تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۵۸۳۸۳

بی‌سلیقگی در نصب المان‌های دهدشت / برداشت از این نمادها کار هر کسی نیست

۹
۰
کبنا ؛سید ایمان تقوی:
مبلمان شهری معرف هویت مردم یک شهر است و رابطه‌ای را بین مردم و خود شهر ایجاد می‌کند. رابطه‌ای که منجر به حس شهر دوستی و ارامش روانی می‌شود.
علم شهرسازی در کشورهای توسعه یافته، به نمادهای هنری، تاریخی و فرهنگی اهمیت بالایی می‌دهد و از المان‌های شهری به عنوان یک نماد فرهنگی در بدنه اصلی مبلمان شهر استفاده می‌کند. تلفیق هنر، صنعت و معماری و خلق المان‌های شهری برجسته، نظرگاه‌های دلچسبی را برای شهروندان و مسافرین ایجاد می‌کند و این برای مدیران شهری، اهمیت بسزایی دارد تا آنجا که نماد هر شهر، یک المان شهری است. هر شهری گذرگاهی دارد که مسافران با عبور از آن یا ورود به آن خاطره‌ای از آن شهر به یادشان می‌ماند و نیز مردم و ساکنان آن در جوار آن به زندگی مشغولند. در صورت وجود المانی که بتواند هم پیشینهٔ نیاکان و افتخارات آنان را بنمایاند و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی و نیز درک مردم عادی از آن نماد جایگاه قابل قبولی داشته باشد، می‌توان به نمادی رسید که همچنان که تصویر کالبدش در ذهن می‌ماند، بتواند بیانگر مفاهیمی از افتخارات شهری و نیز محلی برای نمایش هنر و فرهنگ آن شهر نیز باشد.
بی‌شک بخش عمده‌ای از عناصر تشکیل دهندهٔ سیمای هر شهر، مبلمان آن شهر است؛ اجزایی که گذشته از کاربردهای خاص خود به زیبایی و انتظام شهر نیز سامان می‌بخشند. طبعاً شکل گیری عناصر بصری که تصویر هر شهر را به وجود می‌آورند، خاطره‌ای را برای هر بیننده در ذهن باقی می‌گذارند.
یکی از وظایف شهرداری‌ها زیباسازی فضای شهر است که در این خصوص المان‌ها و نماد‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند. در واقع المان‌هایی که در هر شهر نصب می‌شود؛ گویای فرهنگ، پیشینه، سبقه مذهبی و آداب و رسوم آن منطقه است و به همین دلیل این نماد‌ها در شهر‌های مختلف متفاوت است.
اما متاسفانه المان‌هایی که هم اکنون در سطح شهر دهدشت نصب است بی‌ربط است و در واقع مفهوم خاصی را به مخاطب خود القا نمی‌کند و یا هم برداشت از این نماد‌ها کار هر کسی نیست. در واقع می‌توان اینطور گفت که این نماد‌ها با کار کار‌شناسی دقیقی ساخته نشده و یا هم جانمایی دقیقی برای آن انجام نشده است.
وقتی گذرتان به شهرهای دیگر می‌افتد بی‌شک در میادین، بلوار‌ها و یا دیگر جاهای شهر مجسه‌هایی می‌بینید که در اشکال مختلفی خودنمایی می‌کنند و حتی بسیاری اوقات بعضی از آن‌ها به نماد شهر در می‌آیند و تا سال‌ها شکل و شمایل آن در ذهن مسافرین رهگذر باقی می‌ماند، پس می‌طلبد در انتخاب المان حساسیت به خرج داده به طوری که بعد از نصب کمترین ایراد بر آن وارد شود
شهرداری دهدشت در حالی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون ریال برای المانهای بی‌ربط هزینه کرده است که انتقادات منفی زیادی در این خصوص وارد شده است.
 

المانهایی که با شکلی نامتناسب و بی‌ربط انجام شده است.
اینجاست که ساخت المان‌های شهری با توجه به سلیقه مدیران اجرایی و نوع دیدگاه و تفکر آن‌ها نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار می‌گیرد.
از این جهت طی دوره‌های مختلف با ساخت و نصب المان‌های متفاوت شهری در دهدشت مواجه بوده‌ایم که برای نمونه می‌توان به المان نصب شده در روبروی پارک جنگلی، ورودی چرام و... اشاره کرد.
البته در این میان کم نبوده است المان‌هایی که در قسمتهای مختلف شهر دهدشت نصب شده و دومرتبه جمع آوری شده است. مردم دهدشت حتما به خاطر دارند که در سال‌های نه چندان دور، شهرداری با بدسلیقگی تمام، چه المانهای بی‌ربطی در فلکه مرکزی قرار دادند و بار‌ها آن را تعویض کردند.
اقدامی که برای ساخت آن از بیت المال هزینه گردید و سپس مجبور به جمع آوری آن شدند.
هرچند استفاده از نمادهای فرهنگی و داشته‌های بومی برای ساخت المان‌های شهری بسیار مناسب و مطلوب‌تر به نظر می‌رسد، اما باید در این رابطه به تمام وجوه کاربردی و بصری آن توجه داشت.
متاسفانه تاکنون نمادی که بتواند معرف شهر دهدشت باشد وجود ندارد و همچنین شهرداری در ساخت نمادهای شهری سهل انگارانه برخورد کرده و هم اکنون نماد بزرگ و پرمحتوای خاصی در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی، تاریخی و... در سطح شهر وجود ندارد.

