- کبنانیوز؛ کبناخبر - http://kebnanews.ir -

چانه زنی و واقعیت

سید مجید بایگان

چانه‌زنی مسئله درک چگونگی همکاری دو شخص است در شرایطی که همکاری آن‌ها به نتایج مطلوب نمی‌انجامد.
یکی از مواردی که در بازار ایران با آن روبه رو هستیم و می‌توان گفت که ایرانی‌ها وقتی به بازار می‌روند از خرید میوه و تره بار تا خرید پوشاک و لوازم خانه و…. چانه زنی سلاح تمام سرد همراه‌شان است.
در روایات داریم که چانه برای این خوب است که مغبون و فریب خورده در معامله نشویم.
در بعضی از مغازه‌ها که برای خرید می‌رویم می‌بینیم که به راحتی تا ۲۵ تا ۳۵ درصد می‌شود چانه زنی کرد و تخفیف گرفت و فروشنده و خریدار راضی هستند. خریدار از اینکه توانسته با قیمت بسیار خوبی خرید کند شاد و خوشحال و فروشنده نیز از اینکه فروش خوبی داشته راضی به نظر می‌رسند.
به روشنی مبرهن است که در این میان خریدار توانسته تقریباً کالای مناسبی را خرید کند و فروشنده نیز توانسته سود خوبی بدست آورد.
در جامعه ایران در اکثر قسمت‌های بازار مشاهده می‌شود قیمت‌های اجناس و کالا‌ها بسیار بیشتر از قیمت واقعی زده شود که بتوانند به قیمت دلخواه و گاهی بیشتر نیز به فروش برسانند.
در برخی شهرهای ایران نیز قیمت‌ها بسیار مناسب و فروشندگان هیچ گونه تخفیفی به خریدار نمی‌دهند که تقریباً می‌توان گفت در همین نقاط قیمت کالا‌ها واقعی است.
راهکار:
– سعی کنیم مواد غذایی مناسب و با کیفیت خرید کنیم تا کمتر به دارو و درمان نیاز پیدا کنیم.

– جامعه ما به اسراف روی خوش نشان داده و در خانه‌های ما جای خود را باز کرده است، پس سعی کنیم مواد غذای کمتر ولی باکیفیت‌تر خرید کنیم.

– معمولاً هر ساله ما به بعضی نقاط که قیمت کالا‌ها از پوشاک تا لوازم خانگی مناسب هست سفر می‌کنیم، پس سعی کنیم از این مناطق خرید خود را انجام دهیم.

– اگر ناچار به خرید از مناطقی هستید که قیمت کالا چند برابر قیمت واقعی است سعی کنید درصد تخفیفتان زیر ۳۵ درصد نباشد.