تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۲۵۵۳۴۲

آیا تیم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد ضعیف است؟ / صادرات عمل می‌خواهد نه حرف

۰
کبنا ؛در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد موضوعات گوناگونی مطرح شد از جمله این که تیم اقتصادی استان تجربه صادراتی ندارد.
به گزارش کبنا از یاسوج کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز با دو دستور کار برگزار شد.
در این نشست که دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند دستور کار اول در خصوص صادرات غیر نفتی در استان و چگونگی افزایش آن در سال جدید و همچنین مشکلات پیش روی صادرات استان بود.
جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این نشست یکی از معضلات را بروکراسی بانک‌ها ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین بانک در زمینه صادرات بانک توسعه صادرات است که پیچیده‌ترین بروکراسی را دارد و باید آمار بگیریم چه میزان منابع در خصوص صادرات غیر نفتی برای استان هزینه کرده است؟.
در ادامه جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با طرح برخی از مشکلات در استان در خصوص توسعه صادرات گفت: روزانه محصولات زیادی از استان ما توسط افراد غیر بومی خارج می‌شود و دلیل این است که در استان تاجر نداریم.
وی گفت: بهترین و باکیفیت‌ترین هندوانه استان را در مزرعه کیلویی ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند در حالی که در استان خودمان زیرساخت‌های لازم و تجربه کافی را برای صادرات نداریم و خلاصه این که تیم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد تجربه صادراتی ندارد.
در ادامه حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق برنامه باید در زمینه صادرات سالانه مطابق برنامه کشوری ما نیز افزایش صادرات داشته باشیم لذا باید برنامه عملی داشته باشیم و فقط از بایدها سخن نگوییم.
وی با بیان اینکه به برنامه عملیاتی نیاز داریم افزود: برای افزایش صادرات به افزایش تولید نیاز داریم.
محمود باقری مدیرکل گردشگری و صنایع دستی استان هم گفت: دلال‌ها محصولات ما را بیرون می‌برند و همچنین نهادهایی که باید کار صادرات انجام دهند مشخص نیستند.
دیودیده رئیس سازمان صنایع و معادن استان هم گفت: باید از شرایط فعلی که قطر مشکل پیدا کرده استفاده کنیم و محصولات خود را به این کشور صادر کنیم.
وی گفت: می‌توانیم صیفی‌جات و سبزی‌جات را از استان از دو طریق هوایی از فرودگاه شیراز و همچنین از طریق گمرک بندرعباس به قطر بفرستیم.
ابراهیم کشاورز مدیرکل اقتصادی و دارایی در جواب وی گفت: شیراز و استان فارس روزانه مواد غذایی و سبزی و صیفی را سال‌های سال است که به قطر می‌فرستند و دیگر محلی برای جولان ما نیست.
مجید محنایی معاون اقتصادی استاندار هم با انتقاد از صحبت‌های انجام شده خارج موضوع گفت: اینجا جلسه توسعه صادرات است و دستور کار ما قطر نیست.
در زمینه صادرات خیلی حرف می‌زنیم ولی عمل نمی‌کنیم
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خلأ تشکل‌های صادراتی در کهگیلویه و بویراحمد مشهود است.
محنایی اظهار کرد: جلسات توسعه صادرات به دلیل اهمیتی که دارد نباید به صورت فصلی بلکه باید به صورت ماهیانه برگزار شود.
این معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مشکلاتی که داریم به خلأ تشکل‌های صادراتی در استان برمی‌گردد چرا که این تشکل‌ها باید صادرات را هدایت کنند.
وی بیان کرد: در زمینه صادرات حرف خیلی می‌زنیم اما عمل نمی‌کنیم و در نشست‌ها بیشتر به سؤال‌های خود پاسخ می‌دهیم.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای مثال در جلسه بعدی مدیرکل گردشگری و صنایع دستی باید توضیح دهد که چه کاری در زمینه صادرات انجام داده است لذا این که فقط از بایدها حرف بزنیم کمکی به توسعه صادرات نمی‌کند.
از طرفی  نماینده بانک توسعه صادرات در جواب کیانی که گفته بود پیچیده‌ترین بروکراسی از آن بانک توسعه صادرات است گفت: شما یک صادر کننده در استان معرفی کنید که معوقه بانکی و چک برگشتی نداشته باشد تا ما هم در زمینه تسهیلات و سرمایه در گردش به چنین فردی کمک کنیم.
در وهله بعد آن گونه که مسوولانی مانند رئیس جهاد کشاورزی استان بیان می‌کنند در استان تاجر به معنای واقعی نداریم و تیم اقتصادی استان در زمینه صادرات بی‌تجربه هستند که به معنای آموزش ضعیف است و در حوزه آموزش مشکل داریم.

همه این‌ها را که روی هم بگذاریم باید به عزم مسؤولان هم اشاره کرد که برخی از آن‌ها علاقه‌مند واقعی به کار در حوزه صادرات هستند و برخی دیگر اصولا همراهی لازم را با دسته اول ندارند.

لذا برای فعال شدن و پویایی صادرات غیر نفتی باید زنجیره‌ای به یکدیگر متصل شده و دست در دست هم بدون از این که تنها به بایدها بسنده کنند در راه عملیاتی شدن صادرات با کمک به رونق تولید در این راه گام بردارند.

در نهایت استانی که بهترین عسل، بیشترین دام، باکیفیت‌ترین سیب، مرغوب‌ترین میوه و بیشترین ماهی سردآبی و محصولات صنایع دستی را دارد اکنون تنها یک محصول آن هم (ریشه بله) یا شیرین بیان صادر می‌کند.

استانی با این همه ظرفیت در حوزه صادرات غیر نفتی تک محصولی است در حالی که می‌تواند در ده‌ها و بلکه صدها مورد، صادرات آن هم با بهترین کیفیت را داشته باشد.

در این نشست همچنین به دیگر مشکلات حوزه صادرات استان اشاره شد که مهم‌ترین آن‌ها یکی موضوع گمرک و زیرساخت‌های آن، دیگری موضوع سرمایه در گردش برای تجار و همچنین نبود صنایع بسته‌بندی در استان بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1