تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۳
کد مطلب : ۲۶۶۳۱۴

این نوع کارها بدسلیقگی در شهر یاسوج است / یاسوج شهر آلومینیومی در دل جنگل‌ها

۱
۰
کبنا ؛حسن غفاری
حسن غفاری عکاس معروف کهگیلویه و بویراحمدی با گذاشتن متن زیر در صفحه شخصی اینستاگرام خود مطلب زیر را منتشر کرده است که برخی از مخاطبان نیز به آن واکنش نشان داده‌اند.
این متن به شرح زیر است؛
یاسوج دهستانی بود، با اجرای سیاست دگرگونی رفتارهای اجتماعی و فرهنگی دو معیشت عشایری و روستایی آن جغرافیا بنای شهریش گذاشته شد، عواملی همچون دارا بودن دشت‌های وسیع، آب‌های روان، چشم اندازهای زیبا، هوای معتدل جنوبی، پدیده جهانی گرم شدن هوا، مهاجرت روستائیان، تاسیس فرمانداری کل وازپی آن مرکزاستان شدن و دارا بودن روحیه غریبه نوازی مردمانش، وسعت شهری یافت. درگسترش شهرسازی یاسوج، مهندسانش چشم به دورنمای جنگل‌ها بلوط دورتا دور شهر داشتند و یادشان می‌رفت پارک‌های محله بسازند. امروزه می‌بینیم بر اساس روابط قوم گرایی و تلاش برای حفظ مراتب ایلی به جهت تصرف و مالکیت با احداث قبرستان و عدم رعایت قانون منافع ملی، زیست محیطی و اقتصاد بومی در استفاده غیرعلمی و کاربردی از جنگل های حاشیه شهرتلاش می‌کنند، مکان‌هایی که می‌توانند تفریحگاه و یا مراکز اقتصادی گردشگری برای شهری باشند که سالانه پذیرای هزاران مسافر عبوری است و تلاش برای ماندگاری گردشگر و یا تبدیل شدنش به مقصد گردشگری نامعلوم است. حالا یاسوج شهری است که پارک‌های محله ندارد و پارک‌های جنگلی بزرگش قبرستان می‌شود، این یک بد سلیقگی است.
مخاطبان در صفحه شخصی اینستاگرام غفاری اینگونه واکنش نشان داده‌اند؛
hamid. darabian
کو گوش شنوا؟؟
sahar. rahbari
موقع یه گردش ساده نزدیک غروب اطراف شهر، من و همسرم یهو سر از یه قبرستون دراوردیم بی‌هیچ تابلو و حصاری
sahar. rahbari
واقعاً حس ترسناکی بود. حالا بماند برای گردشگر و مسافر دیگه چه خاطره بدی درست می‌کنه
m_pouransari
متاسفانه هیچ کدام از مخالفت‌ها و نامه نگاری‌های کوهنوردان به استانداری، و منابع طبیعی و محیط زیست و شهرداری و.. نتوانست مانع از واگذاری زمین از طرف منابع طبیعی به این دوستداران ذی نفوذ بشه. شاید اگر یه شهردار باتدبیر داشتیم و می‌تونست پیشنهادی بده که نتونن رد کنن
parsaland✅?
solymanypoor
بله دقیقا موضوع همین خاکه ولی این از قدیم بوده وهنوزم مرسوم است اما بااین دیدگاه ببینید که با توجه به مقوله بیکاری وتجمع افراد تحصیل کرده بیکار در این خانواده‌های عشایری دیگه راهی ندارن جز با دامداری و زنبورداری و... که این مشاغل فقط و فقط در اینجا‌ها امکان پذیراست پس این برای این افراد نیاز است و برای شما‌ها خواسته است و اولویت با نیاز است ونیازمند. دل اون‌ها خیلی دردمند‌تر از همه ما‌ها هست کاری از دستشون بر نمی‌اد جز با این روش تصاحب ملک ومرتع کنند.
