تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۲۵۹۵۱۷

«بشار» زنده زنده خاک شد / تلف شدن آبزیان در سکوت کامل مسئولان

۶
۰
کبنا ؛
رود خروشان بشار که به نوعی در وسط شهر یاسوج می‌گذرد در صورت استفاده از این ظرفیت عنوان "طلا" زیبنده آن بوده ولی هم اکنون در سایه بی توجهی مسئولان و متولیان امر زنده زنده خاک شد.


در وسط شهر یاسوج رودخانه‌ای خروشان بشار از شمال شهرستان بویراحمد و از کوه‌هاى اردکان و ممسنى در استان فارس سرچشمه مى‌گیرد و پس از عبور از شمال شرقى منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزهٔ شمالى دنا، از شمال مناطق بویر احمد سفلى و طیبى گذشته، با نام بارز به رود کارون مى‌پیوندد و به سوى خلیج‌ فارس سرازیر مى‌شود.
به طور حتم مسیر عبور یک رود خروشان در وسط شهری کوهستانی و با طبیعتی دست نخورده و زیبا فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری و استفاده از این ظرفیت برای جذب توریست، ایجاد درآمد و در نهایت رونق اقتصادی و اشتغال است.
رودخانه بشار
اما رود بشار تافته جدا بافته از همه بوده به گونه‌ای که به دلیل بی توجهی مسئولان استانی از گذشته تاکنون، زمین‌خواران و سوء استفاده کنندگان چشم طمع به این ثروت گرانبها و میراث آیندگان داشته‌اند و نگاهشان به این سرمایه عظیم به مثابه «گوشت نذری» است و تمام تلاش خود را برای استفاده غیر قانونی از این ظرفیت حتی به قیمت نابودی کامل «بشار» بکار می‌گیرند.
بخشی از حاشیه رود بشار از گذشته دور تاکنون در اختیار کارخانه‌های شن و ماسه بوده و تا دل بخواهد از این رودخانه در سایه بی خیالی مدیران و متولیان امر برداشت غیرقانونی صورت گرفت.
حسین صابری آخرین استاندار دولت دهم تمام تلاش خود را برای کنار گذاشتن پای برخی افراد بر روی گلوی بشار بکار گرفت و حتی برخی تعطیل و حتی جابجا شدند ولی بعد از حسین صابری احساس می‌شود این مهم به طور کلی به فراموشی سپرده شده است زیرا انگار برخی از کارخانه داران شن و ماسه اختاپوس بشار بوده و راضی به زلال شدن آب رودخانه، رقص آبزیان خوش خط و خال و ...نیستند.
تاکنون به دلیل عدم کار کارشناشی و برنامه ریزی مناسب توسط مدیران استانی و برنامه ریزان شهری یاسوج نتوانسته‌ایم آنچنانچه باید و شاید از ظرفیت بزرگ رودبشار با هدف توسعه گردشگری و ایجاد درآمدو شغل بهره وافی و کافی را ببریم
بیش از ۴ سال از واگذاری بخشی از رودخانه بشار به بخش خصوصی برای انجام کارهای مختلف از جمله مکانی برای ایجاد دریاچه با هدف قایق سواری در کنار پارک ساحلی یاسوج می‌گذرد ولی به دلیل بی توجهی‌ها کار خاصی در این مدت صورت نگرفت بلکه با بی تدبیری در زمانی که باید شاهد درآمدزایی از این فرصت باشیم شاهد تلف شدن آبزیان این رودخانه هستیم.
درست چند روز قبل از عید فطری یعنی زمانی که شاهد حضور میلیونی مردم در شهر یاسوج طی چند روز هستیم و باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم بشار را زنده زنده خاک کردند.

هزینه تلف شدن آبزیان را می‌گیریم
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه جلبک آب را گرفته بود با برنامه‌ریزی بخش خصوصی آب رودخانه بشار را در قسمتی منحرف تا جلبک‌ها خشک و بعد از آن بهسازی صورت بگیرد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: به دلیل گرمی هوا جلبک‌ها رشد نامتعارفی داشتند و با این شرایط امکگان نابودی کامل آبزیان وجود داشت.
وی بیان کرد: به طورحتم در صورت وارد شدن هرگونه خسارت به محیط زیست و آبزیان موجود در رودخانه بشار خسارت وارده را از بخش خصوصی وصول می‌کنیم.
هاشمی ادامه داد: شهرداری یاسوج باید نسبت به داشتن مشاور ذی صلاح زیست محیطی اقدام کند تا نسبت به ساماندهی و بهسازی حوزه رودخانه بشار فعالیت لازم انجام شود.

