تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۲۶۲۲۶۹

سونامی اجاره بهاء در یاسوج مستاجران را کلافه کرد

۱
۰
کبنا ؛مرداد ماه شروع شده است، تنور بازار نقل و انتقالات و اسباب کشی همچنان در دومین ماه تابستان در حال داغ شدن است.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه قیمت مسکن به‌عنوان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده نرخ اجاره‌ب‌ها حدود یکسالی است که تغییر چندانی نداشته است اما اجاره بها مسکن و مغازه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج، مرکز این استان افزایش چشمگیری داشته است.
جوان یاسوجی که دنبال اجاره مسکن بودند گفت: اجاره بهاء در شهر یاسوج به صورت سرسام آوری افزایش یافته و با توجه به درآمدمان هر چه دنبال و پیگیری می‌کنیم یک واحد مسکونی با قیمت اجاره بهاء مناسب گیرمان نمی‌آید.
وی با بیان اینکه هر چه به مشاور املاک‌های سطح شهر مراجعه می‌کنم قیمت‌ها یکی از یکی گران‌تر هستند، افزود: یکی از مشاور املاک‌ها به ما گفت که اگه تعیین کننده اجاره ما باشیم کاری می‌کنیم که مردم کمتر به سختی بیفتند و کسانی که مشکل دارند مشکلشان رفع شود و خانه مناسب گیرشان بیاید اما متأسفانه موجر‌ها با توجه به اقساط وام بانکی که دارند اجاره بهاء مسکن خود را تعیین می‌کنند که منطقی نیست.
یک زن و شوهر که انگار زیاد دنبال اجاره مسکن می‌­گردند و خسته هم به نظر می‌رسند در زمینه اجاره بهاء در سطح شهر یاسوج گفتند: تعجب می‌کنم چرا کسی نظارتی بر اجاره بهاء در سطح شهر یاسوج ندارد که هر کس خودسرانه قیمت اجاره بهاء را تعیین می‌کند.
این زن و شوهر گفتند: مگر ما ماهانه چقدر درآمد داریم که باید برای اجاره بها یک واحد مسکونی حداقل ۴۵۰ هزار تومان و حداکثر تا ۱. ۵ میلیون تومان کرایه با رهن‌های بالا و نجومی پرداخت کنیم متولیان امر کجا هستند که بر این آشفته بازار نظارت کنند.
یک نفر دیگر گفت: یک زوج جوان که تازه زندگی خود را شروع کردند باید چطور زندگی خود را با این اجاره بهاء‌های بیش از حد بگذرانند چرا مسئولان و متولیان امر نظارت بر وضعیت اجاره بهاء مسکن در استان نمی‌کنند یا مسئولان اجاره نشین نیستند و یا اگر هستند دغدغه مالی ندارند.
وی بیان کرد: قیمت اجاره‌ب‌ها به طور سالانه با افزایش روبه‌رو می‌شود که این میزان افزایش معمولا به دست واسطه‌ها و دلال‌ها صورت می‌گیرد، توجیه اقتصادی ندارد و کار‌شناسی هم نیست.
این فرد کارمند دولت عنوان کرد: اگر عرضه مسکن افزایش یابد، شاهد کاهش یا ثبات قیمت در این بخش خواهیم بود و نوسانات قیمتی در بازار مسکن ارتباط مستقیمی با عرضه مسکن دارد.
وی تأکید کرد: تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار مسکن اجاره‌ای متعادل نشود، نمی‌توان جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت.
یکی از شهروندان شهر یاسوج در این خصوص گفت: افزایش نرخ اجاره بها به هیچ وجه قابل قبول نیست. دولت و مسئولان استان باید با اندیشیدن تدابیر مناسب از افزایش نرخ اجاره بها بطور سرسام آور جلوگیری کنند تا پرداخت اجاره بها از توان مالی مستأجران خارج نشود و کمر مستاجران را نشکند.
