تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب : ۲۵۵۱۲۷

از قرق شهر یاسوج توسط سلسله جدید تا آتشی که به بابکان رسید

۱
۰
کبنا ؛
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد/
شهر یاسوج این روزها حکمرانان بلامنازعی در خیابان‌های خود دارد.


بدعت‌هایی که در شهرهای استان ما وجود دارد شاید در کمتر نقطه‌ای در کشور وجود داشته باشد.

برای مثال اگر در یکی از خیابان‌ها شهر ما کسی فروشگاه سمساری راه‌اندازی کرد از فردای آن از این سر خیابان تا آن سر خیابان پر از فروشگاه سمساری می‌شود.

وی یا این که اگر در یک نقطه از شهر کارواشی راه‌اندازی شد بلافاصله شاهد راه‌اندازی کارواش در سراسر آن نقطه خواهیم بود.

به همین ترتیب است مغازه‌های کله‌پزی و بزازی و قص علی هذا که همین موجب بروز مشکلاتی شده است.

در جدیدترین نوع از این حرفه‌ها وانت‌بارهای دوره‌گرد هستند که اکنون سراسر شهر یاسوج را قرق کرده‌اند به نحوی که راه رفتن و رانندگی در این شهر با مشکل جدی روبرو شده است.

حساس‌ترین نقاط شهر و پر رفت و آمدترین معابر و خیابان‌ها به دلیل حضور پررنگ وانت‌بارهای میوه‌فروش قفل شده و عبور و مرور در آن‌ها به سختی انجام می‌شود.

مثل این که وقفه‌ای در انجام وظایف مسؤولان شهری و استانی پیش آمده و دوره گذار را بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها سپری می‌کنیم که مسؤولان این گونه شهر را به حال خود رها کرده‌اند.

هنگامی که برای انجام کاری از خودرو پیاده شدم با نگاه غضب‌آلود یکی از صاحبان  وانت‌بار روبرو شدم که می‌خواست جلوی دید کاسبی‌اش را نگیرم و این گونه حکومت وانت‌بارهای دوره‌گرد در شهر یاسوج با بی‌توجهی و عدم نظارت مسؤولان مربوطه رقم خورده است.

هر چند این کار یکی از راه‌های حلال نان درآوردن است اما باید برای جلوگیری از هرگونه بی‌نظمی و هرج و مرج در شهر، شهرداری و سایر دستگاه‌ها نسبت به ساماندهی این وانت‌بارها اقدام کنند تا فاجعه و یا بحرانی از این رهگذر پیش نیاید.