بشار آرام نیست
شهردار یاسوج واگذاری بخشی از رود بشار به بخش خصوصی با هدف ایجاد دریاچه قایق سواری را مربوط به قبل از خود دانست و گفت: طبق تفاهم نامه انجام شده امسال سال آخر حضور بخش خصوصی در این قسمت است.
محمدعلی جاوید ابراز کرد: با توجه به رشد جلبک‌ها و انجام لایه روبی بستر رودخانه یک مسیر انحرافی ایجاد تا جلبک‌ها خشک و بعد از آن عملیات بهسازی صورت بگیرد.
وی یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری یاسوج را تدوین طرح جامع بشار عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه رودخانه بشار آرام نبوده و بلکه خروشان است آن را به رویه قبلی بر می‌گردانیم.
 
شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد برابر با قانون به عنوان متولی حفظ و صیانت از رودخانه‌ها محسوب می‌شود.
«بشار» یک سرمایه بزرگ و موهبتی الهی به فرزندان دیار کهگیلویه و بویراحمد در گذشته، حال و آینده بوده که انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر در حفظ و حراست از این سرمایه کم نظیر کوشا باشند زیرا در صورت ادامه این روند بی توجهی و بی خیالی، باید در مقابل فرزندان خود در آینده پاسخگو باشند.
----------------------------
گزارش: سجاد نوبهار
نام شما

آدرس ايميل شما

علي
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از سایت کبنا
ما همیشه از نزدیک نظاره گر بشار هستیم چون خانه مان ترمینال میباشد.بخش خصوصی مانند هر سال آب را منحرف کردند که سطح دریاچه خشک شود و جلبکها را لایروبی نمایند ولی امسال بخاطر رشد بی رویه جلبکها و دیر خشک شدن سطح آب هنوز نتونستن لایروبی را شروع کنن،که قطعا بعد از لایروبی و آبگیری فضای بسیار زیبا برای شهروندان و گردشگران مهیا میشود،و با توجه به حجم زیاد دریاچه ممکن است تعدادی ماهی تلف گردد که نسبت به کار بزرگی که صورت میگیرد به نظر من قابل اغماض است
مملی
Iran, Islamic Republic of
جلبکها باید کاملا خشک و سپس لایروبی کاملی انجام بشه... اگه لایروبی صحیح انجام نشه جلبک خاصیتی که داره اب که بهش برسه دوباره رشد میکنه.. نکته دیگه اینکه شما خودتون اونو به بخش خصوصی اجاره دادین بزور که نیومد تصاحبش کنه باید قبل از اجاره دادن فکر اینجا را میکردین
زاگرس
Iran, Islamic Republic of
اقداماتى که در مورد رودخانه بشار در دو سه سال اخیر انجام گرفته واقعا قابل تحسین و شگفت انگیزه، بنابراین قضاوت هاى نادرست در مورد آینده ى زیباى نه چندان دور این رود خانه که نیاز به زمان بیشترى داره و تمام هزینه هاى آن صرفا توسط بخش خصوصى صورت مى گیره کاملا بدور از انصافه.
در سال هاى گذشته مسؤلینى که باید کارى انجام مى دادن متأسفانه هیچ اقدامى در زمینه ى این سرمایه ى ارزشمند جهت زیباسازى شهر انجام ندادن.
ولى مطمئن هستیم اقداماتى که الان در حال انجام گرفتن هست کاملا کارشناسانه و دلسوزانه انجام مى گیره.
بهتره زود قضاوت نکنیم.
مدیرعامل
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مشکلی که در رودخانه بشاروجود دارد تصرف حاشیه رودخانه است خوب یادم است که وقتی بچه بودیم وبرای شنا به کنار رودخانه می رفیتیم عرض رودخانه بالاتر از ۵۰۰متر بود ولی حالا با تصرف حاشیه رودخانه توسط ارفرد سود جوبه کمتر از ۱۰۰متر رسیده است اگر عکسهای سال ۱۳۶۵را مشاهده کنید این مورد کاملا روشن می باشد
.واقعا چه کسی باید جوابگوی ایندگان باشد .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟///
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
باید به بخش خصوصی فرصت داد.متاسفانه ما بخش خصوصی بومی را حمایت نمیکنیم.ادار آب منطقه ای و محیط زیست که کلا فقط تو فکر گچساران هستند.مخصوصا آب منطقه ای.
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
خداییش تیتر خبر را که خوندم فکر کردم بشار اسد را میگی
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1