تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۲۶۴۶۷۰

همه چیز در باره شیر مادر؛ از نیاز کودک تا سلامتی مادر

۰
کبنا ؛متخصص اطفال دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در بزرگسالی از لحاظ ذهنی و روانی وضعیت بهتری نسبت به شیرخواران شیر خشک دارند.
بهرام محمدی با بیان اینکه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر دهم تا شانزدهم مرداده ماه سالجاری با شعار «حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم شیردهی؛ باهوش و قوی با شیر مادر» نامگذاری شده، افزود: هرساله ازسوی سازمان بهداشت جهانی اول آگوست را هفته جهانی شیر مادر نامگذاری می‌کنند.
وی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر سبب تقویت رابطه عاطفی مادر و کودک می‌شود، اذعان کرد: احتمال ایجاد بیماری‌های زردی، آسم، آلرژی، اگزما و بیماری‌های اسهالی در شیرخوارانی که در بدو تولد از شیر مادر تغذیه می‌کنند، بسیار کمتر از کودکانی است که با شیر خشک تغذیه می‌شوند.
دکتر محمدی ادامه داد: به علت تغییراتی که در متابولیسم کلسترول در شیرخواران شیر مادرخوار ایجاد می‌شود، احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین بالا به مراتب کمتر از دیگر شیرخواران استفاده کننده از شیر خشک است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه در اسلام نیز تغذیه با شیر مادر تا دوسالگی تاکید شده، یادآور شد: کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌نمایند نسبت به کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند ضریب هوشی و آی کیوی بالاتری دارند.
آغوز، اولین واکسن برای شیر خواران
دکتر محمدی با بیان اینکه آغوز اولین واکسن برای شیرخواران بوده و از خواص بالایی برخوردار است، ابراز داشت: آغوز شیر کم حجم، غلیظ و زرد رنگی است که از بدو تولد نوزاد، مادر به کودک می‌دهد.
وی اضافه کرد: آغوز دارای انواع پروتئین و آنتی بادی‌هایی است که به عنوان اولین واکسن برای مقابله با بیماری‌ها در ساعات اولیه، نوزاد از مادر دریافت می‌کند.
متخصص اطفال دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان کرد: این شیر با وجود حجم کم و رنگ زردی که دارد موجب ایجاد زردی در نوزاد نمی‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه این شیر، تامین کننده نیاز نوزاد بوده و طی چند روز با تکرر شیردهی و افزایش تولید و ترشح شیر مادر، از حالت زرد رنگ خارج می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در ابتدای شیردهی، شیر حالتی آبکی داشته و مادران فکر می‌کنند که ارزش غذایی شیر آن‌ها کم است، توصیه می‌شود در یک شیردهی موفق همه شیر موجود در سینه مادر به نوزاد داده شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، افزود: به مرور با تکررشیردهی غلظت پروتئین و چربی‌های شیر افزایش می‌یابد و مستلزم آن است که شیر انتهایی (شیر پسین سینه) به نوزاد داده شود.
شیر مادر برای تامین نیاز‌های کودک، کافی است
دکتر محمدی با اشاره به اینکه تکرر شیردهی و افزایش مدت زمان آن به میل شیرخوار، سبب افزایش تولید شیر می‌شود، خاطرنشان کرد: شیر مادر به تنهایی تغذیه کاملی برای شیرخوار است و تا ۴ الی ۶ ماه اول زندگی به همراه مکمل‌های ویتامین A+D و مولتی ویتامین پاسخگوی نیاز‌های بدن شیرخوار است.
وی یادآور شد: در مناطق گرمسیری برای تامین میزان آب بدن شیرخوار هیچ نیازی به استفاده از مواد جانبی مانند شیرخشک، آب، آب قند و دارو‌های گیاهی نیست و مادر با افزایش دفعات شیردهی می‌تواند نیازهای شیرخوار را برطرف کند.
احتمال آلودگی در شیر مادر بسیار ضعیف است
متخصص اطفال دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شیر مادر از منبعی تولید می‌شود که احتمال آلودگی آن بسیار ضعیف و همیشه در دمای مناسب و در دسترس است.
دکتر محمدی ادامه داد: شیر خشک نیاز به آماده سازی دارد و احتمال آلودگی آن نسبت به شیر مادر بیشتر بوده، در نتیجه درصد ابتلاء به بیماری‌های آلرژیک و بیماری‌های اسهالی را نیز افزایش می‌دهد.
وی افزود: مصرف شیر خشک علاوه بر اینکه احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را در کودک افزایش می‌دهند، از لحاظ منافع اقتصادی نیز هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.
سلامتی مادران با تکرر شیردهی
وی در پایان با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر، علاوه بر سلامت جسمی و روحی کودک موجب سلامتی مادر نیز می‌شود، ابراز داشت: تغذیه نوزاد با شیر مادر سبب کاهش احتمال ابتلاء به سرطان‌های سینه و تخمدان، کم خونی و بیماری‌های مربوط به رحم در مادران می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1