تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۲۵۷۳۶۷

تلاطم در بازار مرغ کهگیلویه و بویراحمد؛ تعطیلات و دستان مافیای مرغ

۱
۰
کبنا ؛


در چند روز گذشته بازار مرغ سکه شده و قیمت این ماده غذایی که اکنون جایگزین گوشت قرمز است به حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده به گونه که این کالای اصلی سبد خانوار در کهگیلویه وبویراحمد کمیاب شده است.







به گزارش کبنا، شاید این داستان برای همه یک داستان تکراری و یا سنتی باشد که همیشه و هر وقت که تعطیلات فرا می رسد به یکباره مافیای مرغ و گوشت قرمز  و دیگر مایحتاج سبد خانوار پر می کشد و سر از قیمت های می نهند که برای همگی کمی غیر باور است.

قصه همیشگی افزایش قیمت مرغ در تعطیلات

آری شاید ۲۴ ساعت دیگر به تعطیلات پیش روی عید فطر در کشور باقی مانده و برخی به دنبال تدارک برای تفریح و گذار در شهرهای توریستی و گردشگری کشور باشند، اما ناگهان خبرهای از قبیل نبود مرغ کشتار روز در بازار ، نبود برخی مایحتاج مسافران همانند دهه های گذشته در شهر یاسوج به گوش می رسد.



موضوعی که شاید برخی مسئولان و حتی مردم از آن عاجز بوده و افزایش این قیمت را دست مافیای مرغ و دلالان می دادند و بر این باروند که برخی با دست های پشت پرده سعی در ناهنجاری در بازار دارند تا قیمت ها را بشکند و در این دور روز سود هنفگتی به جیب بزنند.

افزایش نابهنگام قیمت مرغ در تعطیلات مناسبتی

آن چیزی که امروز باید شاهد بگیریم افزایش چند صد تومنی و یا هزار تومنی قیمت مرغ در بازار بوده به گونه که حتی با بودن مرغ منجمد در بازار با قیمت ۵هزار۶۰۰تومان اما همچنان بازار شهر یاسوج از مرغ کشتار روز خالی است و برخی قیمت این مرغ را حتی به ۸هزار  تومان رسانده و برخی از این کف قیمت هم عبور کرده اند.

آن چیزی که بر همه عیان است دست دلالان و مافیای این کالای برای افزایش خودسرانه آن است که به یکبار ه قیمت مرغ در استان و حتی کشور را افزایش داده و به قول معروف آقای مدیر کل در برخی از کشور ها به مناسبت اینگونه اعیاد و برای حفظ کرامت مردم قیمت ها را پایین می آورند اما در کشور ما با نزدیک شدن به اینگونه مراسمات قیمت ها را به یکباره افزایش می برند.

باز هم دست دلالان در کار است

آنچیزی که مشخص است  هرساله با شروع تعطیلات یا در ایام خاصی مانند رمضان، عید نوروز و عید فطر مردم شاهد نوسانات قیمت مرغ در بازار هستند و علی رغم تلاش جهاد کشاورزی که با عرضه مرغ منجمد در راستای تنظیم بازار اقدام می‌کند مافیای مرغ در حال تلاش برای افزایش قیمت مرغ هستند.

در چند روز گذشته بازار مرغ سکه شده و قیمت این ماده غذایی که اکنون جایگزین گوشت قرمز است به حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است در حالی که تا دیروز قیمت مرغ حدود ۷ هزار و ۴۰۰ بود و در یک روز به علت افزایش تقاضا در آستانه عید فطر و با خوش خدمتی دلالان و مافیای مرغ قیمت افزایش یافت؛ غفلت دستگاه‌های نظارتی را نیز باید به سایر علل افزایش قیمت و کمبود مرغ در بازار افزود.

در همین زمینه مسئول پشتیبانی امور دام استان در گفتگو با خبرنگار ما به نبود مرغ در بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مرغ منجمد در بازار وجود دارد و قیمت آن نیز برای توازن در بازار ۵هزار۶۰۰تومن است.

سید علی لاهوتی با بیان اینکه متأسفانه برخی با دلالی در این چند روز، قیمت مرغ را در بازار افزایش داده اند،گفت: در جلسه ای که با حضور مسئولان ستاد بازار و اجرایی گرفته شده مشکل کمبود مرغ در بازار طی امروز مرتفع خواهد شد.



وی یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ را دست داشتن دلالان در این زمینه دانست و افزود: متأسفانه این داستان سر دراز داشته به گونه ای که برخی با دلالی و حتی مافیا گری در آستانه چنین ماههایی همچون رمضان و تعطیلات اعیاد مناسبی و زیاد شدن مسافران در شهرها مبادرت به افزایش خودسرانه قیمت مرغ می کنند.

مسئول پشتیانی امور دام استان به قیمت ابلاغیه برای مرغ"گوشت سفید" در این چند روز اشاره کرد و افزود:برای توازن در بازار، قیمت مرغ کشنار روز در این مدت ۷هزار ۴۰۰تومان اعلام خواهد شد اما بعد از این مدت همچون گذشته شاهد کاهش قیمت این کالای اساسی هستیم.

لاهوتی با انتقاد از این رویه در بازار نیز گفت: ما می بنیم که در برخی از کشورها برای احترام به چنین روزهایی و حتی تکریم مردم قیمت ها را کاهش میدهند اما در کشور ما چنین نیست و برخی با مافیاگری این قیمت ها که مربوط به کالاهای اساسی سید خانوار از جمله گوشت می شود را افزایش می دهند

اما آنچیزی که مشخص است تکریم مردم در چنین اعیادی است که انتظار می‌رود دولت با اجرای سیاست‌های حمایتی و با اعطای تسهیلات کم بهره تولید کنندگان را حمایت کند چرا که با این اقدام نه تنها از تولید حمایت کرده بلکه به نوعی هوای مصرف کننده گان را نیز داشته و می‌طلبد در بازه‌های زمانی خاص مانند ایام تعطیلات با یک نظارت و کنترل دقیق تری نسبت به تعادل و ثبات قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بازار اقدام شود.

---------------------


گزارش: اخلاقی



نام شما

آدرس ايميل شما

مسعود
Iran, Islamic Republic of
پس کجاست جعفر گوهرگانی که تنظیم کند بازار را؟
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1