تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۵۵۳۷۱

شهرداران در کهگیلویه و بویراحمد چگونه انتخاب شوند؟

۴
۰
کبنا ؛سعید محمد حسینی*

شهرداری به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد و الزاماً یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند این تأثیر را در روند روزمرگی مردم ایجاد کند.
مردم از شهردارشان وابستگی به جناح‌های سیاسی خاص را نمی‌خواهند. مردم یک شهر به‌دنبال کسی خواهند بود که بتواند عمران و آبادانی را برای‌شان به ارمغان بیاورد.
برای یک شهردار موفق، پارامترهای بسیار زیادی برشمرده می‌شود. مدیریت شهرداری یک مدیریت خاص، متفاوت، پیچیده و چند بعدی است و شهردار باید تعاملات اجتماعی با بخش‌های جامعه را بداند، با مبانی اعتقادی و ایدئولوژی و اداری آشنا باشد و مؤلفه‌های اقتصادی را هم رعایت کند.
از دیدگاه مدیریت شهری، شهردار موفق شهرداری است که بتواند از ایده‌های دیگران استفاده کند. با توجه به تأثیر شهرداری بر روند زندگی شهروندان، شهرداری همه روزه بیشترین انتقادها و پیشنهادها را از سوی مردم عادی و کارشناسان می‌پذیرد. از میان همه این انتقادات و پیشنهادات می‌توان ایده‌های مناسبی را استخراج کرد و پس از کارشناسی، اجرایی نمود.
همچنین یک شهردار باید بتواند از مدیریت اقتصادی قوی برخوردار باشد. شهرداری سازمانی است با هزینه‌های بسیار و بودجه محدود. یک شهردار موفق باید بتواند از منابع موجود بیشترین استفاده را بکند و راه‌های درآمدزایی را بررسی و به بهترین نحو ممکن از آن‌ها استفاده نماید.
شهردار باید آشنایی کاملی در ارتباط با وضعیت شهر داشته باشد و فرصت‌ها و تهدیدات شهری را بشناسد.
در کنار این‌ها، شهردار باید یک مدیر فرهنگی هم باشد. از آن‌جایی که نقش شهرداری در یک شهر، تنها نقش خدماتی نیست و در تمام مسائل فرهنگی شهر نقش برجسته‌ای دارد، مدیریت فرهنگی شهرداری می‌تواند در تعاملات اجتماعی تأثیرگذار باشد.
در کنار همه این پارامترها و اولویت‌ها، باید ویژگی‌هایی را هم که مقام معظم رهبری مد نظر قرار دادند، برشمرد:
۱- کاردانی: در این تردید نیست که کار را باید به کاردان سپرد. یکی از مصادیق کاردانی یک شهردار، بی‌شک پرهیز از برنامه‌های زائد و انحرافی است که در کلام رهبر معظم انقلاب این‌گونه بر آن تأکید شده است: «شهرداری‌ها باید برنامه‌هاى زائد و منحرف‌کننده و حرف‌هاى غیرمرتبط با کار را که عده‌اى به آن‌ها مبتلا بودند و هستند، کنار بگذارند و فقط براى مردم کار کنند».
۲- لیاقت: لایق بودن یک شهردار برای رسیدن به صندلی مدیریت شهری تا حدود زیادی پس از انتخاب وی و البته نگاهی به گذشته او قابل تشخیص است. رهبر انقلاب در این ارتباط فرموده‌اند: «شهردارى جایى است که انسان در آن با پول، با مردم، با مراجعان و با کسانى که حاضرند براى بعضى از مقاصد خود ولخرجى کنند، مواجه مى‌شود. این‌طور جاها خیلى باید مراقب بود. این‌جاست که تقواى الهى به درد مى‌خورد. تقوا زره‌اى است که اگر انسان آن را پوشید، تیرهاى زهرآگین فساد و گناه در او کارگر نخواهد شد و او را از پا نخواهد انداخت».
۳- امانتداری: زمانی که مردم افرادی را به‌عنوان اعضای شورا انتخاب می‌کنند، از آن‌ها انتظار دارند تا فردی امانتدار را به‌عنوان شهردار انتخاب کنند. انتخاب شهرداری که با امانتداری بیگانه است، بزرگترین خیانت به شهروندان،است. از همین رو است که رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند: "شهرداران‌ سراسر کشور باید امانتدار رأی‌، اعتماد، محیط زندگی‌ و اخلاق‌ و فرهنگ‌ مردم‌ باشند که‌ یکی‌ از مصداق‌های‌ مهم‌ امانتداری‌ رأی مردم‌، انتخاب‌ شهرداران‌ امین‌، قابل‌ اعتماد، باکفایت‌، پاکدامن‌، متدین‌، شجاع‌، ساده‌‌ زیست‌، مردمدار و مقید به‌ انضباط مالی‌ است‌."
۴- پاکدامنی: پاکدامن بودن یک شهردار و منحرف نشدن وی و امانتدار بودن او به بیت‌المال از ویژگی‌هایی بوده که مردم از شورای شهر انتظار دارند تا در انتخاب شهرداران ملاک قرار گیرد.
۵- شجاعت: شجاع بودن و نترس بودن یک شهردار در مقابله با مشکلات، ویژگی غیرقابل انکار یک شهردار است.
۶- پاکدستی: یک شهردار پاکدست باید کوچکترین چشمداشتی به منافع شخصی خود در شهر نداشته باشد. رهبر انقلاب هم در این‌باره تأکید کرده‌اند: «شهرداری‌ها همواره در معرض افراد فرصت‌طلب و سودجو قرار دارند، اما ارتباط با مردم و دسترسی آسان آنان به مدیران شهرداری‌ها، موجب می‌شود زمینه بسیاری از فرصت‌طلبی‌ها از بین برود».
۷- خستگی‌ناپذیری: مشکلات متعدد و متنوع شهرها، نیاز بیش از پیش به یک شهردار خستگی‌ناپذیر را بیشتر نمایان می‌کند و بی‌شک شهردار باید جدا از تمامی این ویژگی‌ها، دارای روحیه خستگی‌ناپذیری در برابر مشکلات متعدد باشد.
با توجه به آن‌چه به‌عنوان پیشنهادهای کاربردی برای شوراها در زمینه‌ انتخاب شهردار خوب،‌ مطرح می شود؛ می‌توان درخواست نمود که اعضای محترم شوراهای شهر، آرمان‌گرایانه به شهردار نگاه نکنند و با توجه به وضعیت شهرها و نارسایی‌های شهرداری به انتخاب شهردار بپردازند. اعضای محترم شورای شهر لازم است ضمن توجه به موارد مطرح شده در مورد ویژگی‌های علمی، اجرایی و فردی شهردار خوب، در انتخاب شهردار بیشتر به برنامه‌های اجرایی و کاربردی شهردار توجه کنند و در صورت امکان، شهردار را با توجه به برنامه‌هایش برگزینند.
 

* کاندیدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام : با این توصیف فقط و فقط جناب مهندسزینل زاده
Iran, Islamic Republic of
اخیی توی شورا رای نیاوردی اینجا یاداشت پی نویسی حتما اینهارا اماده کردهبودی که توی شورا بگی خخخخخ دلم برات سوخبت
Iran, Islamic Republic of
خودت شهردار بشی بدنیست .یاداشت خوبی بودبرتی.شهردارشدن
Iran, Islamic Republic of
ووووی توهم چ.. خسته نشدی
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1