تاریخ انتشار
شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۲۵۷۱۱۹

چرایی حمایت از روحانی و گفتمان تعامل

۷
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛امیدعلی آرین مهر*
بداخلاقی‌های چند روز اخیر و توهین به منتخب ملت از سوی گروهی ساختارشکن و خودسر بهانه‌ای شد تا به چرایی حمایت از روحانی در این یادداشت اشاره کنم!
سپتامبر۱۹۸۸،سید محمدخاتمی-رئیس جمهور وقت ایران- با ارائه طرحی به مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار نامگذاری سال ۲۰۰۱ به «سال گفت و گوی تمدن‌ها» شد، تا مجالی برای اندیشیدن به مدل های اخلاقی و انسانی برای زیست جهانی فراهم شود.
در آن سالها نظریاتی چون «پایان تاریخ» و «برخورد تمدن‌ها» مطرح بود و لذا طرح خاتمی که متضمن صلح جهانی بود با استقبال اعضای مجمع مواجه و به تصویب رسید.
اما با وقوع حادثه «۱۱سپتامبر» و متعاقب آن تلاش برخی سیاستمداران غربی برای شکل گیری یک پارادایم فکری با معرفی دشمن جدی و محوریت امنیت اسرائیل و دستیابی بیشتر به منابع انرژی، اوضاع جهان و بویژه منطقه خاورمیانه، به سمت بحران،تنش، ناامنی و جنگ پیش رفت.
در واقع، حادثه ۱۱سپتامبر دستاویزی شد برای جنگ طلبان و خشونت گراها تا گفتمان تنش و تقابل را کاتالیزور گفتمان گفتگوی تمدن ها قرار داده، بخش قابل توجهی از جهان اسلام را درگیر منازعات و کشمکش های خونین نموده و صلح جهانی را تهدید کنند.
اشغال افغانستان و عراق، شکل گیری گروه های رادیکال و تندرو با نام القاعده و طالبان و منازعات قومی و مذهبی حاصل تفکر تقابل در آن سالها بود.
اکنون با گذشت بیش از یک دهه، فقدان اعتدال و تدبیر در مدیریت آن جوامع که با چاشنی خشونت از سوی گروه های به اصطلاح جهادی همراه شد و خلا منطق گفت و گو، بار دیگر شاهد اعمال و افعال خشونت آمیزی در جهان پیرامون هستیم.
این تجارب ناگوار در کنار برخی دیگر از کاستی های اجتماعی،فرهنگی و سیاسی، ایجاب می کند تا منطق تعامل و مذاکره را بر تقابل و تنش ترجیح دهیم.
اکنون نیز جهان ناآرام است، لذا با تحلیل خروجی انتخابات آمریکا و پدیده ترامپ، تنش های شرق دور، بحران های تمام نشدنی خاورمیانه، مناقشات دولتهای حاشیه خلیج فارس و مسائلی از این دست، ملاحظه خواهیم کرد که منظق تعامل بر تقابل، رجحان خواهد داشت.
کیست که بخواهد دستاوردهای علمی و اجتماعی تمدن غرب را نادیده گرفته و به جای پل، حصار در عالم سیاست،فرهنگ،هنر، دانش و اقتصاد بکشد؟
البته منکر اجحاف و استکبار برخی دولت های غربی هم نیستیم، اما این دو مقوله را نباید با هم قاطی کرد، لذا برای رفع تحریم،ظلم و اجحاف و از سویی دستیابی به دستاوردهای فرهنگی،علمی و آموزش، راه یکی است و آن هم تعامل و گفت و گو!
این ادعا در مورد «برجام» صدق می کند.ثبات اقتصادی، استفاده از فرصت های بدست آمده ناشی از کاهش تحریم ها، توسعه سرمایه گذاری های خارجی،بهبود شاخص های اقتصادی نظیر تورم و نرخ ارز و درآمد و رشد اقتصادی از پیامدهای برجام بود که با تعامل،مذاکره و گفت و گو حاصل شد.
 

*فعال فرهنگی اصلاح طلب
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
سلام فعال فرهنگی اصلاح طلب بگو رکود اقتصادی در برنامه برجام نافرجام که هر روز تحریمی دیگر بر ما تصویب می شود !؟؟؟؟
خشنودی سید علی رضا
Iran, Islamic Republic of
تشکر ازجناب ارین روحانی اگر می خواهد محبوبیت در بین اصلاح طلبان داشته باشد نظرات وایده اقای خاتمی راسرلوحه برنامه دولت اعتدال قرار دهد همچنان گفتگوی طرفها وتمدنها را پی گیری کند چرا که مخالفان داخلی می خواهند وی را چهره خشونت معرفی کنند وخود را همجون سید خندان شیخ خندان بشناساند
رکسانا
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار خوبی بود
بله ما باید اسلام روحانی که همراه با عطوفت و مهربانی و صلح پایدار است را به جهانیان عرضه کنیم البته پاسخ به کسانی که بخواهند امنیت ما را هدف قرار دهند بسیار کوبنده خواهد بود.
اشارات همگی خوب بودند.
رحمان پاریاب
Norway
تحلیل کاملا درستی است و این تنها یک مورد از دهها مورد دلایل حمایت از روحانی است و واقعا روحانی و خاتمی در این چهار سال اخیر کشور رو از مشکلات خطرناکی نجات داده و به سوی رشد و توسعه رهنمون شدند
با سپاس
Iran, Islamic Republic of
اولا گفتمانت. دوما گذری به گذشته ورفتار اقای روحانی داشته باشید سوما تا رفتار ..با مردم ونهادها اینطور است توقع . نداشته باشید چهارما شما ..گفتمانتان را درست کنید بعد دم از تفکر وروشنگری بزنیدبه قولا یه سوزن به خود ویه جوالدوز به دیگران
مجیدی
Iran, Islamic Republic of
سلام به رسانه خوب کبنا
مطلب خوبی است
من با بداخلاقی های اخیر کاملا مخالفم.
فرهنگی
Romania
درود برجناب آرین
عالی بود
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1