m. nik_dena
خانه از پای بست ویران است جناب غفاری
sarvazad۱۹۸۳
بخشی از امکانات و رفاهیات از تقاضاهای مردم و شهروندان شکل می‌گیره، مردمی که با شرایط موجود خودشونو وفق می‌دن، هیچگاه دولت‌ها امکاناتی واسه مردم منطقه تخصیص نمی‌دن، اصولا مردم هستند که دولت هارو به تکاپو و حرکت درمیارن... مردمان لر مردمانی نجیب و سخت کوشی هستندکه بنظرم در ادای حقشون اجحاف شده
damoun. boustani
پیشینه‌ی علمی شهرسازی به زمان باستان برمیگردد و هم اکنون نیز در اغلب نقاط برخی از آثار شهرسازی کهن بجای مانده، در ایران هم از زمان ماد‌ها و هکمتانه در مقیاس کوچک بوده تا هخامنشیان و به طور ویژه اشکانیان (پارت‌ها) که متاثر از یونانیان بودند و بعد از آن ساسانیان و حتا پس از اسلام اوج آن درصفویه و زندیه و تا این اواخر پهلوی اول و دوم و هم اکنون. اما شهرسازی مدرن از زمان انقلاب صنعتی و تغییر چگونی آمد و شد‌ها با قوانینی ساده و روشن شکل گرفت و پس از جنگ جهانی دوم چاشنی پایداری و زیست محیطی بطن و متن آن اصول را در برگرفت، این مقدمه را بدان جهت گفتم که با یک جستجوی ساده می‌توان اصول اولیه شهرسازی را اینترنت پیدا کرد که حداقل عمری هشتاد ساله دارد. مثل بقیه‌ی مسائل ما مشکل ضوابط نداریم بلکه آگاهی لازم و مهم‌تر از آن اراده و حساسیت مورد نیاز را نداریم. باور کنید یاسوج تنها شهر ایران است که سرانه‌ی سبز شهری‌اش خیلی کم است، شهری که گاهن چوب خشک حصار‌هایش رویش مجدد دارند. آگاهی و حساسیت لازم مقوله‌ای فرهنگی است، بعضی از مردم سنگ، گل و خاک، چوب و حتا دار و درخت را نماد دهاتی‌گری و عقب ماندگی می‌دانند و بد‌تر از آن متولیان آموزش و فرهنگ خود کنده به بالین این آتش می‌گذارند، کافیست محوطه ب دانشگاه دولتی و آزاد را ببینید، کافیست نما، طرح، معماری و محوطه سازی شهرداری را ببینید و مقایسته کنید با شهرهای دیگر، بروید در اینترنت و ساختمان‌های بندرعباس را که خاک برای رویش گیاهان از شهرستان حاجی آباد در مرز فارس می‌آورند، ببینید، ساختمان دانشگاه آزاد و دولتی، ساختمان‌های استانداری‌اش، گمرکش، گردشگری‌اش، و... باید رفت و دید مردم بندر لافت با پودر اوخرا و خاک چطور نمای بادگیر‌هایشان راحفظ می‌کنند یا ابیانه یا ماسوله و... یاسوج شهری آلمینیومی در جنگلی از بلوط و ارزن است.
shakibaee. sadegh
وقتی این این مطلب را خوندم تو خودم اهی کشیدم و این شعر را از سعدی بزرگوار زمزمه کردم........... دست بر هم زند طبیب ظریف
چون حرف بیند اوفتاد حریف
خانه از پای بند ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
پیرمردی ز نزع می‌نالید
پیر زن صندلش همی‌مالید
چون مخبط شد اعتدال مزاج
نه عزیمت اثر کند نه علاج
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
آقای غفاری، قبرستان خود شما در موردراز، در کجا قرار داره؟ مگه در کنار روستا و در حاشیه جنگل قرار داره؟ شما به جای پرداختن به موضوع قبرستان ها که اکثراً در املاک آبا و اجدادی ساکنان اصلی یاسوج، هستند، به فکر معضلات فرهنگی باشید که مانع ورود و بازگشت دوباره و چند باره مسافران به یاسوج می شوند. حال که زندگان ساکنان اصلی یاسوج، در امان مهاجرین نیستند، حداقل دست از سر مردگانشون بردارید تا در قبرستان های خودشون به خاک سپرده بشوند.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1