تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۲۶۴۸۲۴

عکس اصلاح طلبی در قاب اعتدالگرای

۴
۰
کبنا ؛محمدعلی وکیلی
صبح پنج شنبه گذشته، مراسم تنفیذ دکتر حسن روحانی برگزار گردید. مطابق فلسفه سیاسی نظام ما این تنفیذ، امضای اسلامیت است پای جمهوریت.
در این آموزه، اسلامیت و جمهوریت، باید به هم بیامیزند تا «مشروعیت» متولد شود. لذا مطابق این فلسفه در یک نظام سیاسی باید همیشه این دو یکدیگر را به پشتیبانی بخوانند تا آن نظام مشروع باشد. یکی از بزنگاه‌هایی که مهم‌ترین نشانه اسلامیت -یعنی ولایت فقیه- پای مهم‌ترین نشانه جمهوریت - یعنی منتخب جمهور مردم- مهر و نشان می‌گذارد، همین آیین تنفیذ است. پنجشنبه گذشته، جلوه‌ای از آمیختگی این دو مفهوم به نمایش گذاشته شد و یکپارچگی این دو مفهوم بنیادی در جمهوری اسلامی به رخ کشیده شد.
سخنان روحانی در آیین تنفیذ نیز شنیدنی بود.
او هم از «حاکمیت قانون» گفت و برای آن، متن انقلاب و تاریخ اسلام را برای تایید فرا خواند؛ و هم از مردم‌سالاری و حاکمیت و اراده مردم و فواید آن دفاع جانانه‌ای کرد. پلورالیسم سیاسی را یک ارزش قلمداد کرد و از به رسمیت شناختن حقوق مردم سخن به میان آورد. او حقوقی را بر کشید که بسیاری از آن مغفول مانده‌اند و از مطالباتی سخن گفت و اصولی از قانون را فراخواند، که سال‌هاست خاک می‌خورد. حتی داشتن رفاه و عدالت اجتماعی، حق مردم در دسترسی آزاد به اطلاعات، حق مردم در اجرای بی‌تنازل قانون اساسی و حق مردم در حاکمیت بر سرنوشت خویش، همه در کلام روحانی آمده بود.
برابر بودن در برابر قانون، به رسمین شناخته شدنِ اقوام و مذاهب مختلف، امنیت و آزادی، همه در سخنان روحانی در زمره حقوق مردم شمرده شد.
در فلسفه سیاسی که او توصیف کرد شهروند ایرانی بیشتر یک موجود محق است تا مکلف. تعریف او از شهروند در نظام سیاسی یک تعریفِ حق مدارانه بود. در واقع شرح بالا، بخشی از قراعت او از نظام مطلوب جمهوری اسلامی است.
اینکه رئیس جمهور یک کشور، در بامداد احراز مشروعیتش، بر این عناصر انگشت تاکید می‌نهد نشانه‌ای مبارک است.
رعایت این نکات در یک حکومت، می‌تواند متضمن فاصله‌ آن حکومت با استبداد و دیکتاتوری باشد.
سخنان روحانی بخشی از گفتمان اصلاح طلبی است. در واقع عناصری که روحانی در مراسم تنفیذ برکشید، در میان گفتمان‌های رسمی، تنها در گفتمان اصلاح طلبی حاضر است. روحانی با قاب اعتدال عکس اصلاحات را به نمایش گذاشت. روحانی حکایت از یک نئو اصلاح طلبی می‌کند که محتوا و رویکرد آن‌‌ همان اصلاح طلبی است و روش و قالب آن، اعتدال گرایی.
این امری نیست که مطلوب اصلاح طلبان نباشد. یعنی اینکه شخصی بیاید با احتجاجات جدید، حقوق مردم را کانون نگاه خود قرار دهد؛ و حقوق ملت را به رسمیت بشمارد؛ و شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات را جزو حقوق اساسی ملت قلمداد کند؛ و از آزادی‌های مدنی دفاع کند؛ و با دنیا بر اساس منافع ملی تعامل سازنده داشته باشد؛ و حضور اقوام و مذاهب مختلف در عرصه تصمیم گیری را فرصت شمارد نه تهدید؛ و از حاکمیت قانون و برابری همه ملت در برابر آن دفاع کند؛ هرچند با روش و با نام اعتدال گرایی، حتماً مورد تایید و پسند اصلاح طلبان نیز می‌باشد. در ظرف اعتدال گرایی، مظروف اصلاح طلبی ریختن، رویکرد جدیدی است که به تازگی متولد شده است. گویا بناست زین پس همین رویکرد ادامه یابد و آرمان‌های اصلاح طلبی با نام اعتدال گرایی پیگیری شود؛ که این نمی‌تواند از نظر اصلاح طلبان، امر ناپسندی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
جان خودت کم ازاین حرفا بزن تو خودت که رفتی مجلس چکار کردی شما چند تا ازخدمات خودتو نام ببر برای بچه های که از شما حمایت کردند چکار کردی گروه تلگرامی که برات درست کردند چکار کردی همش حرف های سلمبه قلبه که نان اب نمیشه برادر مردم
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای وکیلی سلام مرا پذیرا باشید.عزیز من نوار خالی گوش دادن به از گفتار بی عمل است.بر زبان آوردن چنین کلماتی همچون(عدالت .انصاف.حقوق شهروندی.اعتدال.ووو)اینها همه به رعایت و عمل شیرین است وگر نه تکرار آنها همچون (تیر است از پشت.نمک است بر زخم .طناب است بر گردن بی گناه.سطان است برای شخصی که خود بر آن آگاه است.ترس از تشنگی است برای کسی که میداند برای رسیدن به چشمه مسیر مسافتش قدمش نای جابجایی قامتش را ندارد)تجربه نشان داده که نمیشود دل خوش کنیم.بیماری را میشود به انتظار بهبودش امیدوار بود ولی امان از سرطان که بیمار را هیچ ؛!همراه بیمار را بس بیمارتر نابودتر میکند. "من که امیدم فقط بخداست"
نعیم
Netherlands
درود
Iran, Islamic Republic of
من تعجب می‌کنم میگن وکیلی اصلاح طلبه این اگه پول نداشت و نمی‌رفت تو لیست عمرا چشمش مجلس می‌دید
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
1