تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۲۶۳۸۷۳

خطرات زیستی محیطی؛ حرف تا عمل مسئولان لنده (+تصاویر)

۰
کبنا ؛امروزه یکی از تمهیدات اساسی مسئولان حوزه خدمات شهری بحث جمع آوری و ساماندهی زباله‌های شهری است که متاسفانه در بیشتر شهر‌ها به دلیل عدم احداث کارخانه بازیافت زباله شاهد تخریب محیط زیست می‌باشیم که اعتراضات گسترده مسئولان محیط زیست را نیز در پی داشته است.
به گزارش کبنا، افزایش مصرف گرایی و تولید قابل توجه زباله در سطح شهر‌ها به چالشی اساسی برای مسئولان حوزه خدمات شهری تبدیل شده است که بحث جمع آوری، تفکیک، حمل و دفن زباله به عنوان یک فرآینده اساسی برای تولید برق استفاده می‌شود که متاسفانه به دلیل عدم احداث کارخانجات بازیافت زباله در شهر‌ها و شهرستان‌های کوچک به چالش اساسی و تهدیدی جدی برای محیط زیست تبدیل شده است.

جمع آوری زباله‌ها به شیوه‌های غیرمعمول در شهرهای کوچکی همانند شهرلنده یک چالش اساسی است چرا عدم تفکیک زباله و ترکیب زباله ترو خشک با همدیگر باعث شده است این دو با هم جمع آوری و به محل دپو و دفن زباله منتقل گردد که مشکلات خاص خود را نیز در پی داشته است.
متاسفانه جانمایی محل دفن زباله شهرداری لنده به دلیل نبود مکان مناسب از نظر محیط زیست شهرستان‌های کهگیلویه و لنده فاقد استاندارد‌های لازم است و تا کنون در جلسات مختلف شورای سلامت و شورای اداری شهرستان لنده بحث عدم رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی و بهداشتی مطرح گردیده است.
خسارات جبران ناپذیر جایگاه دفن زباله به منابع طبیعی

ذبیح الله محمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده در خصوص جایگاه دفن زباله شهرداری گفت: چندین سال است که بحث احداث طرح‌های منابع طبیعی در شهرستان لنده با هدف ایجاد طبیعی پایداردر حال اجرا است.
وی افزود: از سال ۹۳تا کنون در قالب ماده ۳قانون مشارکت‌های مردمی تپه ماهورهای منابع ملی جهت اجرای طرح‌های بادام کاری با هدف احیای طبیت اجرای می‌شود که در این سال‌ها در محل کنونی دفن زباله‌های شهرداری اجرا شده است که نتیجه اجرای این طرح بسیار مطلوب بوده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده تصریح کرد: در این سال‌ها چندین بار طرح بادام کاری که زیر نظر اداره منابع طبیعی شهرستان لنده است از سوی محل دفن زباله‌های شهرداری دچار حریق شده و میزان قابل توجهی نیز خسارات به این وارد شده است.
وی تاکیدکرد: در جلسات مختلف شورای اداری و شورای سلامت بحث تهدید جدی جایگاه دفن زباله و بحث دود ناشی از سوختن زباله‌ها مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت چرا که دود ناشی از آن علاوه بر بسته شدن منافذ تنفسی درختان باعث خفگی و خشکیده شدن منابع طبیعی و درختان خواهد شد.
محمدی اظهارکرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده آمادگی خود را جهت جابجایی محل دفن زباله‌های شهرداری را برابر کمیسیون و همکاری سایر اعضای شورای اداری دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر این معضل جدی رفع شود.
عدم توجه شهرداران به مسائل زیست محیطی در جایگاه‌های دفن زباله
روح الله عزیزی رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان‌های کهگیلویه و لنده در این باره گفت: شهرستان لنده از جمله شهرستان‌های دارای گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است که نیازمند حفاضت بیشتر در زمینه‌های مختلف است.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان‌های کهگیلویه و لنده در خصوص وضعیت دفن زباله‌های شهرداری لنده گفت: با وجودارسال مکاتبات مختلف با شهرداری لنده در خصوص وضعیت زیست محیطی محل دفن زباله‌ها متاسفانه هیچ تغییری در خصوص فنس کشی، دیوارکشی و محصورکردن جایگاه دفن زباله‌ها صورت نگرفته است.
وی تاکیدکرد: متاسفانه شهرداری‌ها در خصوص مسائل زیست محیطی در محل جایگاه دفن زباله‌ها کاملا بی‌توجهی می‌کنند که برابر قانون اداره حفاظت محیط زیست نیز از طریق قوه قضائیه پیگیری‌ها و برخورد‌های قانونی را نیز اعمال خواهدکرد.
صدورجریمه‌های ۲۵۰میلیون ریالی برای شهرداری‌های دهدشت و قلعه رئیسی
عزیزی اظهارکرد: شهرداری قلعه رئیسی و دهدشت به علت عدم توجه به تذکرات مکرر در خصوص بهبود وضعیت زیست محیطی جایگاه دفن زباله مشمول جریمه ۲۵۰میلیون ریالی شده‌اند که کار پیگیری قضایی جایگاه دفن زباله شهرداری لنده نیز در حال پیگیری است.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان‌های کهگیلویه و لنده تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم دیوارکشی و ایجاد زهکشی مناسب در پائین دست جایگاه دف زباله شهرداری لنده شیرابه حاصل از زباله‌ها به زمین‌های کشاورزی و رودخانه سرایت کرده که تهدیدی برعلیه محیط زیست منطقه است.
عدم توجه مزارع پرورش ماهی به اصول زیست محیطی در موگرمون

