تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۲۶۴۸۵۶

روستای «حکیم قشقایی» در گچساران نیازمند نگاه ویژه مسئولان

۱۶
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛بهمن آزادی

سلام خدمت خوانندگان عزیز هم استانی مخصوصأ هم شهری‌های خوبم در شهرستان‌های گچساران وباشت و درود بر ایل بزرگ باوی وقشقائی و بویراحمد ساکن در این دو شهرستان.
در این نوشتار کوچک و پر اشتباه قصد دارم روستائی را خدمت شما عزیزان معرفی نمایم که حدود ۱۵سال پیش وجود خارجی نداشت؛ اما به همت مسؤلین محترم استانی وشهرستانی امروزه تبدیل به یکی از توسعه یافته‌ترین روستاهای استان شده است.
البته اینکه می‌گویم توسعه یافته بدان معنا نیست که مشکلاتی ندارد بلکه مشکلات عدیده‌ای دارد که با پیگیری‌های مسؤلین محلی و استانی قابل حل است. بگذریم اما اگر گچساران را به سمت یاسوج پیش بگیرید بعد از گذر از امام‌زاده جعفر به منطقه‌ای که در قدیم بنام پوزه‌ی سپاهی کشته در استان معروف بود می‌رسید، که در حال حاضر جاده روستای ماهورباشت از آن منشعب می‌شود.
حدود ۵۰۰ متر به سمت ماهور باشت که حرکت کنید سمت چپ جاده آسفالته باریک و بی‌کیفیتی است که پس از طی حدود پنج کیلومتر به روستائی امروزی که تابلو آن نشان از اصالت قومی بزرگ دارد خود نمائی می‌کند می‌رسید.
بله روستای اسکان عشایر «حکیم جهانگیرخان قشقائی» که گاهی بنام قدیم این منطقه بنام «پاکوه» معروف است. این روستا بر اساس مطالعات انجام گرفته از سوی اداره کل امور عشایر استان وپس از شناسائی قابلیت‌های منطقه، زیر ساخت لازم از قبیل برق، جاده، آب شرب وکشاورزی و.... برای بیش از یکصد خانوار عشایر کوچنده ایل قشقائی طایفه دره شوری طراحی و ساخته شده است.
شاید در اوایل ایجاد این روستا کمتر کسی فکر می‌کرد به این سطح از توسعه برسد اما به همت مسؤلین استانی از بدو تأسیس تاکنون و بویژه در چند سال اخیر که نماینده محبوب و خوش فکر مردم گچساران وباشت پیگیر مشکلات منطقه هستند جهشی چشمگیر داشته بطوریکه به یکی از موفق‌ترین کانونهای اسکان عشایر در کشور تبدیل شده است.
مردمان پاک وبی آلایش عشایر با جوانانی نجیب وبی نظیر و فرهنگی ناب و صد در صد شیعه که تقدیم پنج شهید بزرگوار به نظام مقدس جمهوری اسلامی در کنار هم بدون هیچگونه مشکلی به خوبی و خوشی گذران زندکی می‌نمایند.
فصل زمستان و بهار یکی از مناظر بی‌بدیل خداوندی را که‌‌ همان طبیعت سر سبز وخرم پر از درختان کنار، بلوط وبنه وکلخونگ و... است، نظاره گر خواهی بود.
صنایع دستی شیر زنان این گوشه‌ی میهن عزیزمان ایران اسلامی از قبیل جاجیم، گلیم، قالی، قالیچه زبانزده عام و خاص و شهرت جهانی دارد. مرکبات این روستا از با کیفیت‌ترین در استان است. بیش از ۲۰۰۰راس دام سبک به عنوان ذخیره ژنتیکی عظیم در این مکان پرورش می‌یابند.
