تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : ۲۶۳۲۶۷

عدم پرسشگری شهروندان و فرار مسئولین از پاسخگویی

۲
۰
کبنا ؛ 
سید ایمان تقوی
شاید یکی از غیرمسئولانه‌ترین کارهایی که ما شهروندان می‌کنیم همین است که همه جواب‌ها را گردن این و آن می‌اندازیم.
«مسئولان باید پاسخ‌گو باشند»؛ ‌ روزی چند بار این جمله را از زبان این و آن می‌شنویم. از صبح که از خانه بیرون می‌آییم تا شب که بر می‌گردیم، چند ده نفر این جمله یا جمله‌ای با این مضمون را برای ما تداعی می‌کنند؟ هر کسی که می‌خواهد به هر جای این شهر و کشور نقدی وارد کند، بالاخره پای مسئولی را که باید پاسخ‌گو باشد به میان می‌کشد. شاید یکی از غیرمسئولانه‌ترین کارهایی که ما شهروندان می‌کنیم همین است که همه جواب‌ها را گردن این و آن می‌اندازیم؛ اما دریغ که دیگر ما ناامید شده‌ایم از مسئولانی که پاسخ‌گو باشند و البته با خودمان فکر کردیم که چرا هرکسی را که در منصبی می‌نشانیم به عادت مألوف، پاسخ‌گو نیست؟ راستش اصلا مسئولی می‌داند باید نسبت به چه چیزی پاسخ‌گو باشد؟
ما وارد یک بحران شده‌ایم، بحران پرسش، نبودنِ سؤال درست و بجا. هر کدام از ما شهروندان چقدر توانستیم در نقد‌ها و ایراد‌هایمان سؤالی مطرح کنیم که مدیران پاسخ بگویند؟ روحیه و فرهنگ پرسشگری را چقدر بین خودمان و دیگران رواج دادیم؟ اصلا کسی به ما یاد داده چگونه پرسشگر باشیم؟ وطیفه مسلم هر مسئولی (همان‌طورکه از اسمش پیداست) پاسخ‌گفتن است؛ اما هریک از ما شهروندان وظیفه‌مان چیست؟ آیا ما سؤال کرده‌ایم؟ یا اگر سؤال کرده‌ایم، پیگیر حقوق و خواسته‌های بحقمان در چارچوب قانون بوده‌ایم؟ آیا نمایندگانی از ارکان سیاست انتخاب کرده‌ایم که وضع موجود را به چالش بکشند و با روحیه پرسشگری، پاسخ دقیق و کاملی را بخواهند. حرف بر سر این است که ما در این کارزار انتخاب‌ها و انتخابات‌ها برای یک بار هم که شده وظیفه مسئولانمان را با طرح سؤال‌های درست به یادشان بیاوریم.
ما فراموش کرده‌ایم بپرسیم: آقای شهردار، چرا ورودی چرام هنوز راه اندازی نشده است؟
ما فراموش کردیم بپرسیم: آقای شهردار لطفا فرمول یا برنامه‌ای را که برای اعطای دکه‌های جدید دارید (که فقط عده‌ی خاصی می‌تواند مجوز خریداری کند) ارائه دهید. این حق ماست که بدانیم این دکه‌ها چگونه واگذار شده‌اند؟! آیا مصوبه‌ی شورا در خصوص برگزاری مزایده وجود دارد؟
ما فراموش کردیم بپرسیم: آقای شهردار شما که می‌دانید فروش بی‌رویه دکه یعنی شهر فروشی، چرا برای تأمین منابع مالی دست به این اشتباه بزرگ می‌زنید؟
آیا هوای شهر هم فروشی است؟
شما که منتقد جدی مدیریت سنتی هستید (!) چرا سنتی‌ترین و فسادزا‌ترین روش ممکن برای تأمین منابع مالی شهرداری را انتخاب کردید؟ ما هزاران سؤال را فراموش کردیم و انتظار جواب داریم؛ اما مسئول مطرح‌کردن این پرسش‌ها کیست؟ مگر نه اینکه شورای شهر به‌عنوان متولی انتخاب شهردار وظیفه دارد صورت‌های مالی شهرداری را به‌دقت بررسی کند و به‌طور شفاف به شهروندان گزارش دهد که هزینه عوارض پرداختی به شهرداری کجا مصرف می‌شود؟ چرا تاکنون شهرداری خود را ملزم به پاسخ‌گویی صریح و شفاف به نمایندگان مردم در شورای شهر ندانسته است؟ آیا نامشخص‌بودن محل مصرف عوارض باعث فرار شهروندان از پرداخت عوارض شهرداری نمی‌شود؟
آقای شهردار هزینه عوارضی که مردم می‌پردازند، کجا مصرف می‌شود؟
سؤال‌های زیادی می‌توان طرح کرد که اگر مطرح شوند، پاسخ مسئولان، عیار آن‌ها را در توان مدیریت و میزان پاسخ‌گویی آن‌ها نشان می‌دهد. شهروندان وظیفه دارند کسانی را وارد شورای شهر کنند که هر روزه سؤال‌هایی درست، بجا و قانونی مطرح کنند و به‌جد پیگیر مشکلات مردم باشند.
 
سوالات زیاد است اما تنها هنر مسئولین ما و حامیان ذینفعشان کامنت گذاشتن و تحقیر و تخریب منتقدین در فضای مجازی و سایت‌ها هست.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیوجام
Iran, Islamic Republic of
درود مثل همیشه جالب و زیبا فرمودیت انشاءالله هر مسئولی بدون فرافکنی جوابگو باشد
جبا
Iran, Islamic Republic of
آقای تقوی مطلب نوشتن های شما زیباست ولی متاسفانه عده ای ذینفع و اجیر شده با کامنت های زشت و زننده قصد تخریب دارند.پس به راهت ادامه بده.
مدیر محترم کبنا لطفا در تایید کامتت ها دقت کنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1