تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۵۸۱۰۴

ماجرای ضرب و شتم یک معلول ذهنی در مرکز توانبخشی یاسوج چه بود؟ (+عکس)

۸
۰
کبنا ؛
 آساره کیانی:*
گفته می‌شود فرد معلولی به نام «میلاد بهره‌بر» توسط یکی از پرسنل مرکز توانبخشی در یاسوج مورد ضرب و شتم قرار گرفت و عکسی از او در فضای مجازی خیلی سریع منتشر شد که در این رابطه با پدر این معلول گفت‌وگویی صورت گرفته است که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛
روزنامه همدلی نوشت؛ نورالله بهره‌بر، پدر معلولی که مورد ضرب و شتم قرارگرفته، می‌گوید «به خاطر عید فطر گفتند بیایید بچه‌هایتان را ببرید مرخصی؛ هنوز به مرکز نرسیده بودم که از دیوار پشتی صدای گریه و فریاد شنیدم؛ فهمیدم بچه خودم است.»
می‌پرسد «چرا بچه من را کتک می‌زنید؛ مگر چه‌کار کرده» و می‌شنود که «سرو صدا می‌کند؛ لباس‌هایش را بیرون می‌آورد؛ دمپایی‌هایش را پرت می‌کند خانه همسایه»
آقای بهره‌بر که یک کارگر ۴۵ ساله است، می‌گوید: «در جواب مسئولی که بچه‌ام را کتک می‌زد، گفتم که شما باید او را کنترل کنید نه این‌که کتک بزنید؛ او نمی‌فهمد؛ دست خودش نبوده»
فشار زندگی باعث شده اعصاب وروان همسرش هم به هم بریزد. چهار دختر دارد که سالم‌اند اما دو پسر ۶ و ۷ ساله معلول دیگر که به گفته خودش «در خانه زنجیرشان کرده»
میلاد(همان پسر معلولی که کتک خورد) حدود ۲۰ سال دارد؛ او بزرگ شده و دیگر نمی‌توانند در خانه نگهش دارند؛ می‌ترسند بزند بیرون؛ گُم شود یا بلایی سر خودش بیاورد.
سه سالی می‌شود که به این مرکز توانبخشی می‌رود؛ این مرکز توانبخشی در شهر یاسوج، زیر پوشش سازمان بهزیستی است؛ رایگان نیست و به گفته پدر میلاد، ماهانه مبلغی(هر ماه متفاوت) برای هزینه‌های فرزندان از والدین دریافت می‌شود هرچند که خیلی کارهایشان مثل حمام‌کردن و اصلاح موی سر و... در خانه توسط والدین انجام می‌شود .
«من یک کارگر بدبخت هستم؛ ۷ سر عائله دارم با سه معلول عقب‌مانده وقتی به مرکز رسیدم دیدم دارند پسرم را کتک‌کاری و اذیت و آزار می‌کنند؛ گفتم این عقب‌مانده ذهنی است؛ کاریش نداشته باشید؛ گنگ است؛ به خاطر نگهداری که نمی‌توان او را کتک زد؛ با ما دعوا کرد گفت بچه‌ات را ببر؛ من دیدم اعضای بدنش همه زخم است؛ زبان هم ندارد که توضیح بدهد.
پدر میلاد او را همانطور برهنه به بهزیستی می‌برد و در حراست آن‌جا شکایتی را تنظیم می‌کند. او باز این جمله را تکرار می‌کند که «گفته بودند که مرخصی عید فطرشان است بیایید ببریدشان و من دیدم دارند کتک‌اش می‌زنند.»
حالا میلاد، مرخصی‌اش تمام‌شده و در همان مرکزی است که کتک خورده؛ شاید اگر ما جای میلاد بودیم، دیگر دوست نداشتیم به جایی برگردیم گه جلوی همه ما را کتک زده‌اند؛ شاید میلاد همه‌چیز را فراموش کرده و فکر می‌کند این روال عادی زندگی‌اش است و باید کتک می‌خورد اما پدرش هیچ‌وقت ناله فرزندی را که در کوچه به گوشش آشنا آمد فراموش نمی‌کند.
بچه‌ام را زدند؛ تهدید هم کردند
پدر کودک معلولی که مورد ضرب وشتم قرار گرفت، می‌گوید که «فقط بچه من را می‌زدند و به بقیه کاری نداشتند و در تمام این سه سال، این اولین‌باری است که دیده بچه‌اش را کتک می‌زنند، بچه‌های معلول اسم یکی از مربیان را آوردند و گفتند که او بچه‌ات را می‌زند؛ او همه ما را می‌زند. من ناراحت شدم بچه را بردم گفتم خدا این بچه را به من داده جایش را هم می‌دهد؛ شما نباید عذابش بدهید.»
پدر میلاد می‌گوید که فردی که بچه‌اش را کتک زده او را تهدید کرده که «می کشمت؛ فلان بلا را سر خودت و خانواده‌ات می‌آورم و...»
دو پسربچه معلولم را در خانه زنجیر کرده‌ام
آقای بهره‌بر در مورد کمک مراکز به آن‌ها می‌گوید«هیچ مورد کمکی به من نکرده‌اند؛ به خدا به پیغمبر هیچ نوع کمکی به ما نمی‌کنند حتی از جیب کارگری خودم از من هزینه می‌گیرند؛ یک دستم هم از کار افتاده. آن دو بچه‌ معلولم فعلا کوچک هستند و بودجه ندارم که آن‌ها را ببرم مرکز؛ در خانه آن‌ها ا زنجیر کرده‌ام که جایی نروند. میلاد بزرگ است؛ فرار می‌کند؛ گم می‌شود. به خدا خانمم دچار بیماری اعصاب و روان شده و مشغول نگهداری معلولین کوچک است و حق پرستاری هم به او نمی‌دهند.»
بنا نبوده بچه‌هایمان را بزنند!
می‌گوید که این مرکز نگهداری معلولان، تا حالا فقط از نظر بهداشتی مشکل داشت اما از نظر کتک‌کاری اولین‌باری بود که می‌دیده؛ «ما می‌خواهیم که کارکنان بهزیستی بچه‌های ما را نگهداری کنند؛ اگر بنا بر این باشد که بچه را در مرکز توانبخشی آزار و اذیت کنند خودمان داخل خانه آن‌ها را نگه می‌داریم.»
او می‌خواهد که «تسهیلات ماهانه برای نگهداری فرزندان بدهند یا مراکز مطمئن که آن‌ها را نگه دارد و حق پرستادی بدهند.» می‌گوید «هرچه باشد فرزندانمان است؛ پاره جگرمان است و هرطورشده نگهشان می‌داریم؛ بهتر از این است که عذاب ببینند.»
میلادهای دیگری هم هستند؟
پدر میلاد می‌گوید در این سه‌سال اولین باری است که دیده فرزند معلولش را کتک می‌زنند؛ تا حالا ندیده بود و مشخص نیست زمانی‌که مسئولان و مربیان مرکز توانبخشی در حضور والدین معلول را کتک زده‌اند آیا غیابی این کار یا آزار و اذیت‌های مشابه دیگر را هم انجام می‌دهند؛ نظارت بهزیستی بر این مراکز چه ایراداتی دارد؟ در این مورد خاص، تنها کتک‌زدن یک معلول در یک مرکز توانبخشی در یاسوج، مساله نیست؛ مساله اساسی و هشداردهنده برای مسئولان شاید این باشد که در سایر مراکز توانبخشی در سراسر کشور اوضاع از چه قرار است؟ آیا در مراکز میلادهای دیگری هم هستند که کتک بخورند؟

