تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : ۲۵۵۶۳۳

بیم ها و امیدهای مثلث امید

۳
۰
کبنا ؛ محمدعلی وکیلی

چهار سال از شروع خیزِ امید آفرین ملت می گذرد. ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲، نهالی جوانه زد که امروز تبدیل به درختی تنومند شده است. گام اول در سال ۱۳۹۲، با انتخاب دولت امید برداشته شد. در سال ۱۳۹۴، ایجاد مجلس امید، با گام دوم میسر شد.
امروز نیز با رای مجدد و قاطع مردم به دولت و انتخاب لیست امید در شورای شهر کلان شهرها(خصوصا تهران)، این گام ها تکمیل شده است. آنچه از دست مردم بر می آمد انجام شد. آنان در تمام نهادهای انتخابی، رای امیدی دادند و تمام مسئولیت هایی را که دست و رای مردم در آن دخالت داشت را به این گفتمان سپردند.
در واقع، مردم سنگ تمام برای امیدیان گذاشته اند. لذا امروز حق دارند که از امیدیان بهانه نپذیرند. مردم از سقف اختیارات خود، برای این گفتمان خرج کردند و مثلثِ دولت، مجلس و شواری شهر را برای امید خلق کردند. این نکته بسیار مهم است! اینکه مردم، هر چه می توانستند انتخاب کنند را امیدی انتخاب کرده اند.
این جهت گیری آشکار، چندین پیام مهم برای چند گروه دارد؛
اولا اینکه خبر از آغاز عصر عقلانیت می دهد و نشان می دهد که ملت دل به کدام راه سپرده اند. ثانیا اینکه به سایر نهادهای غیر انتخابی این پیام را می رساند که اگر می خواهند «مردمی» باشند، ترجیح مردم، رنگ امید را دارد. یعنی، این آرا، معیارِ مردمی بودن به همه را نشان می دهد و آشکارا حکایت از این می کند که ترجیح ملت، تقویت پارادایم امید است. پارادایمی که در آن محوریت با مردم است و حقوق مردم در آن خط قرمز است. بنابراین در صورتی که نهادی می خواهد خود را با آهنگ مردم متناسب کند تا سزاوارِ صفتِ «مردمی بودن» شود، باید متخلق به اخلاقِ امید شود.
مخاطبِ این وجه از خوانشِ رای مردم البته نهادهای انتخابی نیز هستند و اعضای متتخب لیست امید نیز باید به هوش باشند که ملت به چه امیدی آنان را برگزیده اند.
در واقع، پیام دیگر انتخابات، برای امیدیان است. یعنی هم دولتِ امید و هم مجلس امید و هم شورای شهر امیدی، باید بدانند که وارد کدام بازی شده اند.
ما با فرض اینکه می توانستیم روندها را اصلاح کنیم و از کار خلق گره ای بگشاییم و کام مردم را شیرین تر کنیم، وارد کارزار شده ایم. محدودیتی هم اگر هست، باری، عذری البته نیست. یعنی ما با علم به محدودیت ها وارد شده ایم و با علم به همان، شعارهایمان را تنظیم کرده ایم. به همین سبب شعار های بزرگ و فانتزی ندادیم و ادعاهای خود را متناسب با مقدورات مطرح کردیم. ملت نیز به صحنه آمد و همه آنچه را که در مقدوراتش جای می شد به پای امید هزینه کرد. حال منطقاً آنان توقع دارند که عملکرد امیدی ها نیز در سقف مقدورات باشد. هر چه را که مردم می توانستند، انجام دادند و لذا باید هر چه را که ما می توانیم و ادعا کرده ایم، نیز انجام دهیم. اخلاق امید می گوید که نباید امید مردم را سوزاند. هر جا از اخلاق امید عدول شد حتما مهمترین قربانی آن، امید مردم است. اگر وارد معاملات غیر شفاف شدیم، مردم را ناامید کرده ایم. اگر برای ما حقوق مردم از اولویت افتاد، تشت رسوایی ما نیز خواهد افتاد. اگر ما نیز شهر و کشوری بدهکار ساختیم و اگر در زمان مسئولیت ما نیز به مسائل اجتماعی بی تفاوتی شد، حتماً فاتحه امید را باید خواند. اگر ما نیز اولویت ها را فراموش کردیم و در دام های بی مسئولیتی افتادیم و بر سرِ قدرت، گریبان یکدیگر را چاک دادیم و دچار نزاع های قدرت طلبانه شدیم، حتما این اقبال به ادبار خواهد رسید.
امروز عملکرد ما زیر نگاهِ تیزِ مردم است.
هر عملی از ما که با ادعاها و شعارهایمان نسازد می تواند سخت امید مردم را بسوزاند؛ ما مقابل این امید، مسئوولیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

معدن دیشموک
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی محترم ماه همیشه زیر ابر نمی ماند شما اصلاح طلبان به دیواری تکیه زده اید که برای شما سایه ی دائمی بهمرا ندارد حالا ببینیم
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
اگر برای ما حقوق مردم از اولویت افتاد، تشت رسوایی ما نیز خواهد افتاد.......چه جمله قشنگی..........برای.. روزی که بخاطر حمایت از دولت حاضر نشدید وزیر استیضاح شود.......خودتان با صدای بلند گفتید......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اولا جناب وکیلی شما درست فارسی حرف بزن کار برای مردم تهران پیشکشت
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
1