تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۲۶۵۱۵۵

تقدیم به سلفی‌بازهای خانه ملت؛ از «تاجگردون»، «زارعی» تا لبخند «ظریف»

۳
۰
کبنا ؛

سهیلا صدیقی*
مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و با حضور مقامات کشورهای مختلف برگزار شد؛ مراسمی کاملا جدی که رییس‌جمهور باید در آن سوگند یاد کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد.
حالا تنها چند ساعت پس از برگزاری این مراسم به جای اینکه شاهد عکس‌ها و اخبار رسمی از این رویداد مهم باشیم،‌ شاهد انتشار عکس‌هایی از تعدادی از نمایندگان در خانه ملت هستیم که در حال تقلا کردن برای ثبت یک عکس با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستند. اینکه چنین رفتاری در شأن نمایندگان ملت هست یا خیر بماند برای وقتی دیگر اما پرسش اصلی این است که آیا چنین رفتاری در شأن مراسم سوگند رییس‌جمهور کشور است؟ آن‌ هم مراسمی که نمایندگان و مقامات سایر کشورها در مراسم حضور دارند؟ دنیا با دیدن این تصاویر چه قضاوتی از ما خواهد کرد؟
مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی با حضور ۸ رئیس جمهور، ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۷ نایب رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امورخارجه و ۳۵ فرستاده ویژه، ۱۲ معاون وزیر امور خارجه، ۶ رئیس گروه دوستی - پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان‌ها و همچنین دبیر کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد همراه بود اما این موضوع اصلا برای برخی نمایندگان اهمیتی نداشت؛ آنچه اهمیت داشت سلفی با خانم موگرینی بود.

 یکی از عجیب‌ترین عکس‌ها مربوط به فرج‌الله رجبی نماینده مردم شیراز بود که به سختی روی میز نشسته و تلاش دارد خودش را با اتکا به مانیتور روی میز کنترل کند و خود را با موگرینی در قاب دوربین جای دهد. البته رجبی این شجاعت را داشت که رفتار اشتباه خود را بپذیرد و بلافاصله از مردم عذرخواهی کند. او نوشت: «توضیح و اعتذار: ابوعلی سینا می‌گوید: اگر برای یک کار غلط هزار دلیل بیاوری می‌شود هزار و یک غلط. پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیر رسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند ولی به هرحال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه که خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض شان نمایندگی مردم می‌باشد عمیقا ابراز تاسف و عذرخواهی نمایم. امیدوارم مردم عزیز و بخصوص همشهریان گرانقدرم اعتذار اینجانب از این غفلت را بپذیرند و عفو نمایند.»

 

اما پرسش اصلی این است که در دنیای مینیمال امروزی که توجه همه مردم به مسائل کلی و  سطحی شده، چند درصد از افرادی که این عکس را می‌بینند، معذرت‌خواهی رجبی را هم می‌خوانند؟ عذرخواهی رجبی به چند زبان ترجمه خواهد شد تا هرکس در دنیا عکس او را دید، عذرخواهی‌اش را هم بخواند؟
حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور در واکنش به این رفتار، توییت کرد: مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است. ای کاش با تک‌تک نمایندگان محترم حاضر در آن تصویر سلفی، مصاحبه عمیق گرفته شود.

سلفی گرفتن در مجلس به همین دیروز ختم نمی‌شود بلکه برخی نماینگان ید طولایی در این زمینه دارند. دو ماه پیش نیز درست زمانی که مجلس درگیر حمله تروریستی و تیراندازی شد و تعدادی از هموطنان ما در این حادثه به شهادت رسیدند، ما باز هم شاهد سلفی‌های عجیب بودیم. سلفی‌های خندان؛ آن هم وقتی که مردم شوکه بودند.
تاجگردون، زارعی و جعفرزاده ایمن‌آبادی همان‌هایی بودند  به انتشار عکس سلفی خود در فضای مجازی پرداختند با این توضیح که اوضاع صحن آرام است اما آیا واقعا آرام بودن صحن را با هیچ عکس دیگری نمی‌شد نشان داد؟
در نهایت پرسش را از افرادی طرح می‌کنیم که همیشه از دیپلماسی دکتر محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران) انتقاد می‌کردند که چرا همیشه لبخند می‌زند و چرا با «دیپلماسی‌خنده» به تقابل با دنیای جدی می‌پردازد؟ آیا شما قصد ندارید که از رفتار این نمایندگان انتقاد کنید؟

*

نام شما

آدرس ايميل شما

دندانپزشک
Iran, Islamic Republic of
خیلی مطلب بی معنی بود ها
اسپری
Iran, Islamic Republic of
خ... بردین
Iran, Islamic Republic of
حالامنظورت چیه
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1