجام دهند.
با این وجود برخی از شهروندان منطقه بلهزار و بنسنجان در تماس‌های جداگانه با این پایگاه خبری عنوان کرده‌اند برخی از مغازه‌های لبنیات محلی بدون رعایت اصول بهداشتی اقدام به عرضه و فروش ماست محلی و سایر فرآورده‌های شیر می‌کنند.
«م.رضوی» یکی از ساکنین این منطقه در این باره می‌گوید؛ در یکی از این مغازه در یک فضای غیراستاندارد و بدون رعایت اصول بهداشتی «ماست محلی» را تهیه و بعد به فروش می‌رسانند.
او با بیان اینکه در این فصل گرما شیوع بیماری‌های مشترک دام و انسان بیشتر است، اظهار کرد: مسوولان در این خصوص توصیه‌های زیادی کرده‌اند اما باز می‌بینیم که افراد با وضعیت نامناسب و بدون پوشش لباس‌های مناسب و حتی دست‌کش‌های مخصوص اقدام به تولید ماست و. سایر لبنیات محلی می‌کنند.
یکی دیگر از شهروندان با ابراز نگرانی و عدم نظارت دستگاه‌های متولی، اظهار داشت: بعضی از مغازه‌های فروش لبنیات محلی در منطقه بلهزار (مغازه‌هایی که در حد فاصل دره مهریان تا دانشگاه آزاد یاسوج بر سر خیابان اصلی قرار دارند) مجوز قانونی از مرکز بهداشت و شهرداری ندارند.
وی گفت: فضای که این مغازه‌ها برای کسب درآمد این نوع مواد غذایی در نظر گرفته‌اند نیز مناسب این کار نیست.
کرمی از مسئولان شبکه بهداشت شهرستان بویراحمد در این باره می‌گوید؛ عملیات نظارت بر واحدهای فروش لبنیات محلی آغاز شده است و تاکنون بخشی از مناطق را مورد بازدید قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰ صنف فروش لبنیات محلی در شهر یاسوج تنها مجوز دارند، افزود: بیش از ۱۰۰ مغازه فروش لبنیات محلی در شهر یاسوج و مناطق اطراف آن فعالیت دارند که هیچ کدام از آنها مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند.
کرمی گفت: ما در حال ساماندهی این اصناف هستیم، البته امور صنفی نیز باید بازرسی‌های دقیق‌تری در این زمینه انجام بدهد.
وی با اشاره به اینکه سلامت مردم از هر موضوع دیگری مهم‌تر است، گفت: برخی بیماری‌ها که از طریق فرآورده‌های شیر به انسان منتقل می‌شود بعد از سال‌ها علائم خود را نشان می‌دهد.
وی افزود: مردم به دلیل بی‌اعتمادی که نسبت به محصولات صنعتی پیدا کردند به محصولات سنتی(ماست‌های محلی و سایر محصولات شیر) روی آوردند و در واقع تقاضا به سمت محصولات سنتی زیاد شده است.
رئیس اداره نظارت و اجرائیات شبکه بهداشت بویراحمد افزود: متأسفانه برخی از اعتماد مردم نسبت به محصولات سنتی سوء استفاده می‌کنند.
کرمی تاکید کرد: ما برخی از این واحدهای فروش لبنیات محلی را به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم و رعایت اصول بهداشتی تعطیل کردیم اما متأسفانه برخی فشارها از سوی افرادی نیاز برای برخورد با آنها وجود دارد.
 
وی افزود: دو مقوله در تولید ماست‌های محلی وجود دارد یکی اینکه شیر نباید زیاد جوشانده شود چرا که پروتئین آن ته‌نشین می‌شود و در واقع مردم آب سفید خرید می‌کنند.
کرمی ادامه داد: دوم اینکه اگر برای تولید ماست شیر کم جوشانده شود بیماری‌ها و عفونت‌های را به انسان منتقل می‌کند و این در صورتی است که بعضی بیمارها سال بعد عوارض آنها مشخص می‌شود.
این مسوول تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد با اولویت قرار دادن سلامت مردم به جد این واحدها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
 
به گزارش کبنا، درحالی که امور صنفی استان و شهرستان بویراحمد با بی‌توجهی از کنار این مقوله و سلامت مردم می‌گذرد، انتظار می‌رود مسوولان مربوطه واحدهای فروش لبنیات محلی را در سطح شهر و بویژه در اطراف شهر یاسوج ( منطقه بلهزار و بنسنجان) را مورد بازدید و نظارت قرار دهند، و فروشندگان لبنیات محلی را مجبور به رعایت اصول بهداشتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تهیه این محصولات کنند و با متخلفین نیز برخوردهای قانونی و لازم نیز صورت گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سلامت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه از زد وبند سیاسی و تغییر و تحول فارغ نمی شوند که به مقوله سلامت مردم بپردازند
عضو شورای سابق
Iran, Islamic Republic of
دقیقا ایلامی از اجرای سفارشات نماینده ها که رها نمی شه که بخواد کار دیگری بکنه. هنوز معاون و مشاور و قائم مقام و فلان و بهمان در حال عزل و نصبند.
مرکز بهداشت
Iran, Islamic Republic of
جوابیه:
در پی درج مطلبی با عنوان؛ بازی برخی مغازه‌های فروش «لبنیات محلی» بلهزار یاسوج با جان مردم
به استحضار مردم شریف شهرستان بویراحمد می رساند؛ در راستای ساماندهی واحدهای لبنیات سنتی شهرستان بویراحمد که از سال ۱۳۹۳ تعداد بیش از یکصد واحد صنفی لبنی بدون داشتن مجوز قانونی اقدام به فعالیت می نمودند، بیش از ۱۵ جلسه بین بخشی برای ساماندهی این صنوف برگزار گردید که نهایتاً در جلسه شورای سلامت شهرستان بویراحمد که در تاریخ ۲۹ دی ماه۱۳۹۵و کمیته فراورده های دامی که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد برگزار گردید مقرر گردید که این واحدها در مهلت زمانی مشخص کلیه مقررات و ضوابط بهداشتی واحد صنفی خود را انجام دهند تا نسبت به صدور پروانه کسب برای آنان اقدام شود.
در همین راستا با وجود فشارهای زیادی که بر مجموعه مرکز بهداشت وجود داشت تعداد زیادی از این صنوف به علت نداشتن شرایط و مقررات بهداشتی تعطیل و جمع آوری شدند و مابقی این واحدها نسبت به فراهم نمودن فضای کافی و خرید تجهیزات و دریافت مجوز قانونی اقدام نمودند یا در حال انجام این فعالیت می باشند.
شایان ذکر است، بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد هم در تایم صبح و هم در تایم عصر در قالب گروه ضربت در حال بازرسی از واحدهای صنوف مختلف هستند و چنانچه با موارد متخلفی روبرو شوند تذکرات و اقدامات لازم را اعمال خواهند کرد.
در پایان از همشهریان عزیز خواهشمندیم که در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی آن را به سامانه گزارشات مردمی ۱۹۰ انعکاس داده و یا با شماره تلفن ۳۳۲۳۲۱۶۲ واحد سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد تماس حاصل فرمایند.
با تشکر
روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
1