هم اکنون نه تنها ورودی‌های شهر دهدشت نامناسب است بلکه میدان‌های بزرگ و مهم این شهر هم مثل میدان امام حسین که مسیر اصلی شهر است اصلا از چهره و نماد زیبا و درخوری برخوردار نیستند که این موضوع تنها نشان دهنده بی‌سلیقگی شهرداری در ساخت، نصب و جانمایی المان‌ها است.
در پایان انتظار می‌رود شهرداری دهدشت برای اینگونه اقدامات قبل از هر اقدام عملی، همفکری و مشورتی با صاحب نظران به عمل آورند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یاهو
Iran, Islamic Republic of
اون وقتی که پدرت نزدیک به ۸ سال شهرداربودچه گلی به سر شهردهدشت زدکه حالا این شهرداربزنه
چماق
Iran, Islamic Republic of
المان . تقدیم به همشهریان عزیز
شهروند
Iran, Islamic Republic of
واقعا"مسخره است همین ادمهای باعث مهاجرت مردم شدند
منفعت طلب
Iran, Islamic Republic of
فقط ۴سال این اقا شهردار بود قبلش شما چیکار کردین این دشمنی ادامه خواهد داشت
ناامید
Iran, Islamic Republic of
ایا اون سالهایی که هلیکوپتر وسط میدان مرکزی شهر بود خوش سلیقگی بود یا وقتی درختای کنار در شهر دهدشت نماد بود همه گنگ بودند حالا شما خوش سلیقه شدین از وفایی تون بپرسید چه خبر بود من ساکن دهدشت نیستم اما حاضرم رودرو باهاتون حرف بزنم لطفا ای کامنتو جهت اطلاع آقایان بزارید
سکوت
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر بعد از یک ماه سر و کله ی موافقان شهردار پیدا شد.
معلومه اینقدر این مطلب سوختتون که به حرف اومدین.خدا رو شکر زنده هستید
Iran, Islamic Republic of
همتون ..ا را سر تخشا گذاشتین جهت آگاهی اقای عزیزی شهردار عزیزتون که...ه قبرستان را برد کجای شهر هنگام مراسم تدفین چه وضعیتی داره جاده قبرستون جدید ؟ این جاده پاسخگوی عبور .. هم نیست . مسکن مهر رفته کجای شهر؟
یه پارک تخشا تو منطقه آزادگان زده تموم شهردارها نتونستن بزنن؟
اقایون به خاطر حسادت به دشمن زیاری ها هر کاری برای تخریب شهردار کردین چهار سال دیگه عملکرد دوستان مشخص میشه ؟
Iran, Islamic Republic of
مشکل دهدشت تقسیم بندی شهر به حوزه ثلاث و بویراحمده و این رویه در ادارات دولتی نیز نمایانه و متاسفانه در انتخابات مجلس هم دوستان بویراحمدی کامرانی را چون بهمئی بود حمایت نکردند. از روز اول شورای چهارم بویراحمدی ها هدفشون بود برخه را شهردار کنن که نشد اینقد اقایون شورای چهارم را کوبیدید بدانید داورپناه و جهادگر در شورای سوم که عزیزی شهر دار بود هم حضور داشتند ولی چرا گیر ندادین. چرا کسی نیومد از بازرسی استان عملکرد واگذاری شرکت های مسافربری ترمینال دهدشت را بررسی کنه که عزیزی داد به طاس احمدی ها و دکه های بازار روز و تاکسی ها که وفایی داد ساداتی ها . الان هم اقای منطقیان به شورا فشار میاره که برخه شهردار بشه ... تا طایفه گرایی هست دهدشت همینه ...
Iran, Islamic Republic of
سکوت چهارسال دیگر هم امیدوارم زنده باشیم تا عملکرد شورای جدید را بررسی کنیم مشکل شهر ما طایفه گرایی است نه شهردار
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1