تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۲۵۶۱۱۸

دوباره جنگل، دوباره آتش

۴
۰
کبنا ؛


«فوری فوری، اطلاعیه مهم، قابل توجه کلیه کارکنان منابع طبیعی، محیط زیست، دستگاه‌های اجرائی تشکل‌های محیط‌زیستی و دوستداران طبیعت، در جنگل‌های منطقه دارشاهی شهرستان بویراحمد آتش‌سوزی است، خواهشمند است جهت مهار آتش همکاری کنید».

به گزارش کبنا، این متن پیامی است که برای خبررسانی وقوع یک آتش‌سوزی جنگلی جدید در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد منتشر می‌شود. مشابه این پیام فقط با تفاوت در محل آتش‌سوزی، در یک ماه گذشته بیشتر از ٣٠ بار در کانال اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی این استان منتشر شد.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه‌و‌بویراحمد، بیش از ١۵٠ هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان از ابتدای سال جاری تاکنون طعمه آتش شده‌اند و در این مدت، بیش از ٣٠ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان به وقوع پیوسته است. عزت‌الله بهشتی همچنین از وقوع ۱۰ آتش‌سوزی در دو روز ۲۶ و ۲۷ خرداد در این استان خبر داد و گفت: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به یک بحران تبدیل شده است.
مراد فروهر، مدیر روابط‌عمومی این اداره کل در استان هم دراین‌باره می‌گوید: «آتش‌سوزی‌های پی‌درپی و به نظر تمام‌نشدنی در جنگل‌های استان، واقعا غم‌انگیز است و امان نیروها را بریده است. همه با زبان روزه مشغول مهار آتشی هستند که هر شب و روز در یک گوشه از جنگل‌های استان زبانه می‌کشد. دیگر توانی برای نیروها باقی نمانده است. لطفا شما از طرف ما همه را از نابودی طبیعت استان آگاه کنید. من تعجب می‌کنم چرا در این مدت هیچ خبری در‌این‌باره در رسانه‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های پرمخاطب خبری کشور نیست. این رسانه‌ها می‌توانند خیلی کمک کنند؛ نه فقط درباره آتش‌سوزی در استان ما بلکه برای این همه آتش‌سوزی در حال وقوع در جنگل‌های کشور؛ در‌حالی‌که هیچ‌کدام را آن‌طور که باید، خبری نکرده‌اند. فعالان رسانه‌ای محیط زیست و منابع طبیعی در پایتخت خیلی باید بیشتر از این به داد ما برسند».
آن‌طور که عزت‌الله بهشتی، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد، گفته است: «قرق‌بانان منابع طبیعی با دست خالی و بدون هیچ چشمداشتی به جنگ نابرابر با فوران شعله‌های آتش می‌روند؛ به گونه‌ای که برخی شب‌ها به دلیل خستگی زیاد در کنار آتش و روی سنگ و خار می‌خوابند».
بهشتی با ابراز نگرانی از کمبود تجهیزات و امکانات برای مقابله و مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های استان، عنوان کرد: وجود یک بالگرد امدادی برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی جنگل‌های این استان به دلیل سخت‌گذر و کوهستانی‌بودن لازم است. انتظار می‌رود مجموعه ستاد بحران کشور، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای متولی در زمینه تأمین امکانات و تجهیزات لازم، برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های این استان چاره‌اندیشی کنند؛ در غیر این صورت، باید بپذیریم شمارش معکوس برای نابودی جنگل‌های استان آغاز شده است.
بهشتی با تأکید بر اینکه با کمبود قرق‌بان روبه‌رو هستیم، ادامه داد: «ضروری است وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در این زمینه نگاهی ویژه به استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد داشته باشند». وی با تأکید بر اینکه کهگیلویه‌و‌بویراحمد این روزها به دلیل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع عزادار است، بیان کرد: «برای مهار آتش‌سوزی نیاز به امکانات اولیه و همچنین خودروی کمک‌دار هستیم».
این درخواست امکانات برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی در این استان، در شرایطی است که عکس و فیلم‌هایی که از مقابله با آتش قرق‌بانان این استان منتشر می‌شود، همه با دستان خالی یا کمترین امکانات است؛ با شاخ‌وبرگ درختان، با بیل و با تکه‌های چوب مشغول جلوگیری از پیشرفت آتش به مناطق دیگر هستند.
این در حالی است که کوهستانی‌بودن بیشتر مناطق این استان و صعب‌العبوربودن مناطق جنگلی، باعث شده دسترسی به همه محل‌های آتش‌سوزی به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.
بر اساس اخبار منتشرشده در روزهای اخیر، برای مهار آتش‌سوزی‌های جنگلی و با هماهنگی‌های صورت‌گرفته از مرکز، دو بالگرد مهار آتش به دو استان دیگر زاگرسی یعنی ایلام و کرمانشاه که مشکلاتی مشابه این استان دارند، داده شد؛ با‌این‌حال استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد با وجود آنکه ۵٣ درصد از کل مساحتش را جنگل تشکیل می‌دهد، امکانات ناچیزی برای مقابله با بحران‌های این‌گونه دارد.