لازم می‌دانم به استحضارتان برسانم که در دهه هفتاد و حتی اوایل دهه هشتاد این منطقه، منطقه‌ای صرفأعشایری بود که تأمین آب شرب انسان ودام فقط توسط امورعشایر شهرستان و با تانکرهای سیار، آبرسانی می‌شد. اما در حال حاضر بیش از ۱۷۰هکتار باغات مرکبات که قابلیت توسعه تا ۲۵۰هکتار را داراست، می‌باشد.
عمده مشکلات این روستا که می‌طلبد مسؤلین عزیز استان و شهرستان و به خصوص نماینده محترم و پیگیر شهرستان عنایت لازم را مبذول نمایند به شرح ذیل است.
۱-این روستا دارای دو پلاک زمین کشاورزی است که پلاک پاکوه در طراحی پمپاژ آب دشت امام‌زاده جعفر لحاظ شده است اما پلاک دوم که معروف به چم باد بزن است زیر طرح شبکه آب کشاورزی نرفته و حدود ۵۰خانوار از این نعمت محروم مانده‌اند، انتظار می‌رود در بازنگری طراحی این پروژه این پلاک نیز مدنظر قرار گیرد.
۲-جاده این روستا خیلی بی‌کیفیت و برای کسانی که بار اول به این منطقه سفر می‌کنند مخصوصأ در شب خطرناک و مرگ آور است کما اینکه صحنه‌های دلخراشی در گذشته اتفاق افتاده است.
۳-پایه‌های برق داخل روستا بعضأ وسط کوچه هاست که برای اهالی این روستا مشکل ایجاد کرده است.
۴-از حد فاصل روستا تا محل پمپاژ آب که بیش از ۱۷۰هکتار باغات در این منطقه قرار دارد خاکی وبسیار نامناسب می‌باشد..
۵-علی رغم وجود بیش از ۱۳۰خانواردر این روستا متأسفانه فاقد دهیاری می‌باشد که انتظار می‌رود فرماندار محترم و خصوصأ استاندار عزیز در این خصوص چاره اندیشی کنند.
۶-با توجه به اینکه شغل این مردم کشاورزی ودامداری است برای ایجاد امنیت بهتر وبیشتر نیاز به ایجاد پایگاه مقاومت می‌باشد.
۷-مسجد روستا بیش از دو سال است که بصورت نیمه تمام بوده بطوریکه مراسمات مذهبی و بهره بردن در ایام دینی ومذهبی امکان اعزام مبلغ وجود ندارد و دست کسانی را می‌بوسد که دل و توان در گرو این این کار پسندیده و لازم را دارد.
در پایان لازم می‌دانم از زحمات کلیه مدیران کل امور عشایر از سال ۱۳۷۳تا کنون تقدیر وتشکر لازم داشته باشم و درود می‌فرستم به روح بزرگ مرحوم مهندس سید عیسی موسویان مدیرکل وقت امور عشایر استان که در واقع مؤسس این کانون توسعه بودند و همچنین تقدیر و تشکر ویژه دارم از جناب دکترغلامرضاتاجگردون رئیس وقت سازمان برنامه وبودجه استان که حمایتهای ویژه‌ای برای ایجاد این روستا داشتند.
با تقدیم احترام
بهمن آزادی
از اهالی روستای اسکان عشایر حکیم جهانگیرخان قشقایی
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم مسولین محترم ونماینده محترم این‌روستای قشقایی نشین را مانند روستاهای دیگر به یک دیده بنگرند مجال بی رحمانه اندک است و واقعه سخت نامنتظر تا حادثه ای مرگبار دیگری رخ نداده از مرگ انسانها وانسانیت جلوگیری کنید.باسپاس ازهمه مسولین دلسوز و روشن بین
دره شووری
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب مهندس بهمن آزادی
ایل سترگ قشقائی
Iran, Islamic Republic of
درود بر این مرد بزرگ که در همه حال دغدغه زادگاه خود را دارد .
آرخلو
Iran, Islamic Republic of
کاشکی دکتر کریمی یه مقدار مثل جنابعالی دلسوزی برای ایل قشقایی میکرد، انصافا جناب آقای آزادی انسان بی نظیریه، موفق باشی
اسماعیل....
