تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۵۴۹۶۳

همایش تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی در یاسوج (+تصاویر)

۰
کبنا ؛نخستین همایش تجلیل از پیشکسوتان و جوانان هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، این همایش با حضور پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار، محمدی مدیرعامل بانک کشاورزی، جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج، محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سهراب بنام مدیرعامل شهرک‌های صنعتی، آرامش رئیس دانشکده فنی دختران یاسوج، جعفری رئیس مجتمع جهانگردی و جمعی از مسئولان برگزار شد.
در اولین همایش تجلیل از پیشکسوتان و جوانان هنرمند عرصه دست بافته‌ها، صنایع دستی و هنرهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ نفر با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده تجلیل شدند.
صنایع‌دستی از راهکارهای کاهش بیکاری است
بنا بر این گزارش در این همایش پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه  معضل بیکاری این استان با رونق و توسعه روز افزون صنایع دستی استان که جزء مشاغل خرد و خانگی به شمار می رود قابل کاهش است، اظهار داشت: بیکاری استان با ساخت کارخانه و راه اندازی صنایع بزرگ کاهش نمی یابد بلکه یکی از راهکارهای مهم در این زمینه توجه به حوزه صنایع دستی است.
وی افزود: حوزه صنایع دستی به دلیل کم هزینه بودن و زودبازدهی می تواند در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کهگیلویه و بویراحمد مؤثر باشد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: صنایع دستی جزء مشاغل سبز و پاک بوده و توانایی ایجاد فرصت های شغلی متعدد بدون تخریب طبیعت را در این استان دارد.
نیک اقبالی عنوان کرد که باید فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش مورد حمایت قرار گرفته و برای کاهش مشکلات آنان تلاش و اقدام شود.
 
۳۰ رشته صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است / ساماندهی ۹ هزار هنرمند
محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در این همایش  با بیان اینکه در سال‌های اخیر موفق شدیم صنایعی مانند سیاه چادربافی، نی چیت بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی را احیا کنیم، اظهار داشت: امروز یکی از دغدغه‌های اصلی همه جوامع به ویژه کشور ما بحث تولید و اشتغال است و این موضوع تا اندازه‌ای اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب امسال را با نام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کردند.
وی با تاکید بر تلاش مسئولان و کارآفرینان برای ایجاد فضای تولید و اشتغال، افزود: برای ایجاد یک شغل در صنعت باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شود، اما از مزیت‌های حوزه صنایع دستی این است که با ۱۰، ۲۰ و نهایتا ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان چند شغل ایجاد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنایع دستی با خون مردم این استان عجین بوده و فرهنگی است که نقش، طرح و نوع بافت آن متعلق به این استان است و در صورت حمایت، می‌تواند اشتغال خوبی در استان ایجاد کند.
باقری ابراز کرد: در بحث تولید و اشتغال، توسعه صنایع دستی زمینه‌ساز اشتغال پایدار و بهبود کیفیت زندگی کسانی است که در این حوزه فعالیت دارند که دستیابی به این هدف نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است.
وی بیان کرد: امروزه صنایع دستی هر کشوری می‌تواند به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا و ارزآور نقش‌آفرینی کرده و به عنوان یک فرهنگ و هنر هویت‌زایی کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰ رشته صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال است، گفت: احیای هنرهای منسوخ شده از مهم‌ترین اهداف حوزه صنایع دستی این استان است که در سال‌های اخیر موفق شدیم صنایعی مانند سیاه چادربافی، نی چیت بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی را احیا کنیم.
باقری افزود: تاکنون بالغ بر ۹ هزار هنرمند صنایع دستی در سطح استان ساماندهی شده و در نظر داریم تا پایان امسال حدود دو هزار هنرمند دیگر را هم ساماندهی کنیم.
وی با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه صنایع دستی استان در سال‌های اخیر، گفت: در سال ۹۲ توانستیم حدود ۷۰ میلیون تومان از هنرمندان صنایع دستی استان حمایت کنیم که این اعتبار در سال ۹۵ به حدود پنج میلیارد تومان افزایش یافت.
 
برگزاری ۲۳ دوره آموزشی برای هنرمندان صنایع دستی
سهراب بنام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین با اشاره به اینکه دست بافته‌ها و صنایع دستی ارزان‌ترین بستر اشتغال پایدار و صادرات هستند و شکوفایی ظرفیت این بخش مورد توجه مسئولان اقتصادی استان است، اظهار کرد: حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی از سیاست‌های راهبردی مهم اشتغال استان است.
وی به اقتصادی بودن سرمایه گذاری در بخش دست بافته‌ها اشاره کرد و افزود که بخش عمده‌ای از صنایع دستی استان از جمله فرش و دست بافته‌ها که علاوه بر شناساندن هنر این منطقه معرف تاریخ این سرزمین هستند.
بنام حمایت دولت و مسئولان اجرایی از توسعه و رونق صنایع خرد و مشاغل خانگی را یادآور شد و اظهار کرد: در اسناد بالا دستی در کشور و در برنامه‌های کوتاه و بلند مدت دولت و رویکرد اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای به صنایع کوچک و متوسط و مشاغل خانگی شده است.
وی تصریح کرد:شکوفایی ظرفیت‌های اشتغال و تولید و درآمدزایی این بخش جزء مأموریت‌ها و وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی است.
بنام برگزاری ۲۳ دوره آموزشی فرش و دست بافته‌ها برای هنرمندان، برگزاری تورهای صنعتی، پایش و ارزیابی محصولات، حمایت و کمک‌های بلاعوض در بحث دست بافته‌ها، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را از جمله اقدام‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای حمایت از فعالان عرصه دست بافته‌ها در یک سال گذشته برشمرد.
وی گفت: این شرکت از کسانی که در بخش صادرات و فروش محصولات در بازارهای داخلی فعالیت دارند، به‌صورت ویژه حمایت می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به قطب صنایع دستی کشور تبدیل شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز گفت: رونق حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به تحقق هر چه مطلوب تر اقتصاد مقاومتی در این استان کمک می کند.
جبار کیانی پور اظهار داشت: اتاق بازرگانی یاسوج آماده حمایت و همکاری لازم با فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله در زمینه فروش محصولات تولیدی و حضور آنان در نمایشگاه های داخلی و خارجی است.
وی افزود: توسعه حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی، رونق کسب و کار، شکوفایی تولید، درآمدزایی و ایجاد اشتغال در این استان خواهد داشت.
کیانی پور بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برخورداری از ظرفیت های متعدد در حوزه صنایع دستی می تواند به قطب صنایع دستی کشور تبدیل شود.
 
بنا بر این گزارش، مهمترین درخواست های مطرح شده در این همایش یک روزه توسط فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شامل ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی، بیمه شدن، اعطای تسهیلات مورد نیاز، خرید محصولات تولیدی آنان توسط دستگاه های اجرایی استان و نصب تندیس انواع صنایع دستی استان در میادین و مبادی ورودی و خروجی مناطق شهری توسط شهرداری ها بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1