تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۲۵۷۴۹۲

۲۰۳۰ و فرهنگ ایرانی اسلامی

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ محمدامین محمدی
فرهنگ،ادب و تربیت جز ان دسته از کلمات و عباراتیست که معنا و تعریف مشخص و واضحی برای ان وجود ندارد.این سه مقوله ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.بخش اصلی ادب که معیار محاسبه قرار می گیرد،بخش ملموس ان،یعنی رفتار اجتماعی است که لزوما برگرفته از تربیت می باشد.اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم،باید گفت که فرهنگ شرط اصلی تعلیم و تربیت است و اگر در تربیت و ادب اجتماعی ما اختلاف و ایرادی وجود دارد،باید ریشه ان را در تربیت جست.این فرهنگ است که برای ما تعیین می کند که تعلیم و تربیت چیست.
امام خمینی(ره)در این باره می فرماید: فرهنگ صحیح،سازنده ملت هاست و یا مقام معظم رهبری که در دیدار با مسئولین و متولیان فرهنگی کشور بیان داشتند که برای حل مشکلات جامعه نیاز به مهندسی فرهنگی داریم اهمیت این موضوع را بیش از پیش نمایان می سازد.
قطعا بر روی کره خاکی هیچگونه فرد بی فرهنگی وجود ندارد.بارها از زبان یکدیگر شنیده ایم که فلان شخص بی فرهنگ است اما این اصطلاح یک اشتباه رایج است.زیرا فردی که در خیابان آشغال می ریزد و از نظر ما متهم به عدم رعایت هنجار هاست، فرهنگ خود را نشان داده است و چنین فردی کم فرهنگ است و اطلاق واژه ی بی فرهنگ برای چنین فردی کاملا اشتباه است. فرهنگ نهادینه شده را نمی توان به کل تغییر داد. بلکه می‌توان آن را به صورت جزئی تغییر داد و این دو واژه فرهنگ و تربیت کاملا به یکدیگر وابسته هستند و قابل تفکیک نمی باشند.
با این پیش مقدمه کوتاه وارد بحث خواهیم شد که:
سند ۲۰۳۰ که از طرف یونسکو به عنوان یک سند جهانی اعلام شده است، پیش از آنکه یک سند آموزشی باشد، سندی فرهنگی است. مسلمانان از دیرباز تاکنون با تکیه بر قران و کتب اسلامی توانسته‌اند به بهترین راهبردها و نقشه ها برای دستیابی به کمال بهره جسته و این بهره گیری از قرآن، دستورات اهل بیت، فرهنگ غنی ایرانی و سخنان و اندیشه های بزرگانی همچون شهید مطهری، بهشتی، دکتر علی شریعتی و ...علاوه بر نشان از اهمیت موضوع، قابلیت ایجاد سندی نوین را به ما خواهد داد.
هیچ فردی مخالف روابط بین المللی فعال نیست ولی باید در این تعاملات، عزت، مصلحت و از همه مهم تر شریعت و اصول دین اسلام محفوظ باقی بماند.هر منطقه ای فرهنگ خاص خود را دارد و هم اکنون چیزی به نام فرهنگ واحد و یکه جهانی نداریم.برای پیشرفت لازم است که نه غرب پرست باشیم و نه تک بعدی. فرهنگ‌های جوامع مختلف از یکدیگر تغذیه می کنند و ما باید بین فرهنگ خود و دیگران تعامل ایجاد کنیم.امروز باید حد و مرز بین فرهنگ غرب و فرهنگ ما را از بین برد و ان دسته فرهنگ های غربی که مطابق با دین و فرهنگ دینی و اسلامی خودمان است را با فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی ترکیب نماییم تا کامل ترین و بهترین سند را برای تعالی فرزندانمان ایجاد نماییم.
والسلام علی من اتبع الهدی
 

*کارشناس علوم تربیتی
نام شما

آدرس ايميل شما

خرامان محمد
Iran, Islamic Republic of
یه عده ای بیکارند یه عده ای بی کارند.
تو از کدوم دسته ای نویسنده.
دوست
Iran, Islamic Republic of
ککام ۲۰۳۰ ده تموم وابی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1