تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۲۶۰۸۵۹

خطر فاجعه بیوترویسم در دشتروم و تنگ کناره

۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید داریوش حسینی
لزوم توجه فوری مسئولین: دفع غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله در کنار جاده دشتروم و سد شاه قاسم (ع) و (تنگ کناره دوپشته) حیات زیستی، انسانی و جانوری را با مخاطره مواجه ساخته است…..
منطقه‌ی دشتروم آن هم جاده‌ی مذکور محور مواصلاتی شمال به جنوب که و اینکه منطقه‌ی دشتروم گلوگاه ورودی مرکز استان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری وآب هوای و همه ساله مسافران بسیاری از نقاط کشور به دیدن اینجاذبه تفریحی از جمله مرکز تحقیقات و پرورش ماهیهان سرآدبی که در سطح اول خاورمیانه به شماره می‌آید. و دارای چشمه ساران و طبیعت بکر خدادادی و انواع درختان میوه می‌آیند.
ولی اما، جای تعجب اینجاست که؟!
با وجود فضاهای گسترده در اطراف شهر یاسوج آن هم مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق کوهستانی جهت دفن اصولی زباله، سال هاست شهرداری یاسوج خیلی عادی و در مقابل چشمان همگان و در روز روشن، اقدام به دفع غیراصولی زباله، از طریق دپو و سوزاندن انواع زباله، در فاصله ۵ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج می‌نماید. که گاهی اوقات دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها تا روی مناطق ذکر شده و خود شهر یاسوج را پوشش می‌دهد و بوی بد آن ساکنان و گردشگران را مجبور به ترک محل می‌کند. ضمن اینکه این موضوع، چشم‌اندازهای زشتی را ایجاد کرده که انگار نه انگار که تداوم روند و غفلت می‌تواند باعث فاجعه‌ی زیست محیطی در آینده‌ی نزدیک گردد.
دفع غیر اصولی زباله باعث بیماری‌هایی همچون کزاز، حصبه و شبه حصبه، انگل‌های روده‌ای، آسم اسهال‌های خونی، فلج اطفال، سالک پوستی و احشائی گردد که از طریق آلودگی ناشی از مواد زائد جامد در آب، هوا و خاک حاصل می‌شوند که باید هر چه سریع‌تر راه حلی مناسب جهت آن یافت.
با توجه به اینکه، دفع زباله‌ها، بر عهده شهرداری است اما این‌که چرا شهرداری یاسوج نسبت به ابتدایی‌ترین و حساسترین امر شهری عملکرد این‌چنین ضعیفی دارد و چرا در این خصوص اقدامی انجام نمی‌دهد، مساله‌ای است که برای ما روشن نیست و بی‌شک بیان گر ضعف عملکرد مجموعه شهرداری است که از عهده دفع زباله به‌صورت قانونی و بهداشتی بر نمی‌آیند.
براساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی، عدم توجه به جمع آوری ودفع مواد زائد می‌تواند ۳۲ مشکل زیست محیطی بوجود آورد. افراد جامعه باید بدین باور برسند که علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی ملزم به حفظ بهداشت محیط پیرامون خود نیز هستند زیرا درصورت عدم رعایت این موضوع سلامت آن‌ها و سلامت سایر افراد جامعه در مخاطره خواهد افتاد یکی از موارد مهم در زمینه حفظ و ارتقای سلامت افراد و جامعه دفع زباله و مواد زاید صحیح است که متأسفانه در شهر یاسوج، و در روستاهای اطراف بدلیل روش‌های نامطلوب جمع آوری زباله، عدم تفکیک زباله، محیط زندگی و سلامت افراد در معرض آلودگی و خطر قرار دارد.
انواع روش‌های دفع زباله در جهان به ترتیب اصول عبارتند از:
۱- بازیافت بهداشتی زباله‌ها
۲- کمپوست کردن (تهیه کود از زباله)
۳- دفن زباله‌ها
و اینکه این کار مهم و بهداشتی سهم بزرگی در تولید اشتغال دارد.
که این نکات ذکر شده بهترین روش دفن، بهداشتی زباله هاست که براساس آن زباله‌ها را طوری در درون خاک مدفون می‌کنند که لایه بندی و پوشش دادن به آن‌ها هیچ زیانی به محیط زیست، موجودات دیگر و انسان نرساند. در روش‌های دفن بهداشتی مشکلات زیست محیطی از قبیل بو، دود و آلودگی خاک و آب‌های سطحی و زیر زمینی وجود ندارد.
برای اجرای دفن بهداشتی زباله، براساس قوانین و دستورالعمل‌های حفاظت محیط زیست، مراحلی از جمله؛ بایستی اجرایی گردد: انتخاب محل دفن - آماده سازی محل دفن جلوگیری از کنترل آلودگی آبهای زیرزمینی و سطحی در منطقه دفنی زباله در دستور کاری شهرداری یاسوج تعریف نشده و هنوز به طور سنتی انجام می‌گیرد که با این مشکلات زیان بار انسانی و محیطی روبره شده است.
در پایان متذکر می‌شویم که اندکی مشاهده‌ی میدانی و مطالعه تئوریک پیرامون بیوتروریستی، مشخص خواهد کرد که محل سوزاندن زباله‌ها در حوزه‌ی بالادستی مرکز استان که حوزه‌ی دشتروم بوده در نزدیکی آن واقع شده، در فاصله‌ی زمانی کوتاه، در ابعاد مختلف، فاجعه‌ی انسانی، جانوری، زیستی و نابودی چشمه‌ها و طبیعت این مناطق خواهند بود. و انتظار شهروندان مرکز شهر یاسوج و دشتروم چیزی جز پاس داشت میراث و طبیعت پاک نیست. و لازم است دستگاه‌های مسئول، هر چه زود‌تر در فکر صلاح وضعیت بر آینده. دستگاهای مسئول و نظارتی نیز کنترل مستمر نمایند تا شاهد فاجعه بیوتروریسم نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
باسلام و تحیات
از عنایت توجه حضرتعالی به این موضوع حیاتی بسیار سپاسگزارم. ان شاء الله موفق باشید
معاون
Iran, Islamic Republic of
... مدیرعامل سازمان
. هست باید این بلا بروزش اید
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
اینم از دسته گلهای جاوید ...که این روزها به هر دری می زند برای ماندن در شهرداری
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1