وی بیان کرد: رکود مسکن، عدم تعادل در بازار عرضه ‌و تقاضا برای مسکن، نظارت نکردن بر بازار مسکن بخصوص اجاره بهاء، فقدان نهاد متولی و نبود اطلاعات شفاف از جمله مواردی هستند که کار‌شناسان از آن‌ها به‌عنوان دلایل این افزایش قیمت غیر منطقی اجاره بهاء مسکن یاد می‌کنند.
محمدی یک بنگاه دار در زمینه افزایش غیر منطقی و خودسرانه اجاره بهاء در شهر یاسوج گفت: من وجدانم برای مستاجران ناراحت می‌شود هنگامی که قیمت‌های بالای اجاره را به آن‌ها می‌گویم.
وی افزود: هنگامی که مالکان مسکن برای اجاره دادن خانه خود به بنگاه مراجعه می‌کنند به آن‌ها تذکر می‌دهیم که این قیمت بالاست و از توان کسی برنمیاد اما متاسفانه جواب ما اینست که وام دارم و حتی در برخی مواقع سایر بدهی‌های خود را نیز بیان می‌کنند که باید حتما از طریق اجاره آن‌ها را بدهم.
محمدی بیان کرد: اجاره بهاء آنقدر بالاست که طی دو سه ماه اخیر کمتر از سه قرارداد اجاره تنظیم کرده‌ام که بنظر می‌رسد باید مسئولان و متولیان امر چاره‌ای اساسی بیندیشند.
دستگاههای متولی و نظارتی بر قیمت اجاره بها در یاسوج نظارت کنند
«داریوش دیودیده»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه با بیان اینکه بر بنگاه‌های املاک و فعالیت آن‌ها نظارت داریم، گفت: بر اینکه صاحب مسکن ملک خود را چقدر بفروشد و یا اجاره دهد نظارت نداریم اما بر اینکه مدیر بنگاه چه میزان حق­الزحمه برای فروش خانه و اجاره از مشتری بگیرد نظارت داریم.
وی افزود: در زمینه اجاره­ب‌ها، رهن و مسائلی از این قبیل قانون هیچ گونه اجازه­ای به اداره صنعت، معدن و تجارت نداده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تنها بر حق­الزحمه بنگاه­داران می‌­توانیم نظارت کنیم. بنگاه­داران قیمت­گذاری نمی‌­کنند بلکه مالک مسکن قیمت را مشخص می‌­کند و مالکان حتی بدون مراجعه به بنگاه می‌­تواند ملک خود را به فروش برسانند یا اجاره دهند.
دیودیده خاطرنشان کرد: بحث مالک و مستاجر خود قوانینی دارد که در آن برای ورود مستقیم صنعت، معدن و تجارت و یا بازرسان در قانون پیش­بینی نشده است اما بالاخره می‌­توان با تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاههای مختلف اجرایی و نظارتی بر قیمت اجاره بها در شهر یاسوج نظارت داشت.
وی تصریح کرد: طبق سرشماری سال گذشته شهر یاسوج درصدر مهاجرپذیر‌ترین شهرهای کشور بوده است که این وضعیت نگران کننده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اگر ظرفیتهای ایجاد شده همزمان با رشد جمعیت تجهیز شوند، مشکلات کمتر خواهد شد و بازار تنظیم می‌­شود.
دیودیده اضافه کرد: با اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاههای متولی در این زمینه رایزنی می‌شود تا بتوانیم در زمینه بازار مسکن و افزایش اجاره بهاء چاره اندیشی کنیم و به نتیجه­ مطلوبی برسیم.
مسکن موجود یاسوج جوابگوی میزان جمعیت نیست
همچنین «سید نادر موسوی قوام آباد»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه  گفت: تعیین قیمت اجاره بها امری اختیاری است. مشاوران املاک طبق قرارداد و دستورالعملی که برای آن‌ها تنظیم شده است، حق قیمت­گذاری را ندارند و این امر با رضایت و توافق مالک و مستاجر صورت می‌­گیرد برای نظارت بر قیمت راهی برای ما نمانده است.