بر اساس اطلاعات موجود، استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد دارای یک میلیون‌و ۴٢۶هزارو ٣٠٠ هکتار منابع ملی بوده که از این سطح، ٨٧٣هزارو ۶٠٠ هکتار (۵٣ درصد مساحت کل استان) را جنگل و ۵۵٢هزارو ٧٠٠ (٣۴ درصد مساحت کل استان) را مرتع تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه جنگل‌های زاگرس حدود ۴٠ درصد از کل جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد، سهم استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد از جنگل‌های زاگرس در بین استان‌های زاگرسی کشور ٢٠ درصد است که بالاترین سهم و سرانه (١,۶هکتار به ازای هر نفر) جنگل را داراست که شامل گونه‌های بلوط، بنه، افرا، زبان‌گنجشک، زالزالک، گلابی وحشی و... هستند. در بین سطوح جنگلی استان، هفت درصد جنگل انبوه، ٢٩ درصد جنگل نیمه‌انبوه، ۵٣ درصد جنگل تنک، ٩ درصد درختچه‌زار و دو درصد جنگل‌های دست‌کاشت را شامل می‌شود. در مجموع، جنگل‌های طبیعی استان دارای ۴٠ درصد فرم دانه‌زاد و ۶٠ درصد فرم شاخه‌زاد هستند. ارزش تولید آب جنگل معادل ١۴ برابر ارزش تولید چوب آن است.
مدیرعامل شبکه زیست‌محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: جنگل و مرتع این استان به عنوان سرمایه ملی متأسفانه در جلوی چشم‌ همگان با این همه دلسوزی که وجود دارد، تبدیل به خاکستر می‌شود. عزت‌الله نیک‌اقبال در این باره گفت: «وضعیت بحرانی آتش‌سوزی‌ها در سطح استان هم‌اکنون چالش تأسف‌باری را برای طبیعت استان رقم زده است. وی عنوان کرد: باوجود تلاش شبانه‌روزی نیروهای اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست و اعضای شبکه‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی، تعدد اتفاقات روزانه به حدی است که از توان نیروهای انسانی در شرایط مطلق کوهستانی و صعب‌العبور خارج است. وی ادامه داد: اعضای شبکه زیست‌محیطی و ‌منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد از استاندار به عنوان نماینده تام‌الاختیار دولت انتظار توجه ویژه و اقدامی اورژانسی دارند که به هر طریق ممکن نگذاریم طبیعت بیش از این نابود شود. مدیرعامل شبکه زیست‌محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد، داشتن چرخ‌بال آب‌پاش برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های استان را ضروری دانست و گفت: انتظار می‌رود دولت دستگاه‌های اجرائی متولی حفظ و صیانت از جنگل و مرتع استان از جمله منابع طبیعی و محیط زیست را در زمینه تقویت و تأمین امکانات، ابزار و ادوات به طور ویژه ببیند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد دو روز پیش نیز از چهار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع بویراحمد خبر داد. سرهنگ محمدرحیم برزمند اظهار کرد: این آتش‌سوزی‌ها در مناطق «گنجه‌ای»، «دارشاهی»، «پراشکفت» و «مختار»، از توابع شهرستان بویراحمد، رخ داده است. آتش‌سوزی منطقه گنجه‌ای که در حوزه محیط زیست بوده، ساعت ١۴:٣٠ جمعه ٢۶ خرداد شروع و ساعت ١۶ با تلاش نیروهای منابع طبیعی و مردمی مهار شد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد درخصوص علت و میزان این آتش‌سوزی بیان کرد: میزان خسارت وارده این آتش‌سوزی هنوز به صورت دقیق مشخص نیست و در حوزه محیط زیست بوده و علت این آتش‌سوزی عامل انسانی بوده است. آتش‌سوزی دارشاهی که در بیشه‌های این منطقه رخ داده بود، با همکاری نیروهای منابع طبیعی شهرستان‌های دنا و بویراحمد و نیروهای مردمی قبل از سرایت به جنگل‌ها و منابع طبیعی مهار شد. وی درخصوص آتش‌سوزی روستای پراشکفت ادامه داد: این آتش‌سوزی ساعت ٩:۴۵ جمعه‌شب آغاز شد و ساعت ٢٣:۴۵ مهار شد. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد عنوان کرد: اکیپ‌هایی از منابع طبیعی استان و شهرستان و نیرو‌های مردمی در حال مهار و خاموش‌کردن این آتش‌سوزی که در پی بی‌احتیاطی گردشگران و چوپانان رخ داده، هستند.
آتش‌سوزی منطقه مختار که به صورت عمدی از سوی یک نفر رخ داده، با همت دیده‌بانان و نیروهای مردمی و منابع طبیعی شهرستان خاموش و مهار شد. دیده‌بان این منطقه فردی را که اقدام به آتش‌زدن جنگل‌ها و مراتع مختار کرده از راه دور مشاهده کرده، اما نتوانسته شناسایی‌اش کند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد درخصوص میزان خسارات وارده این آتش‌سوزی‌ها گفت: میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست و پس از نقشه‌برداری ارزیابی خواهد شد. از ابتدای امسال تاکنون ٢٨ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان رخ داده که به ۵/١٣٣ هکتار از جنگل‌ها به ارزش بیش از دو میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
وی تصریح کرد: شخصی که اقدام به آتش‌زدن پس مزارع خود در شهرستان باشت کرده بود دستگیر شد، همچنین در آتش‌سوزی مشترک بین شهرستان‌های بهمئی، لنده و بهبهان نیز دو نفر دستگیر شدند. از دستگاه قضائی برای همکاری در این زمینه تقدیر و تشکر می‌شود. ۵٠ درصد آتش‌سوزی‌های استان در سال جاری در شهرستان باشت و مابقی در سایر شهرستان‌ها بوده است.