 
افزایش یواشکی نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری یاسوج
موضوع افزایش نرخ تاکسی‌ها هر ساله بعد از عید و آغاز سال جدید به دغدغه جدی مردم کهگیلویه و بویراحمد و مرکز این استان تبدیل شده است.موضوع افزایش نرخ تاکسی‌های درون شهری هر ساله بعد از عید و آغاز سال جدید به دغدغه جدی مردم کهگیلویه و بویراحمد و مرکز این استان تبدیل شده و مردم منتظر هستند تا سازمان تازه تاسیس شده حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج نرخ جدید را اعلام کند.از طرفی سال گذشته بود که نرخ کرایه تاکسی‌ها شهر یاسوج برابر با مصوبه شورای این شهر و کمیته تطبیق فرمانداری ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۴ داشت.
اما با گذشته ۸۴ روز از آغاز سال جدید تاکنون نرخ جدیدی از کرایه تاکسی‌ها اعلام نشده و گویا اصلا خبری از افزایش قیمت‌ها نیست چرا که هیچ‌گونه خبری، حرفی و حدیثی از این افزایش قیمت به گوش نمی‌رسد و هیچ مطلبی هم در این زمینه مطرح نشده است.
اما علی‌رغم اینکه تاکنون افزایشی در نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری شهر یاسوج اعلام نشده اما رانندگان برخی از ایستگاه‌های این شهر یواشکی و خودسرانه کرایه برخی مسیرها را افزایش داده‌اند و در پاسخ به اعتراض مسافران اعلام می‌کنند نرخ جدیدی است که از سوی سازمان حمل و نقل مسافر و بار شهرداری یاسوج اعلام شده است.
مسافران روستاهای در مسیر جاده یاسوج-سی‌سخت از جمله افرادی هستند که نسبت به این موضوع معترض هستند که اکثریت رانندگان در مسیرهای یاسوج تا روستای بنسنجان که کرایه مصوب شده آن در سال گذشته ۶۰۰ بوده را از مسافران ۱۰۰۰ تومان اخذ می‌کنند و یا همین مسیر تا روستای مهریان و مادوان که هر کدام کرایه ۸۰۰ تا ۹۰۰ دارد را یک هزار تومان اخذ می‌کنند.
برخی دیگر از رانندگان نبود پول خرد را بهانه می‌کنند و هزینه‌های اضافی از مردم اخذ می‌کنند، البته سازمان حمل و نقل بار و مسافر در گذشته اعلام کرد که حوزه گشت سازمان حمل و نقل بار و مسافر روزانه در حال بازرسی در محدوده خدماتی شهر یاسوج است، ضمن اینکه مردم در صورت اخذ هرگونه کرایه اضافی توسط رانندگان تاکسی و آژانس‌های شهری با شماره ۳۳۳۴۷۲۹۸ تماس و طرح شکایت کنند.
حمایت کمیته امداد از ۴۴ هزار بانوی کهگیلویه و بویراحمدی/زنان ۴۵ درصد جمعیت تحت پوشش امداد هستند
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۴ هزار و ۹۵۹ نفر از جمعیت تحت پوشش این نهاد حمایتی را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.
فرید محبی با اشاره به جمعیت زنان و دختران تحت پوشش کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: جمعیت زنان و دختران تحت پوشش کمیته امداد ۴۴ هزار و ۹۵۹ نفر است که ۴۵ درصد افراد تحت حمایت این نهاد حمایتی را تشکیل می‌دهد.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۵ هزار و ۴۷۶ خانواده از مددجویان کمیته امداد استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که محور کار در رسیدگی به زنان سرپرست خانوار توجه به سلامت، رفاه، نشاط و کرامت نهاد خانواده در ارائه خدمات حمایتی هدفمند است.
وی بیان کرد: از تعداد ۱۵ هزار و ۴۷۶ خانواده مددجویان کمیته امداد که زنان سرپرستی خانواده را بر عهده دارند ۱۳ هزار و ۷۸۸ نفر به خاطر فوت سرپرست و مابقی به دلیل طلاق، متارکه، مفقودی، زندانی و سایر موارد تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفته‌اند.
این مسؤول با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانواده در دستور کار این نهاد حمایتی قرار دارد، افزود: ۶۸۳ نفر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ۱۲۲ نفر آموزش‌های کاریابی را فرا گرفته‌اند، ضمن اینکه ارائه تسهیلات ازدواج مجدد به ۱۰۱نفر  و پرداخت وام اشتغال به ۵۵۵ نفر از زنان تحت حمایت از دیگر اقدامات این نهاد حمایتی است.
سفره افطاری ۳ هزار نفری در قلعه رئیسی برپا می‌شود
امام جمعه قلعه رئیسی گفت: سفره افطاری ۳ هزار نفری در قلعه رئیسی برپا می‌شود.
حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی اظهار کرد: ماه رمضان ماه آمرزش و مغفرت، ماه کرم و بخشش، ماه عبادت و بندگی، ماه صبر و استقامت، ماه ایثار و از خود گذری، ماه جهاد و تلاش، ماه رحمت و آزادی مسلمانان از آتش دوزخ و بالاخره ماه سازندگی و تهذیب نفس است و مسلمانان می توانند در سایه عبادت، قیام با جان و دل غرق در عالم معنویات شده و به الطاف بی پایان الهی دست یابند.
وی تاکید کرد: بعضی از صفات پسندیده در بعضی از ائمه ما جلوه کرد و به آن صفت شهرت یافتند اما همه پیشوایان بزرگوار شیعه صفات پسندیده را دارا بودند.
امام جمعه قلعه‌ رئیسی اظهار داشت: از ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع)  شخصیت بخشنده آن حضرت است که کریم اهل بیت (ع) نامیده شده است به همین مناسبت نیمه رمضان را نیمه خدمت به فقرا و مؤمنین اهل آبرو که مشکلات مالی دارند نامگذاری کرده‌اند.
صلواتی بیان کرد: امام حسن (ع) از لحاظ اجتماعی به‌گونه‌ای رفتار می‌کرد که همسایگان و شهروندان و هیچ کس به‌ خاطر شأن والای ایشان از دست‌یابی به آن حضرت و دست‌یابی به حقوق خویش محروم نشوند.
وی افزود: سه ویژگی امام حسن (ع) را باید با مبنا شناخت که این ویژگی‌ها شامل حلم و بردباری، سخاوت و عبادت است و در شناخت این سه ویژگی در جامعه یک سری شاخص‌ها را باید شناخت تا بتوان اصل و حقیقت را از فرع و قلابی بودن آن تشخیص داد.
خطیب جمعه قلعه‌رئیسی خاطرنشان کرد: تمام هزینه این افطاری از طرف مردم، خیرین و بزرگان جمع آوری می شود و طبق رسم هر ساله در شهر قلعه رئیسی که چنین سفره‌ای پهن می‌شود امسال این سفره به تعداد ۳ هزار نفر در شهر قلعه‌رئیسی پهن می‌شود.
صلواتی در ادامه گفت: از دیگر ویژگی‌های سفره نذری این است که مردم از تمام اقشار از یک نوع غذا استفاده می‌کنند و فقیر و غنی در کنار هم هستند.

