تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۲۶۵۲۹۰

وارثان مشروطه! از عکس‌های سلفی تا منافع ملی

۱۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛الهام صالحی
وارثان مشروطه!! ۱۴ مرداد برابر با پیروزی مشروطه خواهان است که محمد علی شاه را وادار به امضای فرمان مشروطه کردند و مردم به خواست خود یعنی حکومت مردم و قانون نزدیک شدند. مردم خواستند برای احقاق حقوقشان بساط دیکتاتوری و اقلیت محوری بدون شایستگی را برچینند و شایستگان را بر صدر برای نمایندگی اموراتشان بنشانند تا کوتاه فکران را به زیر بکشانند که بتوانند به اهداف والای خویش یعنی آزادی و حق انتخاب توسط خود برسند. در این راه بسیار خون‌ها ریخته شد. و بسیار آزادگان به دار آویخته شدند. درست است که مشروطه به همۀ آنچه می‌خواست، نرسید؛ اما شکست هم نخورد. قانونی شدن حکومت، کاستن از قدرت و اختیارات پادشاه (به‌ویژه تا مجلس هفتم مشروطه)، زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی «افکار عمومی» که پیش‌تر هیچ محلی از اعراب نداشت، ارتقای رعیت به مقام شهروندی و ظهور مفهوم منافع ملی، حضور زنان در مبارزه آزادی خواهی و تشکیل چندین انجمنن زنان شماری از دستاوردهای مشروطیت است. در واقع انقلاب مشروطه انقلاب دموکراتیکی بود که اگر معاندان قانون و حقوق ملت حریم آن را با ورود زمین داران بی‌کفایت و وابستکان شاه و استعمار نمی‌شکستند امروزه ما شاهد اعدام آزادی خواهان چون جهانگیر خان صور اسرافیل /ملک المتکلمین و شیخ جمال واعظ و.. حصر خانگی آزاده‌ای چون دکتر محمد مصدق نبودیم که این روز‌ها مصادف با تبعید ایشان به احمد اباد است. حکومت قانونی سخت است و نمایندگی ملت به نام قانون سخت‌تر. و اما در سالگرد این انقلاب دموکراتیک که به دشواری به بار نشست و به اسانی از دست رفت شاهد رفتاری ناشایست از نمایندگان مجلس ایران یعنی وارثان مصدق‌ها بودیم. شتاب برای فتح شهرت با تصویرهای سلفی! فضاحت امروز نشاندهنده این است که نمایندگان مجلس حتی به اندازه دانشجوی کار‌شناسی علوم سیاسی از آداب تشریفات در صحن عمومی مجلس آگاهی ندارند. اینک چند پرسش:
۱- آیا موگرینی چون زن است و موفق شما را به چنین کنشی واداشته است اگر اینگونه است چرا راه موفقیت زنان را در عرصه سیاسی می‌بندید؟
۲- آیا برایتان عجیب است که یک زن رییس سیاست خارجی اروپا است و جذابیت رییس بودن یک زن در یکی از مناطق مهم جهان شما را وادار به این کنش کرد اگر این گونه است چرا حتی در منزل شخصیتان شما خود را رییس خانه می‌دانید؟
۳- آیا موافقتنامه‌ها و معاهدات با غرب سهل و آسان بوده است که شما دغدغه‌ای جز سلفی گرفتن با خانم موگرینی نداشته‌اید؟
۴- آیا از من به عنوان یک زن که تقریبا نیمی از شبانه روز خود را نگران بحران‌های کشورم هستم کمتر دغدغه حل این بحران‌ها را دارید؟ اگر پاسخ منفی است؛ چگونه دغدغه سلفی گرفتن با موگرینی شما را به سختی افکند؟ به نظرم اندیشیدن به فقط بحران‌های عمیق مالی که مثال‌های زیادی را در خود جای داده است مانند: پدری فرزندش را به دلیل فقر به زیر خوردو انداخت یا مردی برای بیمه عمر خانواده‌اش را کشت وفکت‌های بسیاری از این نوع، دغدغه سلفی گرفتن و حتی شیک پوشی را از هر نماینده دلسوز و آگاهی می‌گیرد به ویژه آنکه طرف حسابش غول‌های بزرگی چون اتحادیه اروپا نیز باشند. گویا جنسیت موگرینی، هویت اتحادیه اروپا و نماینده بودن موگرینی را نیز از یاد نمایندگان ایران برده است.
نمی‌دانم موگرینی چه ذهنیتی نسبت به نمایندگان ایرانی خواهد داشت آیا انان را زین پس همچون قاجار و پهلوی فاقد دوراندیشی می‌داند؟ و در مذاکرات بعدی این دیدگاه تا چه حد بر اتحادیه اثر گذار خواهد بود، هر چه هست مردم ایران را از داشتن نمایندگانی زیرک و آگاه ناامید می‌کند.
به عنوان یک شهروند می‌گویم اگر به فکر حفظ شخصیت قانونی و حقوقی خود نیستند به هویت مردمی بیندیشید که شما را نماینده خود می‌دانند. شما یک فرد نیستید یک جمعید و متأسفانه نادیده گرفتن «ما» و جایگزینی «من» ریشه بسیاری از مشقت‌های اقتصادی. سیاسی. اجتماعی است. «ما» فقط آنچه که شما می‌خواهید و اتحاد مردم برای بالا بردن میزان آراء شما نیست بلکه «ما» حذف منیت‌های نمایندگان ملت و حاکمان مردم است. نادیده گرفتن منافع ملی به هر شکلی خود نقض قانون است چرا که مشروطه برای منافع ملی و اعتبار افکار عمومی شکل گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

