تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۲۵۷۱۳۹

بلادشاپور را همه رها کرده‌اند؛ از مدیرکل میراث‌فرهنگی تا شهروندان

۸
۰
کبنا ؛محمد سروش‌نیا
ابتدا عرض کنم این قلم و نگارش در مقام پاسخگویی وتوصیف چنین موضوعی بسیار ناتوان و درمانده می باشد اما نیک می پندارم چنین نگارشی برای اهلش خداپسندانه باشد. میراث و فرهنگ دو واژه کهن و اصیل است که ما را به گذشته و مرور تاریخ خویش جهت می دهد. در واقع می توان گفت میراث فرهنگی و آثار باستانی جغرافیای هر مرز و بوم آیینه ی تمام نمایی در نمایش دردها، رنج ها و خوشی های آن روزگار است و هر چه از این هویت و گذشته تاریخی خویش فاصله ایجاد کرده و به فراموشی سپاریم در واقع نسبت به این میراث و فرهنگ مرز و بوم خود بی تفاوت بوده ایم. دهدشت را، از این قاعده جدا نمی دانم چنانکه صاحب آثار ارزنده ای هست و وجود میراث و آثاری همچون کاروانسرا بازارچه، حمام کوهیار، مسجد جامع، مسجد مورک، امامزادگان، بافت های تاریخی و ... که با معماری خاص هنری و قدمت تاریخی(صفویه)از خود بر جای گذاشته اند، همه یاد و نشانی از آن است که روزگاری این جغرافیا پهنای وسیع و مهدو پرورش آثار مهم اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی وادبی بوده است. می بایست چاره جویی کرد و مورد پرسش واقع داد که چطور در این پهنا و مساحت با قدمت تاریخی پدیده های عجیبی میبینیم، از پرورش مرغ گرفته تا چرای بی رویه ی دام هایی چون گاو و گوسفند!
به مراتب بسیار، در مشاهده و تکرار چرخش این مسیرهستیم. اینجا خبری از جذب توریست و گردشگر نیست ولی تا دلت بخواهد مورد تفرج و یاد و خاطره معتادان شده است. تا جایی که درون این ابنیه ها جز فیلتر سیگار و ابزار دود و دم و اعتیاد چیزی یافت نمی شود. پیکر و دیواره های این بناها تابلویی شده برای نوشتن یادگاری و اشعار و ابیات که مایه شرمزدگی می‌باشد. چشمتان روز بد نبیند، قدر این وجب خاک ها را بدانید. تا اینجا یک سر ماجرا بود. بخش دیگری هم از این میراث و فرهنگ را برخی به سیاست گره زده‌اند. گپ‌های سیاسی، آنقدر سیاسی شده است که در قالب شعر و سخنرانی‌های سیاسی و نیش دار جای گنجانده‌اند و گاها هم صدای ساز و نقاره شان مجال شنیدن اذان به افق شهر را نمی‌دهد.( البته باید به آداب و رسوم احترام گذاشت و موسیقی محلی را از یاد نبرد) آقایان کمی انصاف داشته باشید. بلادشاپور را مورد ستم و هجمه های سیاسی قرار ندهید، دیگر بس است. این بلاد هم بخشی از تمدن اسلام است و معماری اسلامی آن با بیننده سخن می گوید و آموزش و تعلیم می دهد. گاهاً فکر می کنم در یک منطقه ی کاملا شیعی و اسلامی باچنین معماری شگرف و ظریف، این ابنیه ها را از تاریخ اسلام بیرون کشانده‌ایم چرا که هیچگاه، هیچ تریبونی را نیافتم از این معماری اسلامی که امروز پاتوق دود و دم و سنگری برای بعضی سیاسیون شکل گرفته را مورد طلب و پرسش واقع دهد. البته نباید در پی آن بود که اشتباهات را به گردن این و آن آویخت، اینجا همه بلاد را مظلوم رها کرده‌اند، از جامعه تا مدیریت محترم میراث و فرهنگ و ماهای شهروند که در حفظ و پاسداشت چنین ارزش هایی نامهربان هستیم. امیدوارم این خطاها را دریابیم و پایبست بودن به آنرا کنار زنیم. شاید روزگاری این میراث مانند پیشینه اش رونقی را صاحب شود و چرخی که سالهاست نچرخید به حرکت آورده شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی یاسوج
Iran, Islamic Republic of
در سفرهای نورزوی ۱۳۹۶به دهدشت سفر کردیم وگفتیم از جاهای دیدنی نزدیک دیدن کنیم با اعضا ء خانواده ابتدا از امامزاده در کنار همین بلا شاپور زیارت کردیم وگفتیم از بلا د شاپور که در کاتالوگ داده بودند هم دیدن کنیم وقتی دست فرندم را گرفتم وارد محیط بلا شدیم ابتدا که خوب سبز بود وگاو گوسفند دران گوشه به چرا مشغول بودند،کمی جلوتر رفتیم که نگاهی به اتاقها بیندازم همینکه نیم نگاهی به داخل انداختم دیدم دوجوان در داخل این مخروبهای قدیم به مصرف مواد مشغول هستند وقبل از اینکه فرزندم نگاه کند ومتوجه شود برگشتم وبا اعصبانیت به همسرم گفتیم برو سوار ماشین شو که ان هم از رفتار من نارحت شد وگفت چه خبره .که بعد قضیه را برایش تعریف کردم این بلا شاپور است که این همه تعریف می کنند .دراخر به نیروی انتظامی خبر دادم که دوسه خیابان پایین بالاتر بود گفت هیم طور است دیگه ....................؟
همشهری
Iran, Islamic Republic of
پس جطور زمان پیاپی مدیر نمونه می شود؟
فولادیان
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر سروش نیا...
علی
Iran, Islamic Republic of
اولا شما ها انصاف داشته باشید اغراق نکنید زحمات دوستان را در حوزه میراث فرهنگی نادیده نگیرید
دوما بافت تاریخی شهر دهدشت زیر نظر پایگاه بافت تاریخی میباشد و ارتباطی با میراث فرهنگی دهدشت ندارد
مدیریت آن بر عهده برادر عزیزجناب اقای علیزاده که از جانبازان بزرگوار میباشد هم سابقه مدیریت میراث فرهنگی و هم بخشداری چرام را در مرونده خود دلرند
مرادی
Iran, Islamic Republic of
از اقای علیزاده رئیس محترم پایگاه بافت تاریخی دهدشت بپرسید که بافت تاریخی زیز نظر ایشون هست
شمس
Iran, Islamic Republic of
انصاف داشته باشید این عکس ها مربوط به به سالها پیش میباشه
توی این سه سال واقعا بافت نگهداری شد
شمس
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستان
بافت خودش متولی داره و جناب علیزاده از مدیران توانمند استان مسئول بافت هستند
پایگاه بافت تاریخی مستقل هستند
امید
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستان
بافت خودش متولی داره و جناب علیزاده از مدیران توانمند استان مسئول بافت هستند
پایگاه بافت تاریخی مستقل هستند.....
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1