شناسایی ۴۲۰ رشته انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در سطح شهر یاسوج و روستاهای اقماری
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۲۰ رشته انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در سطح شهر یاسوج و روستاهای اقماری آن شناسایی شده است..
قاسم قلندری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شناسایی و ساماندهی انشعابات غیرمجاز آب و فاضلاب بر اساس برنامه‌ریزی منسجم در  حال انجام است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۲۰ رشته انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در سطح شهر یاسوج و روستاهای اقماری آن شناسایی شده است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج افزود: بخش زیادی از  این انشعابات به صورت ثبت نشده  و در محلات قدیمی و حاشیه شهر قرار دارند.
وی  عدم تعادل فشار، هدر رفت آب و استفاده غیرمعقول  از آب شرب را به عنوان مهم‌ترین مشکلات  انشعاب غیرمجاز دانست و گفت: این موضوع در شرایط کم آبی و فصل گرما بیشتر خود را نشان می دهد.
قلندری نصب انشعاب غیرمجاز را  از خطوط قرمز شرکت  آبفای استان دانست و تاکید کرد:  هیچگونه مماشاتی در این رابطه با متخلفان وجود نخواهد شد چرا که وجود انشعابات غیرمجاز مشکلات متعددی را برای آبفا  و شهروندان بوجود می‌آورد.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج  از تشکیل پرونده  برای بیش از ۲۰۰  متخلف انشعاب غیرمجاز از ابتدای  سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: با همکاری دستگاه قضا در کمترین زمان به پرونده های تخلف انشعاب غیرمجاز رسیدگی می‌شود.
ترمینال فرودگاه یاسوج آنچنان شلوغ نیست که این مجتمع‌ها ایجاد مزاحمت کنند و البته در گوشه‌ای در کنار در ورودی واقع شده‌اند و حتی این امکان که مسیر تردد آنان را جدا از مسیر فرودگاه تعریف کنند، وجود دارد.
 
