تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۲۶۳۹۱۵

تصاویری زشت از حاشیه‌های شهر یاسوج

۲
۰
کبنا ؛

حاشیه نشینی پدیده نامیمون و ناهمسو با سایر ابعاد جامعه است که در سال‌های اخیر به شدت رشد داشته و علاوه بر از بین بردن سیما و‌ منظر شهری مشکلات اجتماعی، فرهنگی و‌ خدماتی زیادی را در پی دارد.

 شهر یاسوج را به جرات می‌توان یکی از مهاجرپذیرترین و حاشیه‌نشین ترین مراکز استان‌ها در کشور دانست، شهری که دارای  آب و هوای مساعد، طبیعت بکر و دل انگیز و سایر امکانات است و همین امر موجب شده ۳۳ درصد جمعیت شهرستان بویراحمد در حاشیه شهر یاسوج زندگی کنند.

حاشیه نشینی پدیده نامیمون و ناهمسو با سایر ابعاد جامعه است که در سال‌های اخیر به شدت رشد داشته و علاوه بر از بین بردن سیما و‌ منظر شهری مشکلات اجتماعی، فرهنگی و‌ خدماتی زیادی را در پی دارد که وضعیت بهداشتی نامناسب، خدمات رفاهی اندک، مصرف گرایی، بیکاری و در پی آن روی آوردن به مشاغل کاذب از بحران‌های حاشیه نشینی است که تدوین برنامه‌ای برای کنترل جمعیت حاشیه نشین توسط مسوولان کهگیلویه و بویراحمدی ضروری به نظر می‌رسد.

اما اکنون که در شهر یاسوج این پدیده ایجاد شده و مردم زندگی در حاشیه این شهر را برگزیدند نیاز است خدمات مورد نیاز در این مناطق فراهم شود که‌ فراهم نبودن خدمات و‌ وضعیت نامناسب بهداشتی مشکلاتی را برای مردم در این مناطق ایجاد کرده است.




مردم حاشیه شهر یاسوج در مناطق مهریان و بله‌زار از وضعیت بحرانی بهداشتی و همچنین فراهم نبودن برخی امکانات عمرانی و رفاهی گلایه‌مند بودند و‌ خواستار توجه مسؤولان به این نقطه از شهر یاسوج شدند که می‌طلبد مسؤولان علاوه بر کنترل و جلوگیری از رشد این پدیده به مردم ساکن در این منطقه خدمت ارائه کنند.

خاکی بودن اغلب معابر عمومی، عدم جمع‌آوری زباله‌ها توسط دهیاری‌های این مناطق، نبود فضای آموزشی مناسب، نوسانات و اتصالات برق، قطعی مکرر آب و وضعیت نامناسب و غیر بهداشتی جداول عمده مشکلاتی است که در این مناطق خودنمایی می ‌کنند‌.

با اهالی این مناطق هم‌صحبت که می‌شویم درد دل‌ها و خواسته‌هایشان  رفع  موارد ذکر شده است، یکی از ساکنین این مناطق که دختر خانم جوانی است در گفت و گو با خبرنگار فارس ضمن انتقاد از وضعیت موجود گفت: دهیاری ماهی یکبار اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها می‌کند که مردم مجبور می‌شوند زباله‌های خود را آتش بزنند.




وی به بوع نامطبوع جداول هم اشاره کرد و افزود: بوی نامطبوع جداول سبب جمع شدن یکسری از حشرات شده که گرمی هوا و وجود این حشرات بیماری‌هایی را ایجاد کرده است.

این شهروند شهر یاسوج در خصوص خاکی بودن کوچه‌ها و معابر افزود: برای فروکش کردن خاک در کوچه‌ها و معابر مردم هر روز این قسمت‌ها را با آب لوله‌کشی آب پاشی می‌کنند که با توجه به بحران آب این کار هدر روی زیادی را در پی دارد.

اما فرد دیگری از اهالی این مناطق در ادامه خواستار توجه مسوولان به وضعیت حاشیه شهر شد و عنوان کرد: هفته‌های طولانی زباله‌های ما توسط دهیاری جمع‌آوری نمی‌شود و در خیلی از موارد زباله‌ها کرم می‌زنند که مجبور می شویم آنها را بسوزانیم.




این شهروند شهر یاسوج با اشاره به وضعیت معابر و کوچه‌ها ادامه داد: برای آسفالت این قسمت ها چندین بار به فرمانداری بویراحمد مراجعه کردیم و آنها در جواب گفتند قرار است پیمانکار عوض شود و ما را با این حرف رها کردند.

دیگر مخاطب ما که فردی ۵۰ ساله است با تایید مشکلات و معضلات حاشیه شهر یاسوج  و مناطق بله‌زار و مهریان گفت: تقریبا اوایل اردیبهشت بود که با مراجعه به دهیاری از این وضعیت گلایه کردیم و آنجا در جواب به ما گفتند اگر در انتخابات شرکت کنیم و به فلان افراد رای دهیم کوچه‌ها و معابر ما آسفالت و مشکلاتمان رفع خواهد شد.

وی عنوان کرد: در انتخابات شرکت کردیم اما  با گذشت حدود ۳ ماه از انتخابات تاکنون برای ما کاری انجام نشده و وضعیت به مانند قبل تغییری نکرده است.




این فرد از اهالی شهر یاسوج ادامه داد: مردم این مناطق قربانی باندبازی هستند چرا که بعد از پایان انتخابات دیگر کسی به ما مراجعه نکرد و‌ هیچ مسوولی هم به فکر این مناطق نیست.

وی عنوان کرد: به ما می‌گویند بودجه نیست و اعتباری اختصاص داده نشده در حالی که فرمانداری می‌گوید ماهانه مبلغ ۲۰ میلیون به حساب دهیاری‌ها واریز می‌شود اما نمی‌دانیم این اعتبار و پول در کجا هزینه می‌شود.

یکی دیگر از اهالی حاشیه شهر گفت: برای آسفالت، لوله‌کشی آب، جمع‌آوری زباله از ما پول گرفتند اما کوچه‌ها و معابر را به حالت زیرسازی رها کردند و رفتند و مردم ماندند با ‌گرد و خاک‌ها و وضعیت نامناسب موجود.




وی با بیان اینکه با شروع فصل بارندگی وضعیت از این بدتر می‌شود، گفت: مردم این منطقه هم جزعی از استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد هستند و انتظار داریم مسؤولان برای بهبود این وضعیت و رفع مشکلات ما اقدامی کنند.

اما یکی از نیروهای خدماتی دهیاری روستای بله‌زار به خبرنگار فارس گفت: شهرداری یاسوج برای هر بار تخلیه کردن زباله‌ها مبلغ ۶۰ هزار تومان از ما مطالبه می‌کند که دهیاری پولی در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری یاسوج مانع جمع آوری زباله‌های مردم در حاشیه شهر شده افزود: دهیاری بله‌زار از ما خواسته تا زمان اعلام بودجه ۹۶ از جمع آوری زباله‌ها خودداری کنیم. (منبع: فارس)



نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مرکز استان؟؟؟
علی پور دولت اباد
Iran, Islamic Republic of
. چنه زشت پیره زنه خیلی هم خوبه ؟از شهر دار نمونه سوال کنید به غیر از فکله شهدا تا ترمینال کل منطقه یاسوج از جمله بنسنجان دولت اباد شرف ابا شهر ک جهاد دولت اباد شهر امام حسین شهرک امام علی دولت اباد و....
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1