تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب : ۲۶۰۱۳۵

روح بی‌رمقی بر ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی یاسوج + عکس و فیلم

۵
۲
کبنا ؛ورزش پهلوانی همواره با نام مردم ایران عجین بوده که در محدوده تاریخی و فرهنگی این سرزمین کهن از گذشته‌های دور رواج داشته است.
«در تاریخچه کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای آمده است که ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکاران خود قائل می‌شوند چرا که آنان به خاطر داشتن قدرت بدنی و شجاعت روحی شکرگزار بوده و هرگاه که نیاز می‌شد برای دفاع از خانواده و سرزمین خود در برابر دشمنان حاضر به جان فشانی بودند.
پهلوانان همیشه جایگاه ویژه‌ای در بین مردم و حاکمان داشته‌اند. آن‌گاه سرنوشت جنگ‌ها را هم رقم می‌زدند به این ترتیب که پهلوان‌ها دو طرف جنگ بدون درگیر شدن لشگر‌ها و با یک رقابت راه‌یافتن داستان پهلوانان به ادبیات و شعر ایران زمین، ‌ پهلوانی سرنوشت جنگ را مشخص می‌کردند.
به وجود آمدن مرام نامه‌ها و فتوت‌ها و انتقال سینه‌ به سینه و نسل به نسل ماجراهای پهلوانان در بین مردم ایران زمین، نشان دهنده نقش ویژه و تاثیر گذار پهلوانان بر تاریخ ایران است.
جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قایل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکرگزار بوده‌اند.
برپایه تاریخ، زورخانه در حدود هفتصد سال پیش (قرن ۷ خورشیدی) به وسیله محمود معروف به پوریای ولی که ظاهرا از مردم خوارزم بوده و گویا در سال ۷۷۲ هجری قمری، درگذشته به صورت امروزی باز سازمان دهی شده است.
با این حال برپایه رفتار و منش تاریخی و اسطوره‌های ایران زورخانه می‌تواند دست‌کم در ایران، تاریخی بسیار کهن تری داشته باشد چرا که مردم ایران که از ابتدای تاریخ نود به پهلوانی و کشتی گیری و آمادگی جسمانی نیاز مبرم داشته‌اند تا به دستور زرتشت پیغمبر باستانی‌اش خود را برای یازی اهورا مزدا در چالش با اهریمن نیرومند سازند به همین دلیل است که همواره ضعف و زبونی را نکوهش کرده‌اند.
جایگاه زورخانه پیش از اسلام در زنده کردن جنبش ملی ایران و ستیز با بیگانگان و نیز رستاخیر زبان پارسی و فرهنگ و آیین افتادگی و درسی که از عهد باستان در ایران رواج داشته است، اهمیت ویژه دارد.»
مردم استان کهگیلویه و بویراحمد  که روحیه مردم‌داری، شجاعت، دشمن‌ستیزی و پهلوانی را با خود همیشه همراه دارند، می‌تواند به عنوان یکی از استان‌های پایلوت ورزش باستانی، زورخانه‌ای و پهلوانی معرفی شود، بیش از ۱۰ سال است که این ورزش در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شده است و به دلیل ضعف مدیریتی و نداشتن برنامه که در هیئت ورزش‌ پهلوانی حاکم بود هیچ‌گاه این ورزش به خوبی به جوانان این استان معرفی نگردید و بعد از یک دهه فعالیت دست و پا شکسته این روز‌ها خاک تعطیلی بر چهره این ورزش نشسته است و خبری از فعالیت‌های او نیست.
محل ورزش زورخانه‌ای یاسوج وضعیت نامناسبی دارد و درب آن بر روی علاقمندان به این وزرش بسته و هیچ واکنشی از سوی مسئولان در این رابطه صورت نگرفته و همچنین در ماه‌های اخیر از سوی کادر این هیئت ورزشی در خصوص نحوه فعالیت آن اطلاع‌رسانی نشده است.
شیشه‌های درب و پنجره محل این ورزش باستانی و پهلوانی شکسته و بر فضای داخلی آن نیز روح سرد و بی‌رمقی حاکم است.
قرار گرفتن ساختمان این ورزش باستانی در زمین‌های وقفی نیز مشکلات آن را مضاعف کرده و مسئولان مربوطه نیز در این رابطه پاسخگو نیستند.
از طرفی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج که میلیاردها تومان پول هزینه ساخت و احداث آن شده نیز زیر آفتاب بی‌تدبیری گرما می‌خورد. انتظار می‌رود مدیرکل ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد که تجربه روشن در ورزش دارد به کمک این ورزش بیاید.





[embed]https://www.kebnanews.ir/wp-content/uploads/2017/07/kebnaMVI_6060.flv[/embed]
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز فقط دنبال شایعه پراکنی هستی چرا دروغ می نویسی این ورزش کاملا فعاله روزهای زوج هم ورزش برقرار اگه اطلاعاتت کامل نیست پس تحقیق کن ضمنا عکسهایی که گذاشتی مربوط به سالن وزنه برداری می باشد
Iran, Islamic Republic of
عکسی که گذاشتی نوشته سالن وزنه برداری
ورزشکار
Iran, Islamic Republic of
سلام شایعه پراکنی تا کی اولا این عکسها زورخانه نیست بلکه سالن وزنه برداری هست و شما ادم فعالش را پیدا کن تا فعال بشه جهت اطلاع زور خانه هر هفته سه روز تمرین دارد لطفا اذهان عمومی را تشویش نکنید که عاقبت بخیر نمی شوید
ظریف
Iran, Islamic Republic of
ای کاش تربیت بدنی را جمع می کردند چون هیچگونه عملکردی نداره فقط بودجه بیت المال را دارند هدر میدهند متاسفانه اضافه کار هم بهشون میدن
حبیب مهرابی
Iran, Islamic Republic of
بنده پایه گذار ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد هستم
اولین نامه ای که به مدیریت وقت جناب آقای محمد فولادی نوشتم و تقاضای راه اندازی این رشته ملی مذهبی کردم که مورد استقبال ایشان قرار گرفت
و با وسایلی که از فدارسیون که
زمان آقای محمد خوش جان رئیس بود گرفتیم و در سالن خواهران واقع در تربیت بدنی که شبها بلااستفاده شروع کردیم بدون مرشد مه واقعا کار طاقت فرسایی بود که شرح چگونگی و ساخت اولین زورخانه بطور مفصل در تاریخچه استان ذکر کرده ام
۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع چهار روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ...
بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

تأثیر و وزن اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم که نه کاملا درون اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی می‌گنجید،...
کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

کشاکش حقوقی ثبت نام در انتخابات

نانچه به دنبال تحقق این مشارکت حداکثری هستیم قطعا باید رویه‌ها ی فعلی تغییر یافته و دوباره ...
1