Iran, Islamic Republic of
تشکر از دلسوزی مهندس آزادی
گچساران باوی
Iran, Islamic Republic of
مهندس آزادی بسیار دلسوز و بسیار متعصب نسبت به قشقایی میباشد و هیچ چیز برای خودش نمیخواهد جز پیشرفت بچه های قشقایی. ولی دکتر کریمی همه چیز را در .......خودش میبیند و همه قشقایی ها را دور میزند. نمونه اش بکارگماشتن ..... میباشد. این همه جوان قشقایی بیکار با مدرک تحصیلی بالا چرا باید ....دکتر کریمی بره سر کار؟
گچ
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی ۳۰ سال حکومت در امور عشایر دست خودت بود حالا از دیگران استمداد و یاری میطلبی،پس زمان ریاست چکار میکردی و مشغول چه اموراتی بودی که این منطقه اینقدر مشکلات دارد
Iran, Islamic Republic of
باید بیشتر از این روستاها ایجاد بشه چون روستاها مولد هستن و سربار نیستند
Iran, Islamic Republic of
دوره ریاست خودچه میکردی حالاپاکوه شده زادگاه حکیم قشقایی مگه قبلانبوده
Iran, Islamic Republic of
تشکرازمهندس آزادی امیدوارم همیشه تندرست وپایدارباشید.ایوب علیپور
Iran, Islamic Republic of
تشکرازمهندس آزادی امیدوارم همیشه تندرست وپایدارباشید.وبه فکرجوانان عشایر.کوچک شماایوب علیپور
کارمند امور عشایر
Iran, Islamic Republic of
در جواب کامنت۷ باید عرض کنم , دوست عزیز مهندس آزادی از صفر تا صد این منطقه را با همکاری بقیه مسؤلین خودش آباد کرده . کاستی های منطقه را گوشزد کرده تا بقیه ادارات نیز وارد عمل بشوند . ما میدونیم که ایشان زحمت زیاد کشیدند .
قرباني
Spain
با سلام تاکنون هیچ ترک رییس نداشتیم که به فکر فرزندان ترک باشد چون همیشه ترس بران دارد تا سمت اش را بگیرند به دیگری واگذار نمایم
ند بعد از سال ۱۳۸۰ ۲۷ سال است ۵ کیلو متر جاده خاکی دارد نتوانستهاند اسفالت کنند کدام همکاری کدام کمک
اسفند يار ازادي
Spain
با سلام و قدر داني از مسولين و اقاي ازادي كه واقعا در ايام تعطيلات هم به اين روستا مياييد همكاري لازم را دارد خواهشمنديم جهت از بين نرفتن باغ هاي كنار جاده كه گرد و خاك تردد خودروهاي سنگين شركت واقعا دچار مشكل كرده سريع دستور اسفالت داده شود ممنونم
پویان پناهپوری
Iran, Islamic Republic of
احسن به آقای ازادی که خود رسته و متولد روستای حکیم جهانگیر خان قشقایی پاکوه میباشد که به عنوان یکی از افراد نخبه و با سواد روستاست انتظار میرود با توجه به آشنایی به روند اداری و توانایی که دارند در شناساندن مشکلات و حل انان همکاری کنند
حاج اسفند یار ازادی
Iran, Islamic Republic of
باسلام احتراما با توجه به شرایط گرانی لوازمات ساختمانی و بنا و کارگر واقعا با ۳۰ تومان یک اتاق هم قابل ساخت و ساز نمی باشد اگر کارگر از خود فرد ساخته باشد که براز همه مردم مسخص است واز طرفی از مدیریت محترم بنیاد تقا ضا مندیم جهت اسایش مردم هم شده دستور دهطد نا ظران گرامی نسبت به تهیه اجر و بلوک مردم را تحت فشار قرار ندهند و نظر صاحب خانه قابل احترام قرار دهند چون بیشتر تقا ضامندد با بلو ک ادامه دهند چون سریعتر به اتمام‌ میرس
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1