نام شما

آدرس ايميل شما

گرگعلی
Iran, Islamic Republic of
تا الان بالای پنج هزار هکتار سوخته بعد مدیر کل میگه کلا ۲۸ هکتار منطقه حفاظت شده دیل که وسعتی معادل ۱۰ هزار هکتار دارد در طی سه مرحله آتشسوزی کاملا سوخت و هزاران مورد دیگر چرا مدیر کل منابع طبیعی و محیط زیست آمار واقعی عرصه های سوخته شده را به مردم نمیگید -- شاید مردم در اینجا نامحرم باشند
مردم
اتش سوزی کودیل رانادیده بگیرین اخه طرف بچه بوده سهوی بوده روزحادثه ۲۰تلفن باهمراهش زده که سهوااینکارشدگناه داره جنگل هازبون ندارندزغالشون کنندیاهرچی ول کن حقوق بگیر
وحید
Iran, Islamic Republic of
اگر سازمان بازرسی اداره اطلاعات ..د بررسی کنند بیش از ۵ هزار هکتار سوخته ... ای سایت کپنا نیوز ودنا همه خواب یهنی ۳۰ اتش سوزی بخصوص دره لک بهره عنا وسراسر استان سوخت
وحید
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم بیش از ۳ هزار هکتار سوخته
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
1