تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۲۶۰۱۵۷

نزاع زمین، تدبیر، ترس و قانون که جوابگو نیست

۱
۰
کبنا ؛زمین و نزاع‌های پیرامون آن موضوع‌هایی است که در ایران پیشینه‌ای طولانی دارد و در استان‌هایی مثل کهگیلویه و بویراحمد که هنوز قومیت‌ها حرف اول را می‌زند دعوای زمین در طول سالیان دراز نه تنها کمتر نشده که بیشتر هم شده است و بیشتر از قانون و بخشنامه و آیین نامه نیاز به تدبیر ریش سفیدان دارد.
به گزارش کبنا، در روزهای گذشته فرمانداری بویراحمد مناطقی از این شهرستان را که زمین، عنصر اصلی نزاع در آنهاست، شناسایی کرده و با ریش سفیدانشان برنامه گفتگوی رودررو در محل مورد مناقشه گذاشته است.
منطقه دیلگون بویراحمد یکی از مناطق بکر استان است که در این تابستان گرم در دامنه‌های کوه «ساورز» همچنان هوای خنک و مطبوعی دارد.
این منطقه از گذشته‌های دور نقاطی داشته که نسل در نسل از سال ۱۳۴۲ و پیش از آن نزاع‌هایی در آن رخ داده که به‌طور موقت با دستور دولت‌ها ختم به خیر شده است.

اما آتش بس‌های شکل گرفته در این مناطق نتوانسته پایدار باشد و در هر نسلی به بهانه‌ای دوباره زخم کهنه سر باز کرده است؛ ۵۳ سال بعد دولت تصمیم گرفته با حضور ریش سفیدان این طوایف راه حلی برای مساله پیدا کنند.
فرماندار بویراحمد، بخشدار را مأمور کرده که از هر طایفه سه نفر را دعوت کند تا نه بر روی کاغذ و در اتاق‌های فرمانداری بلکه در دامنه کوه «ساورز» - مکانی مشرف به نقاط مورد بحث - جلسه تشکیل دهند و همه چیز را مورد بررسی قرار دهند.
فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و محمد کاظم نظری فرماندار بویراحمد به نمایندگی از دولت در وعده‌گاه حضور دارند که البته نحوه حضورشان بیشتر از آنکه با تشریفات دولتی همراه باشد جنبه ریش سفیدی و پادرمیانی دارد.
اهالی از موضوع جلسه خبر دار شده‌اند و تقریباً همه افراد مسن راهی کوه «مغولی» شده‌اند، همه می‌خواهند صحبت کنند و هر کس معتقد است خودش درست می‌گوید، اما در این میان معاون سیاسی استاندار و فرماندار از آن‌ها می‌خواهند افرادی را که مطلع‌تر از سایرین هستند برای صحبت انتخاب کرده و جلو بفرستند و بقیه در گوشه‌ای منتظر نتیجه تصمیم ریش سفیدان بمانند.
همین‌طور هم می‌شود و گروه مذاکره کننده ۱۰۰ قدم آن طرف‌تر روی تپه دیگری جلسه را آغاز می‌کنند. در حین صحبت همچنان به جمعیت اضافه می‌شود، پیرمردهایی که گفته می‌شد یکی از آن‌ها مرز ۱۰۰ سالگی را نیز رد کرده عصا زنان از راه می‌رسد.
همه نگران به نمایندگانشان چشم دوخته‌اند. گاهی بحث‌ها بالا می‌گیرد و اما معاون سیاسی و فرماندار با یادآوری اینکه این جلسه فقط به‌منظور تعیین نقاط مورد اختلاف و دلایل اختلافات است، جو را آرام می‌کنند.