وی در ادامه به خطرات زیست محیطی مزارع پرورش ماهی در منطقه موگرمون اشاره کرد وگفت: متاسفانه مزرعه‌های پرورش ماهی در حوزه موگرمون به دلیل عدم رعایت اصول زیست محیطی و رهاکردن ماهی مرده به دورن رودخانه مورد تعقیب و پیگرد قانونی هستند و نمونه‌های مختلفی جهت انجام آزمایشات به مرکز استان فرستاده شد که در صورت تائید این موضوع پیگیری و برخورد قضایی و قانونی نیز در این خصوص اعمال خواهدشد.
عزیزی اظهارکرد: با وجود تذکرات کتبی و شفاهی و در راستای تعامل سازنده با ادارات به خصوص شهرداری‌ها، متاسفانه برخی از شهرداران چندان به مسائل زیست محیطی توجه نمی‌کنند و اداره حفاظت محیط زیست نیز در همین راستا اقدام به برخورد‌های قانونی کرده است.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان‌های کهگیلویه و لنده گفت: تا کنون چندین بار دادستان، اعضای شورای اداری و اعضای شورای سلامت شهرستان لنده از جایگاه دفن زباله شهرداری لنده بازدید کردند که پس از بازدید، بر ساماندهی و دیوار کشی این جایگاه بمنظور جلوگیری از انتشار پسماندهای سبک و ممانعت از ورود احشام و حیوانات ولگرد به اینجایگاه تاکید شد.
وی در ادامه گفت: در این بازدید بر پوشش این پسماند‌ها با خاک و جلوگیری از سوزندان آن‌ها تاکید و در دستور کار شهردار لنده قرار گرفت که تاکنون هیچ یک از این مصوبات اجرایی نشده است.
اعتبار ۱۵میلیارد ریالی برای ساماندهی جایگاه دفن زباله
محمدتقی تقی‌زاده شهردار لنده در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت جایگاه دفن زباله‌های این شهرداری گفت: جایگاه دفع زباله لنده در ۲ کیلومتری شهر قرار دارد که این فاصله اندک مشکلات زیست‌محیطی زیادی را در آینده به همراه دارد.
وی با بیان اینکه جایگاه دفع زباله در مسیر جاده جدید لنده به دهدشت قرار دارد افزود: تعیین محل دفن زباله این شهر در مناطق مجاور با همکاری محیط‌زیست و بهداشت از نیازهای این شهر محسوب می‌شود.
شهردار لنده با اشاره به بازدید مسئولان عضو شورای بهداشت محیط لنده از جایگاه دفع زباله این شهر گفت: اگر به صورت مستند، دلایلی برای حصارکشی ارائه شود کار دیوارکشی در بخشی از جایگاه انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخشی از جایگاه دارای شیب تند و حایل دره است و مکان حصارشی آن وجود ندارد، گفت: هزینه کردن برای حصارکشی جایگاه دفع زباله که ۱۵ میلیارد ریال نیاز دارد، چندان علمی و منطقی نیست.
تقی‌زاده در حال سوختن بودن مخزن امحای زباله‌های لنده از سال ۹۰ تاکنون را یک مشکل زیست‌محیطی دانست و افزود: به‌رغم اطفای این آتش‌سوزی اما به دلیل عمق چاله آتش در زیرزمین، این روند همچنان ادامه دارد.
شهردار لنده به بالا بودن تولید زباله در این شهر اشاره کرد و گفت: روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن زباله تولید می‌شود و زباله این شهر و شهرک‌ها و روستاهای مجاور در یک مکان امحا می‌شود.

متاسفانه با گذشت چندین سال از ایجاد اینجایگاه اقدامات اساسی و قابل توجهی در خصوص ساماندهی اینجایگاه صورت نگرفته است و با این‌حال به دلیل وزش باد سالانه شاهد آتش سوزی‌های گسترده در زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی هستیم که به معضلی بزرگ برای محیط زیست این شهرستان نیز تبدیل شده است.
شهر لنده مرکز شهرستان ۲۲ هزارنفری لنده حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت دارد و در ۲۰۸ کیلومتری یاسوج واقع شده است.
----------------------------------
گزارش از سید اسماعیل میری
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1