وی افزود: رشد یاسوج از ابتدا متوازن با جمعیتش نبوده است، جمعیت زیاده شده است و مسکن موجود این شهر جوابگوی میزان جمعیت نیست.
موسوی قوام آباد بیان کرد: نه تنها ملک بلکه هر کالای دیگری وقتی در مقابل یک عرضه دو تقاضا وجود داشته باشد، در زمینه قیمت مشکلاتی را به وجود می‌­آورد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج خاطرنشان کرد: اکنون شهرداری به عنوان یک دستگاه متولی جلوی برخی از ساخت و ساز‌ها را گرفته است که قسمت عمده­ای از شهر ما به علت مشکلاتی که شهرداری به وجود آورده است متروکه مانده است.
موسوی قوام آباد اضافه کرد: باید میزان ساخت و ساز با رشد جمعیت متوازن باشد تا بتواند بجای ایجاد رقابت در عرضه، رقابت در تقاضا ایجاد شود.
موضوع اجاره بهاء مسکن یاسوج در دستور کار شورای مسکن کهگیلویه و بویراحمد
همچنین «پژمان نیک اقبالی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گوی گفت: موضوع افزایش اجاره بهاء مسکن در شهر یاسوج در دستور کار شورای مسکن استان قرار می‌گیرد.
وی افزود: متاسفانه یکی از مقوله‌هایی که مغفول مانده و در کل کشور نیز برای آن راهکار روشنی مشخص نیست، بحث اجاره بهاء مسکن و ملک است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: موضوع اجاره بهاء مسکن و ملک بر عکس سایر قیمت گذاری‌ها تابع قانون خاصی نیست و بیشتر توافقی و بر اساس رسم و رسومات قدیمی و عرفی منطقه‌ای صورت می‌گیرد.
نیک اقبالی خاطرنشان کرد: بعضی از مناطق در استان بر اساس گفت‌و‌گوهای محلی و منطقه‌ای در میان مردم خوب جا افتاده‌اند و قیمت خوبی برای آن در نظر گرفته می‌شود که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی با بیان اینکه معتقدیم شورایی که بر سایر قیمت گذاری‌ها نظارت می‌کند در این حوزه نیز وارد شود، تصریح کرد: نقش دستگاههایی مانند صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در حوزه شهری و دهیاری‌ها و بنیاد مسکن نیز در حوزه روستایی می‌تواند، تاثیرگذار باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: حتی تعزیرات حکومتی نیز می‌تواند در امر اجاره بهاء مسکن و ملک مشارکت و ورود پیدا کند و نقش مشاوران املاک نیز در این حوزه بی‌تاثیر نخواهد بود چرا که قطعا پایه و اساس این کار بر عهده اتحادیه مشاوران املاک است.
نیک اقبالی عنوان کرد: بحث فرهنگ سازی در این زمینه نیز بسیار مهم است و اکنون سرمایه بسیار بزرگی در کل کشور تحت عنوان ساختمانهای بدون استفاده و خالی از سکنه وجود دارد که متاسفانه این سرمایه‌ها چندین برابر سرمایه عمرانی کشور در چند سال است.
کمبود ملک برای اجاره در شهر یاسوج نداریم
وی با بیان اینکه اکنون بعضی از زیر ساخت‌ها آماده هستند اما چرا مالکان حاضر نیستند که آن‌ها را در اختیار دیگران قرار دهند، تاکید کرد: در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کمبود ملک و مسکن برای اجاره نداریم اما ارتباط بین موجر و مستاجر ارتباط تعریف شده‌ای نیست و باید این موضوع پیگیری شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این شهر نسبت به سایر شهرهای همتراز اجاره بهاء مسکن بیشتر است و این امر امکان دارد به دلایلی همچون عرضه و تقاضا، مسائل آب و هوایی و یا مسائل منطقه‌ای باشد که متاسفانه روند این کار روندی روبه رشد زائد است و می‌توان گفت قیمت‌ها در شهر یاسوج اندکی کاذب هستند.