 
آتش سوزی در سه منطقه از جنگلهای کهگیلویه وبویراحمد
"مراد فروهر"، مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در اطلاعیه هایی جداگانه از وقوع سه فقره از آتش سوزی در جنگلها و مراتع این استان طی دیروز تاکنون خبرداد و تقاضای کمک از سوی مردم، دوستداران طبیعت و دستگاهها و ادارات برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی ها کرد.
"سید علی وفایی مقدم"، مدیرکل ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این ایم آتش سوزی جنگلها و مراتع استان زیاد شده است.
وی افزود: یک فقره آتش سوزی دیروز یکشنبه، ۲۱ خرداد در جنگلهای مرز بین شهرستانهای لنده و بهمئی و تشان رخ دادکه که پس از چند بار مهار و خاموش کردن دوباره شعله ور شده است.
وفایی مقدم بیان کرد: این آتش سوزی طبق اخرین اخبار هم اکنون شروع شده اما هر لحظه امکان شعله ور شدن آن وجود دارد.
مدیرکل ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای مهار و خاموش کردن اتش سوزی ها نیاز جدی به کمک نیروهای مردمی، دوستداران طبیعت و نیروهای ادارات و سازمانها هستیم.
وفایی مقدم تصریح کرد: شورای هماهنگی ستاد بحران استان تشکیل جلسه داد و تدابیر لازم اندیشیده شده اما برای مهار آتش سوزی ها نیاز به کمک مردم داریم.
وی در خصوص علت آتش سوزی ها ادامه داد: علت آتش سوزی ها انسانی است، برخی گردشگران، کوهنوردان و اختلافات ملی عامل این آتش سوزی هاست.
مدیرکل ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آتش سوزی منطقه"دیل و آرو" گچساران عصر دیروز یکشنبه، ۲۱ خرداد شروع شد و ساعات پااینی شب مهار و خاموش شد.
وفایی مقدم با اشاره به اینکه برخی آتش سوزی هی از سوی افراد سودجو در جنگلها و مراتع استان برپا می شوند، افزود: نیروی قرقبان برای حفاظت و نگهداری از جنگلهای استان به اندازه کافی وجود ندارد که با توجه به این وضعیت همکاری بیش از پیش مردم را برای نگهدای و کمک به مهار آتش سوزیها را می طلبد.
همچنین جواد رحیمیان، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا نیز ار وقوع یک فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع شهرستانهای بویراحمد خبرداد و گفت: این آتش سوزی ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه در منطقه "مله باریک" بابکان بویراحمد شروع شد .
وی افزود: برخی از نیروهای مردمی و منابع طبیعی شهرستانب ه منطقه اعزام شدند اما برای مهار و خاموش کردن به موقع آتش سوزی در حال اعزام نیروهای بیشتر به منطقه هستیم.
رحیمیان بیان کرد: درخواست کمک برای مهار و خاموش کردن اتش سوزی از ستاد بحران شهرستان کرده ایم .
وی تصریح کرد: علت آتش سوزی عامل انسانی است اما میزان خسارات وارده تا کنون هنوز مشخص نیست.
طی سال‌ گذشته ۷۵فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد که ۹۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت و علت ۹۸ درصد آتش سوزی‌های این استان عامل انسانی بوده است.
 
 
نوبت سوختن به جنگلهای «بابکان» بویراحمد رسید
در ادامه سریال آتش سوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد، جنگلهای منطقه بابکان بویراحمد نیز دچار حریق شد.
آتش سوزی مراتع و جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد به یک بحران تبدیل شده و هر روز شاهد حریق جنگلها در این استان هستیم.
پس از آنکه شب گذشته جنگلهای دیل و آرودر شهرستان گچساران طعمه حریق شدند، امروز نیز خبر از وقوع حریق در جنگلهای منطقه بابکان رسید.
این در حالی است که ابزار و امکانات پیشرفته و مناسب برای اطفای حریق در این استان وجود ندارد و از طرفی کمبود نیرو برای اطفای حریق به شدت احساس می شود.
در کنار این صعب العبور بودن این مناطق، دسترسی نیروها برای مهار آتش را با مشکل مواجه می کند.
کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد از جنگلهای کشور را در اختیار دارد که سالانه بخشی از این جنگلها طعمه حریق می شوند.
اغلب آتش سوزی های جنگل و مرتع در این استان ناشی از عامل انسانی است و بسیاری از آنها عمدی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
حساس‌ترین نقاط شهر و پر رفت و آمدترین معابر و خیابان‌ها به دلیل حضور پررنگ وانت‌بارهای میوه‌فروش قفل شده و عبور و مرور در آن‌ها به سختی انجام می‌شود.
علاوه بر این وجه شهر را نیز بسیار زشت کرده اند و باید فکری به حال آنان کرد به شهرهای بزرگ که وارد می شود پر از گل و صفا و زیبایی است از هر طرفی که وارد یاسوج می شویم فقط ماشین های میوه فروشی زده اند
جدیدا گله های گوسفند نیز اضافه شده اند و در اول شهر به فروش می رسند.... خدایی فکری به حال این مسئله جدید کنید که اگر بدعت به این ماجرا راه پیدا کرد خدا می داند این گله های گوسفند تا کجا باید به فروش برسند....
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1