تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب : ۲۵۷۱۵۳

از تعطیلی رشته ریاضی‌وفیزیک در استان تا نگرانی «عدل هاشمی‌پور» از سلیقه‌ای عمل کردن در حوزه فرهنگ

۰
کبنا ؛شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با حضور عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه بزرگ و به ریاست فتاح محمدی معاون سیاسی استاندار برگزار شد.
به گزارش کبنا، هادی‌ زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از احتمال تعطیلی رشته ریاضی و فیزیک خبر داد و گفت: برای جلوگیری از این مسئله امسال مجبور به تشکیل کلاس‌های ۳ و ۴ دانش آموزی شدیم.
زارع‌پور اظهار داشت: ۲۷ اسفندماه ۹۴ شورای عالی آموزش و پرورش آئین نامه جدید هدایت تحصیلی را تصویب که در آن موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان دستخوش تغییراتی شد.
وی عنوان کرد: اجرای هدایت تحصیلی جدید در سال گذشته چالش‌های فراوانی را به همراه داشت به گونه‌ای که اعتراضات به جلوی مجلس شورای اسلامی کشیده شد و خواهان هدایت تحصیلی دانش آموزان بر اساس انتخاب آنان بودند.
زارع‌پور ابراز کرد: امسال برای هدایت تحصیلی دانش آموزان تغییراتی ایجاد کردند که مشکلات سال گذشته مرتفع شود که بر مبنای این آئین اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از وجود ۹ هزار و ۷۳۲ دانش آموز پایه سوم متوسطه اول در این استان خبر داد و افزود: فاکتور متعددی از جمله استعداد، رغبت، توانایی، شخصیت و نیاز جامعه در هدایت تحصیلی این دانش آموزان لحاظ می‌شود.
زارع‌پور با اشاره به اینکه بر اساس آئین نامه جدید کمیته هدایت تحصیلی در استان‌ها باید شکل بگیرد ابراز کرد: هم اکنون این کمیته در سطح شهرستان‌ها و مناطق این استان تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: تب گرایش به رشته علوم تجربی در بین دانش آموزان این استان و خانواده آنان به دلیل آینده شغلی بالا گرفته و طرفداران زیادی دارد به گونه‌ای که حتی افرادی که استعداد و توانایی لازم را ندارند خواهان ادامه تحصیل در این رشته هستند.
زارع‌پور ادامه داد: با این شرایط احتمال تعطیلی رشته ریاضی و فیزیک وجود دارد به گونه‌ای که امسال مجبور به ایجاد کلاس‌های دو و سه دانش آموزی بودیم.
وی عنوان کرد: میانگین گرایش به رشته تجربی در کشور ۴۵ درصد ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۵ درصد است که این مسئله یک چالش جدی برای آینده کشور و استان است.
آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در زمینه هدایت تحصیلی سلیقه‌ای برخورد نکند
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش و پرورش این استان در زمینه هدایت تحصیلی دانش آموزان سلیقه‌ای برخورد نکند زیرا حق انتخاب شغل و رشته تحصیلی جزو اصول مسلم حقوق شهروندی است.
حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی در این نشست اظهار داشت: نباید با اجبار دانش آموزی که دارای ظرفیت لازم بوده را از حضور در رشته دلخواه خود منع کنیم.
وی با تاکید بر اینکه کمیته‌های هدایت تحصیلی دانش آموزان در مناطق و شهرستان‌ها سعی کنند حقی از کسی تضییع نشود عنوان کرد: به طور حتم در صورت بد عمل کردن آموزش و پرورش در زمینه هدایت تحصیلی نیز همچون سال گذشته شاهد اعتراض دانش اموزان هستیم.
توازن رشته‌ای در کهگیلویه و بویراحمد جدی گرفته شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: امروزه بازار رشته‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین کاردانش در کشورهای توسعه یافته و برخوردار وضعیت مطلوبی دارد.
فتاح محمدی بیان کرد: آموزش و پرورش در دوران ابتدائی باید به فکر ایجاد انگیزه در دانش آموزان باشد و از همان اول گرایش به رشته‌های فنی و کار و دانش را تبیین کند و فعالیت‌های تبیینی و تبلیغی را در اولویت کاری خود داشته باشد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که مقوله توازن رشته‌ای بیش از پیش در استان جدی گرفته شود و در این راستا باید از سنین پایین به دانش آموزان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کرد.
 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: امسال رویکرد در هدایت تحصیلی دانش آموزان انتخاب آگاهانه و آزادانه بوده و البته تلاش بر این است که سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به سمت ۵۰ درصد برود.
ایوب رضایی با بیان اینکه هم اکنون با تورم بیکاری فارغ التحصیلان رشته‌های نظری روبه‌رو بوده و کمبود نیروی ماهر داریم افزود: یک دبیرستان معارف اسلامی در شهرستان بهمئی تاسیس و در صورت همکاری سازمان تبلیغات یک مدرسه دیگر نیز در یاسوج راه اندازی می‌کنیم.
 
در حوزه فرهنگ نباید سلیقه‌ای عمل کرد
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز گفت که یک نقشه راه برای آموزش و پرورش استان تهیه و تدوین شود.
عدل هاشمی پور اظهار داشت: در این نقشه راه آسیب‌ها، چالش‌ها، کمبودها و نیازهای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به همراه راهکارهای رفع آنها ارائه شود.
وی افزود که در حوزه فرهنگ و آموزش کهگیلویه و بویراحمد نباید سلیقه‌ای و سنتی عمل کرد بلکه لازم است هر چه بیشتر روی آنها سرمایه گذاری شود.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بدون کمک خیران نمی‌توان مشکلات متعدد آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد را حل کرد و به همین دلیل باید از ظرفیت مهم خیران بیش از پیش استفاده بهینه شود.
هاشمی پور خواستار برنامه ریزی برای جبران عقب ماندگی‌های کهگیلویه و بویراحمد در تمامی بخش‌ها از جمله حوزه آموزش و فرهنگ شد.
وی عنوان کرد که کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های موفق در زمینه آموزش و فرهنگ الگوگیری کرده و از تجارب ارزنده آنها استفاده بیشتری شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که در امر مهم هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان این استان باید بر اساس شرایط و نیاز بازار کار استان تصمیم گیری شود.
وضعیت بازار کار استان ارزیابی شود
حسن نوروزی اظهار داشت: گروه‌های مشاوره‌ای مدارس کهگیلویه و بویراحمد باید آینده نگر بوده و وضعیت بازار کار استان در چند سال بعد را ارزیابی و دانش آموزان را در این زمینه راهنمایی و توجیه کرده تا رشته تحصیلی مناسبی را برگزینند.
وی افزود که شرایط و نیازهای آینده بازار کار کهگیلویه و بویراحمد در مقوله مهم هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان این استان توسط گروه‌های مشاوره‌ای مدارس استان لحاظ شده و مدنظر باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که ۹ هزار و ۷۲۳ دانش آموز پایه سوم متوسطه اول استان باید تا مرداد سال جاری هدایت تحصیلی شده و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1