تاریخ انتشار
شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۴
کد مطلب : ۲۵۷۰۶۷

چه عواملی مانع لیگ یکی شدن تیم فوتبال نفت و گاز گچساران شدند؟

۵
۰
کبنا ؛ محسن بابادی
پس از خواب نیمروزی فرصتی دست داد تا باز هم از تیم فوتبال نفت و گاز شهر بزرگ و نفتخیز گچساران بنویسم.
سالها پیش و پس از صعود این تیم به لیگ دسته ۱ کشور ، بازی های درخور تحسینش، مردم به وجد آمده گچساران را به رویای شیرین لیگ برتری شدن امیدوار نمود ، اما کسب عنوان پنجمی نیز برای این تیم عملکرد ضعیفی محسوب نمی شد. پس از سقوط این تیم به لیگ ۲ و در پی سالها دوندگی ، بالاخره مسولین گچسارانی موفق شدند داریوش یزدی مربی تحصیلکرده مسجدسلیمانی را متقاعد به پذیرفتن سرمربیگری این تیم نمایند. در فصل اخیر ، تیم نفت و گاز موفق شد تا مرحله پلی آف و آستانه صعود به لیگ ۱ کشور پیش رود
عملکرد مربی با دانش نفت و گاز خصوصا در جام حذفی بی نظیر بود. تا جایی که چندین تیم لیگ برتری و لیگ ۱ و ۲ را مقتدرانه از لب تیغ گذراند و تنها در مقابل تیم مدعی تراکتورسازی که در لیگ برتر عنوان سومی و در جام حذفی عنوان نایب قهرمانی را کسب نمود تن به شکست داد.
(( عده ای می گویند هدایت یزدی مدیر عامل ورزش مناطق نفتخیز جنوب که برادر وی بوده ، زمینه ساز حضور این مربی در روی نیمکت نفت و گاز شده است. اما وقتی نگاهی گذرا به کارنامه دوران بازیگری و مربیگری داریوش می اندازیم ، همه چیز گواهی بر شایستگی این مربی داده و چه بسا این تیم گزینه بسیار کوچکی برای ایشان که مدرک مربیگری A فوتبال آسیا داشته، مدرس رسمی و چندین و چند ساله کنفدراسیون فوتبال آسیا و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تربیت بدنی بوده و چندین پیشنهاد از لیگ ۱ و لیگ برتر داشته بوده است . البته چرا راه دور برویم ؟ نتایج درخشان وی بر تمامی موارد یاد شده صحه می گذارد.
تلاش ایشان در جهت ایجاد همدلی میان مردم گچساران و کشاندن آنان به ورزشگاه بدون امکانات این تیم به همراه بازی های چشم نواز، مهر تاییدی بر صحبت های این حقیر است.
اما آنچه امسال سبب شد عملکرد نفت و گاز گچساران زیاد به چشم نیاید ، فوتبالی نبودن مسولین این شهر و نگرش تماما سنتی آنان نسبت به فوتبال حرفه ای است . (( البته در خونگرمی ، مهربانی و مهمان نوازی آنان شکی نیست، اما مشکل اینجاست که متاسفانه تخصصی در زمینه فوتبال نداشته و ندارند )). یکی دیگر از دلایل ضربه خوردن تیم نفت و گاز این بود : میبایست طبق وعده وعید ها به تیمی که در ۵ هفته نخست مرحله پلی آف لیگ دسته ۲ شاهکار کرد و صدرنشین بود، درصدی از قرارداد کادر و بازیکنان پرداخت می شد. اما تعلل بی مورد مسولین ، زمین چمن بی کیفیت ، باند بازی و چند دستگی های موجود در روی سکوها دست به دست هم دادند تا رفته رفته این تیم از روند خوب خویش فاصله گرفته و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند.
سوال من از مسولین این شهر این است:
حال که جام حذفی و لیگ به پایان رسیده، چند درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر این تیم پرداخت شده است؟
اگر از پاسخگویی به این سوال تفره میروند، (( احتمالا دلیلش این است که عده ای از آنان در این تفکرات غیرحرفه ای غرق بوده اند که تمامی مبلغ را پرداخت نکرده تا اگر احیانا تیم نتایج لازم را کسب نکرد ، بهانه لازم جهت جریمه ۳۰ الی ۴۰ درصدی باقیمانده مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر را داشته باشند.
آیا با این تفکرات منفی و مغرضانه می توان تیم داری نمود و موفق شد؟
آیا اینها تفکراتی حرفه ای است؟
آیا کسانی که در چنین توهماتی غوطه ورند می توانند درک صحیحی از فوتبال داشته باشند؟
((می‌دانید دلیل اصلی ناکامی گچسارانی ها چیست؟
تیم به عده ای از افراد غیر دلسوز و معاند حاضر در روی سکوها باخت. افرادی که مشخص نبود از کجاها و چه افرادی خط گرفته و چه اهداف شومی را دنبال می نموده اند )) . مسولین شهر هم که به این مسئله بخوبی واقف بوده و تمامی این افراد را می شناختند ، بخاطر رودربایستی ناشی از قوم و خویشی و همشهری گری ، تدابیر لازمه را اتخاذ ننموده و کاری به کار این افراد معلوم الحال نداشتند . (( شاید هم این بی توجهی مسولین به سکوها دلایلی پشت پرده داشته که بر ما پوشیده است )).
چمن و امکانات این ورزشگاه هم که نگو و نپرس.
به نظر شما خوانندگان محترم تمامی موارد یاد شده برای عدم موفقیت ۱ تیم کافی نیست؟
(( بعنوان ۱ مربی فوتبال با مدارک مربیگری متعدد و تجربه کافی خدمتتان عرض کنم در چنین شرایط نابسامان و جو مسمومی حتی گواردیولا و مورینیو نیز نمی توانستند کاری از پیش ببرند )) .
اما آنچه مسلم است پتانسیل های بالقوه خوبی از لحاظ مالی و استعداد در مردم فوتبالدوست این شهر و استان وجود دارد که اگر مسولین این استان فکری به حال زمین تمرینی ، امکانات ورزشگاه و خصوصا جو حاکم بر سکوها نکنند ، این تیم با حضور مربیان بزرگ دنیا نیز تا سال های سال نخواهد توانست نه از لیگ ۲ تکانی خورده و نه اینکه بازیکنی جهت ترانسفر به سایر باشگاه های کشور تولید و معرفی نماید .
(( مردم عزیز گچساران بدانید تا زمانی که در سطح دانش و نگرش متولیان این تیم تغییرات چشمگیری حاصل نشود ، حضور در لیگ دسته ۱ به رویایی دست نایافتنی و حسرتی همیشگی برایتان مبدل خواهد شد .
البته ما منکر برخی زحمات مسولین گچساران و مدیران تیم نبوده و نیستیم ، اما با درس هایی که از سالیان گذشته گرفته بودند ، انتظار میرفت روند یاس آوری که از قبل وجود داشته را اصلاح نموده یا حداقل بهبود ببخشند نه اینکه به آن دامن بزنند.