به گزارش کبنا، انتظار می‌رود مسئولان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه مدیرکل آن که خود از مدرسین دانشگاه‌ها و افراد با تدبیر در این حوزه است بر عملکرد مراکز توانبخشی به شکل‌های گوناگون نظارت بیشتری داشته باشند و در صورت تأیید این خبر نتیجه نظارت و بررسی‌های خود را به مردم نیز گزارش دهند و از طرفی با افرادی که در این زمینه خطاکار هستند برخوردهای قانونی و لازم صورت گیرد تا دیگر شاهد رفتارهای این شکلی با «میلادها» نباشیم.
**مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد با تشریح جزئیات موضوع ضرب و شتم یک جوان معلول ذهنی در یک مرکز توانبخشی معلولان در یاسوج گفت که این مهم تنها در حد یک ادعا بوده و موضوع با جدیت در حال بررسی است.
صحبت‌های مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه را از اینجا بخوانید[کلیک کنید]
نام شما

آدرس ايميل شما

پورمهر
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای بسی تاسف داره که مدیرکل استان از کنار موضوعی به این مهمی خیلی راحت میگذرد ، توانبخشی که معاونش یه آدم ناآکاه است بدتر از اینا تو مراکزش اتفاق می افته حالا هم دارن بنده خدا را طمیع میکنند که پیگیری نکن
شهروند
Iran, Islamic Republic of
درسته که این پسرمشکل داره و مراقبت کردنش هم واقعا سخت ودشوار هست وممکن است پرستار از دست کارهایش خسته ویا عصیانی شود ولی اینها دیل نمیشود که این فرد معلول را اذیت کرد بنظرم باید از پرستارها صبور وبا حوصله بیشتر استفاده کرد والبته به نظارت کردن اهمیت بیشتری داد وبه مسئله آموزش
بازمانده
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنتش کنه که این کارو کرده
شهروند
Iran, Islamic Republic of
چرا شما ازمعاون توانبخشی سوال نمی کنید؟؟اقای افشار واقعا مدیریتش ضعیفه.تو بقیه مراکزیاسوج هم اوضاع همینه.بیمارا می ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مددکار
Iran, Islamic Republic of
امروز معاون توانبخشی و مدیر کل بهمراه چند نفر دیگه رفتن و با .. از دل پدرش در آوردنش
Iran, Islamic Republic of
وقتی باپارتی نیرو بگیرن همین میشه
اعظم
Iran, Islamic Republic of
دست خدا بالای همه دستهاست واگذارچنین کسانی فقط به خداوبعد از ان امید له مسبولی که نه قومگرا باشد نه اهل پارتی بازی خدا اه دل مظلوم رو از ظالم بگیره
Iran, Islamic Republic of
مردم واقعا کمی فکر کنیم چرا هرکه هرچی میگه ومی نویسه ما همینطوری می پذیریم گیرم معلم هم تنبیه کرده آخه چرا پهلو اون که کاملا مشخصه به جایی کشیده شده اگر هم تنبیه درکار باشه سری صورتی جایی که در دسترس باشه ما دچارانحطاط اخلاقی واجتماعی شدیم درست ونادرست سر هم می کنیم .وبقیه هم فریاد واغریبا سر می‌دهیم وبا انواع کلمات زشت به هم حمله می کنیم از خدا بخواهیم که شفامون بده
اشتباه بزرگ پوتین

اشتباه بزرگ پوتین

از زمانی که روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد بی وقفه در مورد جنگ در آن کشور ...
عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

بیژن عبدالکریمی باور دارد که صداوسیما به عنوان یک رسانه داخلی، در خبر رسانی و جذب مخاطب ...
گریز از اصول

گریز از اصول

«انقلابی‌ماندن بهتر از انقلابی‌بودن است»، هشداری جدی از سوی مقام معظم رهبری به تندروهای ...
1