تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۲۶۱۰۵۱

پشت پرده مجوز راه‌اندازی ۲۰۰ پرورش ماهی در بویراحمد و جولان چاه‌های غیرمجاز ادارات در استان

۱
۰
کبنا ؛شورای حفاظت از منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار در حالی برگزار شد که بحران کم‌آبی بحث اصلی این جلسه بود.
به گزارش کبنا، پژمان نیک‌اقبالی قبل از ظهر امروز در شورای حفاظت از منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد به بحران کم‌آبی در سطح استان اشاره و اظهار کرد: برنامه‌‌ریزی در حوزه آب بسیار حائز اهمیت است و امروز یکی از برنامه‌های اصولی و اساسی، برنامه‌ریزی در حوزه آب و کشاورزی است که متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد در پروژه‌های مربوط به آب و کشاورزی خوب کار نشده است.

معاون عمرانی استاندار با اشاره به بحث امنیتی آب و چالش‌های موجود، گفت: در برخی از مناطق بین دو طایفه و استان‌های همجوار بر سر آب بحث و درگیری ایجاد شده است و این مسئله باید با دقت بالایی بررسی شود.
نیک‌اقبالی افزود: تعداد چاه‌های غیرمجاز در سطح استان زیاده بوده و با وجود انسداد تعدادی از این چاه‌ها در سال‌های اخیر، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای انسداد چاه‌ها باید مکان‌هایی که وضعیت منابع آب حادتر است را در اولویت قرار داده و همه توان‌مان را بر روی نقاط اولویت‌دار بگذاریم.
نیک‌اقبالی عنوان کرد: نقاطی که اختلاف اجتماعی بیشتری وجود داشته و  برخی نقاط که نیاز به چاه‌های کمتری وجود دارد را نیز باید در اولویت اجرای طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز قرار دهیم.
وی در رابطه با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری توسط سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: باید تأثیر سامانه‌های نوین آبیاری را بر روی منابع آب زیرزمینی بررسی کنیم و اگر این تأثیر مثبت ارزیابی شد بسیاری از چاه‌ها را از مدار خارج کنیم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: باید سهم بخش‌های مختلف استان شامل کشاورزی، صنعت و شرب از منابع آب مشخص شده و اولویت را هم از لحاظ مصرف مشخص کنیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: در شهرستان بویراحمد و دنا ۲۰۰ مجوز پرورش ماهی داده شده است و نباید دیگر مجوز پرروش ماهی داده شود.

رسول فرهادی افزود: به دلیل اختلاف سلیقه‌ای که بین شیلات و سازمان کشاورزی در این خصوص است این مشکلات به وجود آمده است که انتظار می‌رود این مشکلات برطرف شود.

وی در صورت عدم تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز توسط شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان تا آذرماه امسال، این شرکت‌ها مشمول جرائم بالاتر شده و مردم با افزایش قیمت آب مواجه می‌شوند.


فرهادی اظهار داشت: در سطح استان ۱۱ پروژه را در حوزه حفاظت آب دنبال می‌کنیم که نصب کنتورهای هوشمند و پلمپ چاه‌های غیرمجاز از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

وی افزود: یک هزا و ۱۴۹ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵۰ حلقه مربوط به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، ۳۰۰ حلقه مربوط به بخش صنعت  و معدن استان و حدود ۶۷۰ حلقه مربوط به بخش کشاورزی استان است.

معاون حفاظت و بهره‌بردرای شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حجم تخلیه‌ای که از این چاه‌ها در طول سال برداشت می‌شود ۷۰ میلیون متر مکعب است، گفت: جلساتی را با شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی برای تعیین تکلیف این چاه‌ها برگزار کردیم.

فرهادی عنوان کرد: اخیرا مکاتبه‌ای از سوی وزارت نیرو داشتیم که اگر این چاه‌ها تا آذرماه امسال تعیین تکلیف نشود علاوه بر مشکلات اداری که ایجاد می‌شود مشمول جرائم بالاتر نیز می‌شویم و علاوه بر شرکت‌های آب و فاضلاب، مردم هم دچار مشکل شده و با افزایش قیمت آب مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: سال گذشته یک هزار دستگاه کنتور فهام در سطح استان نصب شد که از این تعداد، ۲۲۷ دستگاه در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر میزان مصرف آب زیرزمینی بیش از حد مجاز باشد کنتورهای فهام به صورت اتوماتیک مصرف آب را قطع می‌کنند و در نتیجه مجبور هستیم به سمت شبکه‌های آبیاری تحت فشار و کشت محصولات کم مصرف برویم.

فرهادی نصب کنتورهای هوشمند را از دیگر برنامه‌های آب منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: از دو هزار و ۴۰۰ حلقه چاهی که در سطح استان وجود دارد در سال‌های اخیر ۵۰۰ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی در رابطه با تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی در سطح استان نیز گفت: طبق برنامه باید ۱۲ گروه گشت و بازرسی در استان تشکیل می‌دادیم که تنها موفق به تشکیل ۱۰ گروه شدیم و حدود یک سال و نیم است که به علت مشکلات اعتباری نتوانسته‌ایم حقوق آنها را پرداخت کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در بحث انسداد چاه‌های غیرمجاز نیز امسال ۳۵۷ حلقه برای شرکت آب منطقه‌ای پیش‌بینی شده که اولویت ما در دشت امامزاده جعفر و دشت‌هایی است که افت بیشتری دارند.

فرهادی عنوان کرد: در بحث چاه‌های غیرمجازی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است مکاتباتی با این دستگاه‌ها انجام شد اما متأسفانه تاکنون بسیاری از آنها حاضر به همکاری نشده‌اند.


وی با بیان اینکه این مسأله همچنین سبب ایجاد مشکلات باکتریایی برای خود واحدهای پرورش ماهی شده است، افزود: در این راستا، مصوب شد که مجوز جدید پرورش ماهی سردابی در این شهرستان‌ها صادر نشود اما با توجه به اختلاف سلیقه‌ای که بین شیلات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی وجود دارد همچنان شاهد صدور این مجوزها هستیم.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با انسداد چاه‌های غیرمجاز نیز گفت: در بحث انسداد موضوع اشتغال‌زایی و حقابه‌های سنتی مردم و نیاز به تأمین معیشت آنها مد نظر قرار می‌گیرد.
ضرغامی با اشاره به اینکه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نباید منجر به کاهش منابع آب زیرزمینی و برداشت بی‌رویه آب شود، عنوان کرد: باید سعی کنیم وضع موجود بخش کشاورزی را حفظ و مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: امسال پر کردن حدود ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز هدفگذاری شده که برای پر کردن این چاه‌ها غیرمجاز باید ابتدا آنها را شناسایی کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

حرف حق
Iran, Islamic Republic of
جناب فرهادی مدیریت افرادی مثل شما باعث اینهمه بی نظمی درشرکت اب منطقه ای شده است. هروقت که شایسته سالاری دراین اداره روی کار امد شاید امیدی به بهبود وضع کنونی درحوزه حفاظت منابع اب استان باشد.
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1