یک فکر
Iran, Islamic Republic of
خواهر عزیز نماینده چه هر کسی به فکر جیب خودش و خانوادش هست
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت نویسنده محترم.این ضعف فکری نمایندگانی را میرساند که مرتکب چنین کاری شدند.هر کدوم از آنها در سحن علنی مجلس تنها یک نفر نیستند بلکه چندین هزارند؛ چرا که افکار آن چندهزارها روی هم جمع شدند تا ایشان بتوانند بر یکی از آن صندلیها تیکه دهند.پس در وحله اول توحین به شعور آدمای است که آنها را بعنوان نماینده خود در آن جایگاه جا دادند.دوم:کاری به جنسیت مقام اروپایی نداریم ولی اصالت یک ایرانی چه از یک اروپایی کم دارد که تصور تصویر آن در کنارش آنقدر باعث خوشحالیش میشود و خنده بر لبانش جاری میسازد؟سوم:آیا سن آنها مانعی نشد تا سیرتشان مانع از هوس صورتشان گردد؟چهارم:حالا که بعنوان شخص مشتاق به این کار بودید شخصیتتان را در برابر دوربینها استتار میکردید تا مردم را نا امید نمی کردید.در حر حال شخص تا شخصیت فاصله زیادی دارد که چون این فاصله حفظ نشد باعث تصادف افکار گردید.
Iran, Islamic Republic of
متن فوق العاد زیبایی هست.تشکر از خانم صالحی
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
متن فوق العاده زیبایی هست.تشکر از خانم صالحی
طاهری فر
Iran, Islamic Republic of
توجه شما و همچنین تحلیل جالبتون قابل تقدیر است.اما خواهر من .. ما این .. هستند متاسفانه که ایران با این مقدار از منابع و مخازن و سرمایه در چنین وضعیت اسفناکی هستیم...!!!
یوسفی
Iran, Islamic Republic of
ممنون خانم صالحی عزیز
Iran, Islamic Republic of
میگن یکی از مجلسیا دیروز رفته خونه پرسیده غذا چی داریم
خانومش بهش گفته کوفت داریم اگه چیزی دیگه می خوای برو موگرینی جونت واست درست کنه???
Iran, Islamic Republic of
میگن یکی از مجلسیا دیروز رفته خونه پرسیده غذا چی داریم
خانومش بهش گفته کوفت داریم اگه چیزی دیگه می خوای برو موگرینی جونت واست درست کنه???...
Iran, Islamic Republic of
میگن یکی از مجلسیا دیروز رفته خونه پرسیده غذا چی داریم
خانومش بهش گفته کوفت داریم اگه چیزی دیگه می خوای برو موگرینی جونت واست درست کنه???.......
سلام احسنت خیلی جالب بود حرف دل مردم بود
مردی ازدیار لیشتر گچساران
Iran, Islamic Republic of
احسنتم ................
امید
Iran, Islamic Republic of
احسن بر سرکارخانم صالحی بزرگ
سیاوش جهانیان مخابرات
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی موفق باشید خانم در قد و قواره سیاست عالیست و
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر شما ...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
درود بر صالحی/درسته ما کاملا مخالف همیم اما صداقت و شجاعتت ستودنیه بانو
ححح
Iran, Islamic Republic of
من فکر کنم موگرینی بدون یک گرم مواد ارایشی میتونه رو خیلی ها رو کم کنه . متاسفانه خیلی از منتقدین اینو از یاد بردن
کارشناس سیاسی
Iran, Islamic Republic of
خانم صالحی با عرض سلام از متن زیبای شما لذت بردم
ولی یک سوال ریشه این مشکل چیست؟ آیا غیر از این هست که مردم در انتخاب گزینه اصلح ، کاردان و شایسته محدودیت داشتند نه ایراد از نمایندگان بود و نه از لیست امید بلکه باید علتش را در این جمله چرچیل پیدا کرد: « زمانی که اسب های توانا راهی برای ورود به میدان مسابقه نداشته باشند هر الاغی میتواند به خط پایان برسد»
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر افکار و روشن بینی خانم صالحی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1