هر وقت این طرف صدا‌ها کمی بالا می‌رود جمعیت منتظر حالت تدافعی به خود می‌گیرد. پیر‌ها با هم بحث می‌کنند اما به تجربه دریافته‌اند که جنگ و دعوای محلی نتیجه‌ای جز آوارگی و عقب ماندگی ندارد برای همین هر کس عکس‌العملی غیرمنطقی نشان دهد خودشان به او تذکر می‌دهند.
مذاکره تمام می‌شود و در این لحظه تعدادی از جوانان سر می‌رسند، قصد دارند تنشی ایجاد کنند که مورد شماتت ریش سفیدان قرار می‌گیرند.
تنش و هیجان ایجاد شده کمی ترسناک به نظر می‌آید اما ریش سفیدان فرزندان خود را دعوت به آرامش می‌کنند و این دعوت مثل آبی است که بر آتش هیجان جوانان ریخته می‌شود، پس کوتاه می‌آیند و بدون هیچ بحثی راه آمده را باز می‌گردند.
بازدید و مذاکره بیش از انتظار به طول انجامیده است و حالا زمان بازگشت فرا رسیده است.
همه آن‌ها که سال‌ها به بهانه‌های مختلف باهم درگیر بوده‌اند مجبورند پشت سر هم به سمت جاده و خودرو‌ها برگردند و در مسیر، صحبت‌ها گل می‌کند، برخی از هم گلایه می‌کنند برخی هم درد دلشان را برای هم باز کرده‌اند.
یکی از‌‌‌ همان ریش سفیدان می‌گوید امروز بعد از سال‌ها متوجه یک سوء تفاهم میان خودمان شده‌ایم. من بار‌ها پیام دادم که بیایید بنشینیم و این بحث را تمام کنیم اما کسی برای صحبت نیامده تازه امروز متوجه شده‌ام پیام ما اصلاً به آن‌ها نرسیده است. این خود موجب سو تفاهم بوده زیرا فکر می‌کردیم آن‌ها این بحث و نزاع را می‌پسندند.
معاون سیاسی استاندار حالا برای‌‌‌ همان جوانان تعریف می‌کند که کودکی‌اش را در این کوه‌ها و در ییلاق و قشلاق این مناطق گذرانده و احساساتشان را درک می‌کند.
نظری همچنین از ظرفیت‌هایی که دولت می‌تواند در اختیار این افراد بگذارد تا با آرامش در این منطقه زندگی کنند برایشان می‌گوید، به آن‌ها یادآوری می‌کند اگر همه همدل باشند و بخواهند می‌توانند نتیجه‌ای بگیرند که شرایط همه در آن دیده و منافع همه در آن تأمین شود.
بحث‌های سیاسی نیز داغ شده و گروهی فرصت را غنیمت شمرده‌اند تا از دو نماینده دولت درباره انتخابات و نحوه برگزاری و شمارش آرا سؤال بپرسند.
از آن برافروختگی اول صبح هم خبری نیست. ‌‌‌ همان چند جوان، آب بین جمعیت تقسیم می‌کنند. آن‌ها که انرژی بیشتری دارند زود‌تر رسیده‌اند و حالا با هم شوخی می‌کنند و منتظر ریش سفیدانی هستند که آرام‌آرام از تپه‌ها پایین می‌آیند.
اگر چه در قوانین این‌گونه حل اختلاف را طرح اخوت نامیده‌اند اما آنقدر نقش و حضور ریش سفیدان دولتی و مردمی در آن پر رنگ و مقتدرانه است که می‌تواند الگویی قابل تعمیم به سایر بخش‌ها برای تصمیم گیری‌های مهم باشد.
در این نشست نتیجه‌ای گرفته نشد. از ابتدا هم قرار نبود کسی آنجا نتیجه‌ای بگیرد اما طرفین این فرصت را پیدا کردند که با آرامش با هم صحبت کنند و همین دیدار رودررو بخشی از آن خشم انباشته ناشی از سوء تفاهم‌ها را فرو نشاند.(ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

گرمسیری
Iran, Islamic Republic of
اقای منطقیان ودوستان استانی اش دردامنه ساورز هوای خنک میخورند عده ای بیگناه هم درگرمای ۶۰ درجه خوزستان کباب میشوند اقای حاج فتاح لطفا بیش ازاین با روان مردم اواره محمد صالحی بازی نکنید فاین تذهبون
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1