*تحلیلگر و مفسر ورزشی کشور
نام شما

آدرس ايميل شما

https://www.kebnanews.ir/wp-content/plugins/comment-rating/images/1_16_down.phttps://www.kebnanews.ir/wp-content/plugins/comment-rating/images/1_16_up.pngng
Iran, Islamic Republic of
مشکل محمدحبیبی وابولحسن غلامی اندکه معلوم نیست کارشون چیه
ایثارگری از باوی
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی . است که دست از سر ورزش این شرکت برنمی دارد.تا .. هست آش همین است
انالیزور
Iran, Islamic Republic of
مطالب خوبی گفته شده... البته بحث اصلی تصمیم گیرندگان فوتبال گچساران چیزی از فوتبال بلد نیستن مخصوصا اقای ..
خان
Iran, Islamic Republic of
به نظر من مشکل اصلی عدم صعود نفت و گاز به لیگ یک تماشاگر نماهای بسیاری که روی سکوها وجود داشتنن که متاسفانه تعدادشون هم کم نبودن باعث به وجود اوردن حواشی زیاد و عدم تمرکز بازیکنان شدن.
Iran, Islamic Republic of
تمام حرفای نویسنده محترم به جا و منطقی بود.امان از دست بعضی مسئولین بی کفایت.مشکل اصلی البته برمیگرده به این لیدرهای ابکی و تماشگرنماهای بیفکر
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1