تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۲۶۴۸۵۸

روستانشینانی که آب را آلوده می‌نوشند (+عکس)

۵
۰
کبنا ؛"سیلاب و کلوار" بویراحمد به جرم محرومیت و نداری دیگر نامش برای همه ایرانیان آشناست همان روستانشینانی که آب را آلوده می‌نوشند تا مهر تاییدی بر مشقت و رنج خود در سایه بی‌خیالی مدیران باشد.


 در نقطه صفر مرزی استان کهگیلویه و بویراحمد با چهارمحال و بختیاری منطقه‌ای بنام سیلاب و کلوار با ۲۲ روستا و جمعیتی افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ نفر واقع شده و انگار عرق محرومیت در این نقطه از ایران زمین بنای خشک شدن ندارد.
روستانشینانی که بین دو کوه واقع شده‌اند و در کنار رودخانه‌ای جاری تشنه مانده‌اند تا مصداق "آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم" باشند و با این وجود مسئولان و متولیان امر بی‌خیال از وضعیت زندگی مردمانی که صدای مظلومیتشان به جایی نمی‌رسد، هر روز به دنبال ارائه آمارهای دهن پرکن و غیر واقعی باشند.
"سیلاب و کلوارها" در خانه‌های خشت و گلی در مناطق کوهستانی که هر لحظه امکان ریزش سنگ وجود دارد زندگی می‌کنند جایی که در بسیاری از مناظق آن هنوز خبر از راه ارتباط، ریال برق، آب لوله‌کشی و غیره نیست.
سیلاب کلوار منطقه‌ای که نافش را با محرومیت و نداری بریده‌اند و سالهاست که از آب لوله کشی سالم بی‌بهره‌اند و به اجبار برای برطرف کردن تشنگی به رودخانه‌ها پناه برده‌اند  و سالهاست که در فصل‌های گرم سال باید از همان آبی بنوشند که دام‌هایشان استفاده می‌کنند.
سیلاب و کلوار
مردمان سختکوش و کم توقع  سیلاب کلوار به دور از زرق و برق‌های زندگی‌های شهری و بی خبر از آمارهای دهن پر کن مسئولان در آبرسانی به روستاها از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تنها و تنها آب شرب، جاده دسترسی و برق می‌خواهند.
و جالب اینجاست که اهالی سیلاب کلوار به رغم اینکه چند سالی است لوله‌های آبشان رنگ آب را به خود ندیده  هر ماه شاهد صدور قبض‌های آبی هستند که برای آب نیامده صادر شده‌اند.
یکی از اهالی روستای سیلاب به خبرنگار تسنیم گفت: مشکل آب داریم یک ماه آب نداریم شبکه لوله‌کشی آب شرب روستا مشکل دارد ولی آب و فاضلاب روستایی تاکنون سراغی از روستائیان نگرفته است.
این جوان روستایی افزود: مردم روستا هزینه کنتور و نصب آن را پرداخت کرده‌اند ولی هنوز خبری از نصب نیست و البته ماهیانه شاهد صدور فیش بدون کنتور هستیم.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت بهداشت عمومی روستاهای منطقه سیلاب و کلوار مطلوب نیست افزود: مردم این روستاها از آب رودخانه که محلی برای فاضلاب روستای بالادست بوده استفاده می‌کنند در حالی در آلوده بودنش شک ندارند ولی مجبور هستند.
این جوان روستایی تاکید کرد: مردم روستاهای سیلاب و کلوار در بدترین شرایط معیشتی شب و روز را به هم می‌رسانند و تنها به اندازه خوردن و نمردن کشاورزی دارند.
دعوت از فرزندان مدیران برای یک شب خوابیدن در "سیلاب و کلوار"
یکی از دختران منطقه محروم سیلاب و کلوار که از ترک تحصیلش به دلیل نبود مدرسه در نزدیکی روستا نگران بوده به تسنیم می‌گوید: مدیران استانی و کشوری تنها یک شب فرزندانشان را به روستاهای ما بیاورند و برای خوابیدن شب میهمان ساختمان‌های کاه و گلی باشند.
فرزانه افزود: امکان ندارد مسئولان و فرزندانشان بتوانند تنها برای یک شب در خانه‌های که فرزندان سیلاب و کلوار در آن می‌خوابند حتی برای ساعتی استراحت کنند.
وی با بیان اینکه آب و برق نداریم تصریح کرد: ۵ برادر دو خواهر در یک اتاق کوچک زندگی می‌کنیم و همین یک اتاق به دلیل نبود آشپزخانه به عنوان آشپزخانه نیز استفاده می‌شود.
مردم محروم «سیلاب و کلوار» بویراحمد فکر می‌کنند نسل اندر نسل محروم و مستضعف بوده و باید همچنان با این نداری و فقر دست و پنجه نرم کنند و البته به دلیل بی توجهی مسئولان این مشکلات پایانی ندارد.

گزارش و عکس: سجاد نوبهار
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
اقای زارعی نماینده حنابعالی تمام رسانه ها رو پر کردی ک زیلایی و سیلاب کلوار همچی تمامه فقط اینترنت پرسرعت میخواد

واقعا ..نده بویراحمد؟؟؟
تامر
Iran, Islamic Republic of
اگر شما تونستی یک خانوار رو متقاعد کنی که جابجا بشه مشکل ابش با من، برادر عزیز تو چنین شرایط محیطی ببین چه خدماتی بهشون رسیده ،کم لطفی نکن
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
طرح پرورش ماهی !!!!!!
وبگرد
Iran, Islamic Republic of
آقایون واسه افتتاح خوب بوق و کرنا راه میندازن پس حالا بیان و جواب بدن...یعنی أفراد این منطقه انسان نیستند؟مسلمون نیستند؟آقایون همین دیروز داشتن از پروژه ی آبرسانی زیلایی حرف میزدن و مانور میدادن حالاهم شهامت داشته باشن بگن کی مشکلات این بندگان خدارو حل میکنن
کلایه
Iran, Islamic Republic of
آبفای روستایی تا زمانی که سیاسی کار باشه و فقط تابع امر نماینده بویراحمد باشه وقت برا خدمت رسانی نداره.
آبدار بدبخت میشه تا نیروهای طرفدار نماینده کمبودی نداشته باشن
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1