تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۵
کد مطلب : ۲۶۶۰۴۲

خبرنگاری روحیه جهادی می‌خواهد

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛امین درخشان
تردیدی نیست که رسانه مطالبه‌گر و هم زبان مردم در جامعه محبوب و ماندگار است و آگه در جهت عکس این باشد قطعاً آن رسانه جایگاه رسانه‌ای نخواهد داشت.
بار دیگر ۱۷ مرداد فرا رسید تا یاد و خاطره شهدای خبرنگار را گرامی بداریم و همه در تکاپوی روز خبرنگار باشیم تا شاهد ابعاد و زوایای این روز بزرگ در افکار عمومی باشیم.
شهید محمود صارمی در ۱۹ سال گذشته در چنین روزی روز خبرنگار را در تاریخ رسمی جمهوری اسلامی ایران با شهادت خود در مزار شریف افغانستان درست در حین انجام مأموریت رسانه‌ای رقم زد، هر چند بعد از شهید صارمی خبرنگاران شهیدی این عرصه را به خط سرخ شهادت متبرک کردند.
خبرنگارانی که در همه این عرصه‌ها نشان دادند نه تنها پشت سر رزمندگان بلکه در کنار آن‌ها و حتی در خط مقدم باورمندانه و به عشق رسالت خطیر خود همواره هستند و خواهند بود.
شهادت شهید خزاعی خبرنگار رسانه ملی در حلب سوریه که یک گام جلوتر از رزمندگان با عزمی راسخ به وظیفه و رسالت خبری خود در مقابل جبهه بهترین دلیل این مدعاست.
آنچه مسلم است و برگرفته از همین روحیه جهادی خبرنگاران است این که خبرنگار اگر خبرنگار باشد باید همیشه خط شکن باشد گاهی در عرصه نبرد و مبارزه میدانی، گاهی در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست، گاهی هم در جایگاه مطالبه‌گری به عنوان زبان گویای مردم و جامعه خود.
در این بین به نظر می‌آید فردی که بخواهد حرفه خبرنگاران را انتخاب کند باید حتماً ویژگی‌های حرفه ای خبرنگاری را بشناسد شاید حرفه‌ای گری در خیلی از القاب و عناوین در جامعه بیشتر صبغه شعاری به خود گرفته است اما بدون تردید جوهره یک خبرنگار باید در چارچوب حرفه باشد.
نباید فراموش شود که در خبرنگاری قدم زدن و قلم زدن بدون فکر، اندیشه وآگاهی، خسارات جبران ناپذیری به دوش افکار عمومی تحمیل می‌کند.
امروز بیش از هر زمان دیگر با توجه به شرایط خاص جامعه اطلاعاتی و ارتباطاتی اصل اخلاقی و اجتماعی بودن خبرنگاران یک ضرورت انکارناپذیر است که در این بین آزادی مجادله اخبار و اطلاعات در چارچوب قانون و اخلاق یک حق اساسی هم برای مخاطبان خبر و هم برای تولیدکنندگان است یعنی اگر اخلاق رسانه‌ای مطالبه جدی است این موضوع باید دو طرفه باشد.
باید همواره بیان مشکلات و دردهای جامعه در جوهر قلم خبرنگاران رنگ داشته باشد و در طرف دیگر مسولین نباید توقع داشته باشند این دردها و رنج‌ها به زنگ تبدیل شوند که این همان وظیفه دو طرفه‌ای که است که اشاره کردند.
لذا با چنین نگرشی است که مسولیت اجتماعی شدن خبرنگاران شکل می‌گرد و اگر خبرنگار و رسانه روابط عمومی باشد هرگز نمی‌تواند در قامت خبرنگار مطالبه‌گر و رکن چهارم دموکراسی تلقی شود به طوری که کارکرد خود را در جامعه از دست خواهد داد.
تردیدی نیست که رسانه مطالبه‌گر و هم زبان مردم در جامعه محبوب و ماندگار است و آگه در جهت عکس این باشد قطعاً آن رسانه جایگاه رسانه‌ای نخواهد داشت.
از همین جهت باید خبرنگاران همواره یک ژورنالیست مردم پسند باشند واز طرفی نگاه معقولانه و عادلانه به خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشد و از آنجایی که فرصت پرداختن وباز کردن این جایگاه خطیر و روز بزرگ خبرنگار در همه این مطلب نمی‌گنجد تلاش خواهم کرد توفیقی باشد در یاداشت‌های آینده اشاره‌های بیشتری داشته باشیم.
در پایان با افتخار به اینکه همواره خود را یک خبرنگار و عضو کوچکی از این قشر می‌دانم، رسانه به عنوان نیرویی برای آزادی بیان در ارتقای تفاهم بین انسان‌ها ضروری است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1