تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب : ۲۶۳۳۶۵

گذاره‌ای بر مسائل نفت گچساران

۰
کبنا ؛فرهاد فروتن
از قدیم ساختار نفت را با چارچوب‌ها و بوروکراسی خشک و غیر منعطفی سراغ داشتیم که به سان جزیره‌ای خودمختار کمتر سیاست و اهالی سیاسی را به خود راه می‌داد. غلظت این سیستم به گونه‌ای است که هنوز هم اطلاق واژه انگلیسی به نفت با اغماض پذیرفتنی می‌نماید. گذشته از نکات منفی که می‌توان به این ساختار وارد نمود اما چارچوب مندی آن و متاثر نبودن از سیاست نسبت به دیگر ادارات از جنبه‌های مثبت نفت محسوب می‌شد.
بسیار پیش آمده که در اداره‌ای پایین‌ترین کارمند می‌تواند با همسویی سیاسیون سکان ریاست اداره‌ای را آسانسوری تصاحب نماید و با پایان دوره آن جماعت به حضیض‌ترین جای ممکن برگردد ولی این مورد در نفت به دلیل وجود ساختارهایی نظیر رتبه بندی‌ها و گرید‌ها کمتر و یا اصلاً به چشم نمی‌خورد.
اما موضوع موردد بحث ما نفت گچساران، از زمان شکل گیری در اختیار غیر بومی‌ها قرار داشت و این روند ادامه داشت تا زمان نمایندگی سید قدرت حسینی که با تحولی که می‌توان انقلابی در نفت دانست با کنار گذاشتن نیروهای غیر بومی سکان هدایت نفت را به نیروهای بومی سپرد.
دوران طلایی حکمرانی بومی‌ها-هر چند نسبت به بکارگیری نیرو‌ها از طوایفی خاص بویژه در حراست، نقد‌هایی می‌توان داشت- اما این دوران به اذعان کار‌شناسان و آمار و اطلاعات و رضایتمندی کارکنان نسبت به گذشته و حتی آینده خود تراز بالایی کسب خواهد کرد.
با به قدرت رسیدن نماینده کنونی نفت شاهد عقب گردی مشهود بودیم و بازهم غیر بومی‌هایی بر مسند نشستند که گا‌هاً در حرکاتی که قبلاًً نمونه‌ای برای آن نبود در میتینگ‌های نماینده حضور داشتند و گوش به فرمان بودند.
ادامه سیطره جریان حاکم با به قدرت رسیدن صیدالی غلظت بیشتری یافت. فتح سنگر به سنگری که از سوی بعضی افرادی که در این مسند‌ها قرار می‌گیرند، بیشتر آسانسوری جلوه می‌کند.
شور شدن آش سیاست در نفت با ورزش نمودی جدید یافت به گونه‌ای که بعد از آنکه مدیر عامل خواسته یا ناخواسته از مدیر عاملی باشگاه استنکاف نمود بهترین آلترناتیو‌هایی که می‌توانست برای این سِمت قرار گیرند و سابقه‌ای طولانی در ورزش شهرستان و نفت داشتند و اکنون مسئول امور ورزش نفت (حبیبی) و رئیس ورزشهای قهرمانی نفت (غلامی) بودند. اما ریش و قیچی سیاست است که اکنون در نفت امورات را پیش می‌برد. به نظر می‌رسد که اگر سیاست و لابی‌های آن‌ها بخواهد این گونه بتازد و نیروهای توانمند خود را قربانی سیاسی کاری خود نماید ابتدا ورزش نفت و در ادامه خود نفت گچساران را در آتش سیاست بازی فرو خواهد برد.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1