نیک اقبالی بیان کرد: معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد آمادگی دارد که جلساتی را در زمینه اجاره بهاء مسکن و ملک با دستگاههای متولی در شورای مسکن استان مطرح و تعریف کند تا به این موضوع رسیدگی شود و بحث در دستور کار قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که مالکان مسکن در شهر یاسوج کرایه ملک خود را بر اساس اقساط وامهای بانکی و بدهی‌های خود مشخص و تعیین می‌کنند، اضافه کرد: متاسفانه عوامل بیرونی همچون اقساط وام و بدهی‌های شخصی در تعیین قیمت اجاره بهاء ملاک است که این موضوع در دستور کار جلسه آینده شورای مسکن استان قرار می‌گیرد.
تحویل مسکن مهر بر اجاره بهاء تاثیر گذار خواهد بود
همچنین «محمدعلی علیمردانی»، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: ما سازنده مسکن هستیم و تا جایی که می‌توانیم مسکن مهر را در اولویت قرار داده‌ایم و قطعا اگر مسکن مهر را به نتیجه برسانیم بر اجاره بهاء تاثیر خواهد داشت.
وی بیان کرد: متولی اجاره بهاء مسکن تنها راه و شهرسازی نیست و متولیان دیگری همچون مشاوران املاک، بنیاد مسکن، استانداری، شهرداری و غیره نیز دارد که باید با کمک هم برای این مشکل چاره اندیشی کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مردم نیز باید رعایت کنند و مراعات حال همدیگر را داشته باشند تا کسانی که هنوز صاحب مسکن نشده‌اند، با مشکل زیادی در زمینه اجاره بهاء مواجه نشوند.
کنترل افزایش اجاره بهاء با نظارت بیشتر از سوی متولیان قابل حل است
سید محمدکاظم نظری، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز در این زمینه گفت: متاسفانه از آنجایی که چند سالی در بازار مسکن رکود وجود داشته و این رکود خود را به شکل جهشی نشان داده است شاهد افزایش اجاره بهاء در شهر یاسوج بوده‌ایم که راهکار کوتاه مدت حل این مشکل نظارت بیشتر از سوی متولیان بر موضوع است.
وی بیان کرد: بهره برداری از مسکن‌های مهر حاشیه شهر یاسوج و تحویل دادن آن‌ها به مردم نیز می‌تواند تا حدودی در کاهش اجاره بهاء مسکن نقش داشته باشد.
فرماندار بویراحمد اضافه کرد: وضعیت اجاره بهاء واحدهای تجاری نیز با توجه به عرضه و تقاضا معین می‌شود که در حال حاضر به ویژه فصل تابستان باید دستگاههای متولی نظارت بیشتری بر اجاره بهاء داشته باشیم.
مهاجرت و حاشیه نشینی از دلایل افزایش اجاره بهاء مسکن است
محمدعلی جاوید، شهردار یاسوج در گفت‌و‌گوی گفت: اجاره بهاء مسکن آیتم‌های بسیار زیادی دارد که در واقع شهرداری تنها در بخش مسکن آن نقش دارد.
وی بیان کرد: معتقدیم که یکی از دلایل افزایش اجاره بهاء مسکن مهاجرت و هم چنین دلیل دیگر حاشیه نشینی است که می‌توان گفت این دو اصل نیز به دلایل مختلفی از جمله شرایط اقلیمی، آب و هوا، وجود شغلهای کاذب و غیره افزایش می‌یابند.
شهردار یاسوج اضافه کرد: رشد جمعیت باعث افزایش اجاره بهاء مسکن در شهر یاسوج و اطراف آن شده که این موضوع امری غیرمنطقی و غیر معقول است و دستگاههای متولی باید پیگیر جدی این مسئله باشند.
گزارش از عیسی فتحی- ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
مگه مسئولان خوابند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1